طاهره رضایت

طاهره رضایت

عنوان پایان‌نامه

دگر دیسی فعالیت های دانشجویی در ایران مورد مطالعه دانشگاه علامه طباطبایی



    دانشجو طاهره رضایت در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی عباس وریج کاظمی ، پایان نامه با عنوان "دگر دیسی فعالیت های دانشجویی در ایران مورد مطالعه دانشگاه علامه طباطبایی" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    طاهره رضایت
    استاد راهنما
    عباس وریج کاظمی
    استاد مشاور
    هادی خانیکی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

    این پژوهش با گشودن دریچه‌ای نو برای نگریستن به شیوه‌های نوین شکل‌گیری اجتماع‌های انسانی سعی در پاسخ‌گویی به این پرسش دارد که «دگرگونی فعالیت‌های دانش‌جویی در دانش‌گاه‌ها از انقلاب ???? تا امروز چگونه بوده‌است؟» چارچوب نظری این نوشتار با یاری جستن از نظریات میشل مافزولی، آلن تورن، یورگن هابرماس و یوزه فن‌دایک ترسیم شده‌ و با اذعام و مفصل‌بندی این ایده‌‌ها سعی در گستراندن افقی نظری دارد. روش‌شناسی این مطالعه نیز ترکیبی از روش‌های تحلیل مضمون با دانش‌جویان و مسئولان فرهنگی دهه‌‌های ??، ??، ?? و ?? دانش‌کده ارتباطات دانش‌گاه علامه طباطبائی است. مطالع? اسناد مرتبط و موجود این دهه‌ها هم برای تکمیل یافته‌های پژوهش به کمک این نوشتار آمده‌اند. در این بخش با ?? نفر از دانش‌جویان دهه‌های مختلف و هفت نفر از مسئولان فرهنگی این دهه‌ها مصاحب? عمیق انجام شد. مفاهیم به‌دست‌آمده از گفت‌و‌گوها با هم‌راهی مضامین استخراج‌شده از اسناد در برطرف‌کردن خلا‌های موجود در یافته‌ها به این نوشتار کمک کردند.

    نتایج منتج‌شده از این پژوهش نمایان‌گر این است که نخست سلیق? دانش‌جویان در فعالیت‌ها از فعالیت‌های سیاسی در دهه‌ها‌ی ?? و ?? به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دهه‌های ?? و ?? رسیده‌است و دیگر این‌که ماهیت جمع‌های دانش‌جویی از تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها با ساختاری سلب و غیرقابل‌تغییر درحالی که غول دانش‌گاه بر سرشان سایه افکنده، جای خود را به جمع‌های منعطف‌تری در دانش‌گاه داده‌اند. این دگردیسی‌ها دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها محدودیت و سلب آزادی سیاسی است. دانش‌جویان نیز به اقتضای متعلقات وضعیت دانش‌جویی این فضا را برنتابیدند و به فضای جدید کوچ کردند. دلیل دوم، دگرگونی‌هایی است که در شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه رخ داده‌است و ارتباط چندانی به فضای سیاسی حاکم ندارد.   ظهور و فراگیری شبکه‌های اجتماعی این احساس را در افراد به‌وجود می‌آورد که بدون حضور در ساختارهای رسمی نیز می‌توانند به محافل دل‌خواه خود ورود کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. به‌ عبارت دیگر عضویت در چنین ساختارهای سختی برای افراد توجیهی ندارد. آن‌چه که در دانش‌گاه درحال‌گذر است، نمون? کوچک‌شده‌ای است از آن‌چه در جامعه می‌گذرد و بنابراین به‌نظر می‌رسد که مناسبات انسانی در جامع?‌کنونی نیز حول محور همین وضعیت‌ها پیش خواهندرفت.

      

    Abstract

    By opening a new window to look at the new ways of forming human societies, this research tries to answer the question, "How has the transformation of student activities in universities been from the ۱۳۵۷ revolution to today?" The theoretical framework of this article is drawn with the help of the theories of Michel Mafzoli, Alan Thorne, Jürgen Habermas and Yoze Van Dyck, and by articulating and articulating these ideas, it tries to expand the theoretical horizon. The methodology of this study is also a combination of thematic analysis methods with students and cultural officials of the ۶۰s, ۷۰s, ۸۰s and ۹۰s of Allameh Tabatabai University's School of Communication. The study of related and existing documents of these decades have helped this article to complete the research findings. In this section, an in-depth interview was conducted with ۶۷ students of different decades and seven cultural officials of these decades. The concepts obtained from the conversations along with the themes extracted from the documents helped to fill the gaps in the findings.

    The results obtained from this research show that, firstly, the students' taste in activities has changed from political activities in the ۶۰s and ۷۰s to cultural and artistic activities in the ۸۰s and ۹۰s, and secondly, the nature of student groups from organizations, associations and centers with an unchangeable structure. While the giant of the university has cast a shadow over them, they have given their place to more flexible groups in the university. These transformations have various reasons, one of which is the limitation and deprivation of political freedom. The students, due to the requirements of their student status, did not reflect this space and moved to a new space. The second reason is the changes that have occurred in the social and cultural conditions of the society, and it has little to do with the prevailing political environment. The emergence and pervasiveness of social networks creates the feeling in people that they can enter the circles of their choice and benefit from its benefits without being present in official structures. In other words, membership in such difficult structures is not justified for people. What is happening in the university is a small example of what is happening in the society, and therefore it seems that human relations in the current society will also move around these situations.