
کیمیا اکبر
نقش شبکه های اجتماعی در میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان افغانستانی در ایران
- دانشجو
- کیمیا اکبر
- استاد راهنما
- علیرضا حسینی پاکدهی
- استاد مشاور
- سید نورالدین رضوی زاده
- استاد داور
- لیدا کاوسی کلاشمی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در این پژوهش نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان
مشارکت اجتماعی دانشجویان افغانستانی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. اهمیت
بررسی تأثیر فضای مجازی به سبب فراهم آمدن امکانات وسیعی است که با گسترش این فضا
برای دانشجویان مهیا شده و عرصه حضور آنها را در مناسباتی نظیر مناسبات اجتماعی
رسمی و غیر رسمی وسیعتر کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع
تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. تکنیک تحقیق در این مطالعه،
پرسشنامه اینترنتی (آنلاین) است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان افغانستانی مشغول به
تحصیل در ایران در سال ۱۴۰۲ است که بیش از یازدههزار نفر هستند. با توجه به فرمول
کوکران، حجم نمونه برابر با ۳۷۲ شد. این تعداد نمونه ادامه بررسی را میسر ساخت که
برای اطمینان بیشتر نمونهگیری با حجم ۴۱۲ نفر انجام گرفت. در این پژوهش پرسشهایی
مطرح شدند و در اختیار پرسششوندگان قرار گرفتند که در آنها به اهداف استفاده،
میزان استفاده و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، نوع فعالیت های رسمی و
غیر رسمی و تلاش برای مشارکت های جمعی اجتماعی توجه شده است و پاسخهای اخذ شده، نشان از اهمیت معنادارِ فضای مجازی برای مشارکت اجتماعی
رسمی و غیررسمی دانشجویان افغانستانی در ایران دارد؛ یافتههای این پژوهش از این
رو، ارتباط معناداری را میان استفاده از فضای مجازی در بین دانشجویان مورد مطالعه
و رشد مشارکت اجتماعی آنها نشان میدهد. همچنین ارتباط معناداری میان میزان احساس
تعلق اجتماعی و میزان مشارکت اجتماعی
دانشجویان موردمطالعه را نشان میدهد به این معنا که، افزایش میزان احساس
تعلق اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه سبب افزایش مشارکت اجتماعی آنها میشود. یافتهّها
همچنین عدم ارتباط میان ویژگیهای فردی و مشارکت اجتماعی را نشان میدهد.
در این پژوهش نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان افغانستانی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. اهمیت بررسی تأثیر فضای مجازی به سبب فراهم آمدن امکانات وسیعی است که با گسترش این فضا برای دانشجویان مهیا شده و عرصه حضور آنها را در مناسباتی نظیر مناسبات اجتماعی رسمی و غیر رسمی وسیعتر کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. تکنیک تحقیق در این مطالعه، پرسشنامه اینترنتی (آنلاین) است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در ایران در سال ۱۴۰۲ است که بیش از یازدههزار نفر هستند. با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با ۳۷۲ شد. این تعداد نمونه ادامه بررسی را میسر ساخت که برای اطمینان بیشتر نمونهگیری با حجم ۴۱۲ نفر انجام گرفت. در این پژوهش پرسشهایی مطرح شدند و در اختیار پرسششوندگان قرار گرفتند که در آنها به اهداف استفاده، میزان استفاده و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، نوع فعالیت های رسمی و غیر رسمی و تلاش برای مشارکت های جمعی اجتماعی توجه شده است و پاسخهای اخذ شده، نشان از اهمیت معنادارِ فضای مجازی برای مشارکت اجتماعی رسمی و غیررسمی دانشجویان افغانستانی در ایران دارد؛ یافتههای این پژوهش از این رو، ارتباط معناداری را میان استفاده از فضای مجازی در بین دانشجویان مورد مطالعه و رشد مشارکت اجتماعی آنها نشان میدهد. همچنین ارتباط معناداری میان میزان احساس تعلق اجتماعی و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان موردمطالعه را نشان میدهد به این معنا که، افزایش میزان احساس تعلق اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه سبب افزایش مشارکت اجتماعی آنها میشود. یافتهّها همچنین عدم ارتباط میان ویژگیهای فردی و مشارکت اجتماعی را نشان میدهد.
واژگان کلیدی: اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی، مشارکت اجتماعی، دانشجویان افغانستانی.
- Abstract
-
In this research, the role of virtual social networks on the level of social participation of Afghan students in Iran has been investigated. The importance of investigating the impact of virtual space is due to the provision of wide facilities that have been provided for students with the expansion of this space and has widened the field of their presence in social relations such as formal and informal social relations. The current research is applied in terms of purpose, descriptive-analytical in terms of research type, and survey in terms of implementation method. The research technique in this study is an online questionnaire. The statistical population of the research is Afghan students studying in Iran in ۱۴۰۲, which are more than eleven thousand people. According to Cochran's formula, the sample size was equal to ۳۷۲. This number of samples made it possible to continue the investigation, which was done with ۴۱۲ people for more certainty. In this research, questions were raised and given to the respondents, in which the purposes of use, the amount of use and the type of use of virtual social networks, the type of formal and informal activities, and efforts for collective social participation have been taken into account, and the answers obtained , shows the significant importance of virtual space for formal and informal social participation of Afghan students in Iran; Hence, the findings of this research show a significant relationship between the use of virtual space among the studied students and the growth of their social participation. It also shows a significant relationship between the degree of social belongingness and the degree of social participation of the studied students, in the sense that increasing the degree of social belongingness of the studied students leads to an increase in their social participation. The findings also show the lack of relationship between individual characteristics and social participation.
Keywords: Internet, Social Network, Social participation, Afgan students.