
ناصر عزیزی
میزان سواد رسانه ای ونقش آن در مقابله با آسیب های روانی و جسمانی در بحران کرونا: مطالعه موردی بررسی رفتار ارتباطی کاربران اینستاگرام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شبکه اینترنت در دنیای کنونی و تولید روزافزون محتوای دیجیتال در این عرصه توسط کاربران این شبکه در سراسر دنیا و همچنین پیدایش و گسترش شبکه های اجتماعی و مفاهیم جدیدی که در این عرصه در حال شکل گیری است و از آنجا در هر کسب و کاری با ظهورو گسترش وب ۲، مشتری مداری در اولویت کارها قرار دارد و سازمان یا شرکتی موفق تر است. در شرایط شیوع ویروس کرونا یک مفهوم مهم به نام اینفودمی نیز ایجاد شد. منظور از اینفودمی که ترکیب دو کلمه اطلاعات و اپیدمی است به معنای پیش آمدن وضعیتی است که طی آن افراد فعال و کاربران فضاهای مجازی همراه با ویروس به تبادل اطلاعات درباره این بیماری میپردازند. از این رو در این پژوهش راهبردهای گوناگونی در خصوص ارزیابی میزان سواد رسانهای کاربران رسانههای اجتماعی و نقش آن در مقابله با آسیبهای سلامت روانی و جسمانی در بحران کرونا به بحث و بررسی پرداخته شد که فرضیات آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت و کلیه فرضیه های مطرح شده مورد تایید واقع شد. جامعه ارزیابی در این پژوهش شامل ۴۴۹ نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده که پس از ارزیابی و تحلیل انجام شده ۳۹۱ نمونه انتخاب شدند و سپس بر اساس پرسشنامه طراحی شده ارزیابی متغیر ها انجام شد و کلیه فرضیات پژوهش مورد تایید واقع گردید.
- Abstract
-
Considering the advancement of technology and the internet network in today's world and the increasing production of digital content in this field by the users of this network all over the world, as well as the emergence and expansion of social networks and new concepts that are being formed in this field and from there in With the emergence and expansion of Web ۲, every business has a customer-oriented priority, and the organization or company is more successful. In the context of the spread of the corona virus, an important concept called infodemic was also created. Infodemic, which is a combination of the two words information and epidemic, means a situation in which active people and users of virtual spaces exchange information about this disease along with the virus. Therefore, in this research, various strategies regarding the assessment of media literacy of social media users and its role in dealing with mental and physical health damage in the Corona crisis were discussed and analyzed, and its hypotheses were evaluated and analyzed, and all hypotheses The proposal was approved. The evaluation population in this research included ۴۴۹ users of the Instagram social network, after the evaluation and analysis, ۳۹۱ samples were selected, and then the variables were evaluated based on the designed questionnaire, and all the hypotheses of the research were confirmed.
Keywords: Media literacy, social networks, Instagram, physical and mental challenges