
نسترن ساکی سیلاخور
تاثیر تمرینات حسی حرکتی بر مهارت های حرکتی بنیادی و مهارت های خودیاری کودکان با اختلال طیف اتیسم
- دانشجو
- نسترن ساکی سیلاخور
- استاد راهنما
- محمدرضا قاسمیان مقدم
- استاد مشاور
- سعید رضایی
- استاد داور
- زهرا سلمان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمرینات حسی - حرکتی بر مهارتهای حرکتی بنیادی و مهارتهای خودیاری کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان ۳ تا ۱۲ سال دارای اختلالات طیف اوتیسم مرکز توانبخشی دوم آوریل و مرکز توانبخشی روزانه صدای اوتیسم شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود. شرکت کنندگان در این پژوهش ۲۰ نفر از کودکان مبتلا به اختلال طیف ? و ? اوتیسم بودند که در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر) و گواه (۱۰ نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مربوط به ثبت اطلاعات فردی، پرسشنامه روانسنجی آزمون تشخیصی اوتیسم (GARS) آزمون سنجش حرکت کودکان – ویرایش دوم (MABC-۲) بود. تمرینات حسی - حرکتی بر اساس پروتکل مورد استفاده در پژوهش وینر و گرینر (????) و فیتانزا و همکاران (????) در ۸ هفته (۱۶ جلسه ۳۰ دقیقهای) به صورت انفرادی برای اعضای گروه آزمایش انجام شد. تحلیل دادهها با نرم افزار .v۲۴ و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد تمرینات حسی - حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت، مهارتهای تعادل و مهارت خودیاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد؛ اما تأثیر تمرینات حسی - حرکتی بر مهارتهای حرکتی ظریف معنادار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود این مداخله به پروتکل درمانی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و دیگر نقایص عصب – تحولی اضافه شود. همچنین، پیشنهاد میشود این مداخله در مراکز توانبخشی برای کودکان اوتیسم دارای مشکل تعادلی مورد استفاده قرار گیرد.
خودیار
- Abstract
- Abstract This research was conducted with the aim of determining sensory-motor exercises on basic motor skills and self-help skills of children with autism. The current research was semi-experimental in terms of practical purpose and in terms of research method, pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the present study included children aged ۳ to ۱۲ years with problems related to autism at the April ۲nd Rehabilitation Center and the Day Autism Rehabilitation Center in Tehran in ۱۴۰۱. The participants in this research were ۲۰ children with autism ۱ and ۲, who were placed in two experimental groups (۱۰) and control (۱۰). The data collection tool included the personal information registration form, the psychometric questionnaire of the Autism Diagnostic Test (GARS), the Children's Movement Measurement Test - Second Edition (MABC-۲). Sensory-motor exercises based on the protocol used in the study of Weiner and Greiner (۲۰۲۰) and Fitanza et al. (۲۰۲۱) were performed individually for the members of the experimental group in ۸ weeks (۱۶ sessions of ۳۰ minutes). Data analysis was done with .v۲۴ software and univariate and multivariate analysis of covariance. The results showed that sensory-motor exercises have an effect on gross motor skills, ability skills, and self-help skills of children with autism; But sensorimotor training was not significant on fine motor skills. According to the obtained results, it is suggested to add this intervention to the treatment protocol of children with autism disorder and other neurodevelopmental defects. Also, it is suggested that this intervention can be used in rehabilitation centers for autistic children. Keywords: sensory-motor exercises, basic motor skills, self-help skills