عرفان عاطفی نیا

عرفان عاطفی نیا

عنوان پایان‌نامه

رابطه بین مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی نوجوانان



    دانشجو عرفان عاطفی نیا در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی محمدرضا قاسمیان مقدم ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی نوجوانان" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    محمدرضا قاسمیان مقدم
    استاد مشاور
    زهرا سلمان
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده

    مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. کودکانی که در این تحقیق موردبررسی قرار گرفتند، دانش­آموزان پسر کلاس­های اول، دوم و سوم متوسطه اول(راهنمایی) بودند. انتخاب نمونه بدین‌صورت بود که ابتدا با هماهنگی آموزش­وپرورش شهرستان سرپل ذهاب، مجوز لازم برای فعالیت در مدرسه موردنظر که به‌صورت در دسترس انتخاب‌شده بود، گرفته شد، سپس انتخاب نمونه آماری در مدرسه موردنظر به‌صورت در دسترس، از بین سه‌پایه به‌صورت برابر صورت گرفت. نمونه آماری تعداد ۷۰ دانش­آموز بر اساس داده­های تحلیلی از نرم­افزار G-POWER بود. سپس داده­ها با استفاده از فرم کوتاه آزمون برونینکس-اوزرتسکی و پرسشنامه فام و تیلور و بارکلی جمع­آوری و با استفاده از آزمون همبستگی   و رگرسیون در نرم­افزار    نسخه ?۶ و سطح معناداری ۰.۰۵ تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد ارتباط معنی داری بین عملکرد تحصیلی با عملکرد حرکتی   (۶۷۸/۰ P?) وجود ندارد. ارتباط معنی داری بین عملکرد تحصیلی با نمره کل کارکرد اجرایی   (۵۸۹/۰ P?)، مقیاس های خودمدیریتی زمان (۳۳۹/۰ P?)، خودسازماندهی (۸۴۷/۰ P?)،   خویشتن داری (۳۴۴/۰ P?)، خودانگیختگی (۴۴۰/۰ P?) و خودتنظیمی احساس (۲۵۹/۰ P?) وجود ندارد. و در آخر نتایج نشان داد ارتباط معنی داری بین عملکرد حرکتی با نمره کل کارکرد اجرایی   وجود نداشت.

    مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین مهارت های حرکتی بنیادی و کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. کودکانی که در این تحقیق موردبررسی قرار گرفتند، دانش­آموزان پسر کلاس­های اول، دوم و سوم متوسطه اول(راهنمایی) بودند. انتخاب نمونه بدین‌صورت بود که ابتدا با هماهنگی آموزش­وپرورش شهرستان سرپل ذهاب، مجوز لازم برای فعالیت در مدرسه موردنظر که به‌صورت در دسترس انتخاب‌شده بود، گرفته شد، سپس انتخاب نمونه آماری در مدرسه موردنظر به‌صورت در دسترس، از بین سه‌پایه به‌صورت برابر صورت گرفت. نمونه آماری تعداد ۷۰ دانش­آموز بر اساس داده­های تحلیلی از نرم­افزار G-POWER بود. سپس داده­ها با استفاده از فرم کوتاه آزمون برونینکس-اوزرتسکی و پرسشنامه فام و تیلور و بارکلی جمع­آوری و با استفاده از آزمون همبستگی   و رگرسیون در نرم­افزار    نسخه ?۶ و سطح معناداری ۰.۰۵ تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد ارتباط معنی داری بین عملکرد تحصیلی با عملکرد حرکتی   (۶۷۸/۰ P?) وجود ندارد. ارتباط معنی داری بین عملکرد تحصیلی با نمره کل کارکرد اجرایی   (۵۸۹/۰ P?)، مقیاس های خودمدیریتی زمان (۳۳۹/۰ P?)، خودسازماندهی (۸۴۷/۰ P?)،   خویشتن داری (۳۴۴/۰ P?)، خودانگیختگی (۴۴۰/۰ P?) و خودتنظیمی احساس (۲۵۹/۰ P?) وجود ندارد. و در آخر نتایج نشان داد ارتباط معنی داری بین عملکرد حرکتی با نمره کل کارکرد اجرایی   وجود نداشت.

      

    Abstract

      The present study was

    conducted with the aim of investigating the relationship between basic motor skills and executive functions with the academic performance of adolescents. The children who were investigated in this research were male students of the first, second and third grades of the first (guidance) secondary school. The sample was selected in such a way that first, with the coordination of the education department of Sarpol Zahab city, the necessary license to operate in the desired school was selected, then the statistical sample was selected in the Nazar school as available, from among the three bases. . The statistical sample of ۷۰ students was based on analytical data from G-POWER software. Then the data were collected using the short form of Bruninx-Ozertsky test and Pham, Taylor and Barclay questionnaires and analyzed using correlation and regression tests in    software version ۲۶ and a significance level of ۰.۰۵