فائزه حسین زادگان

فائزه حسین زادگان

عنوان پایان‌نامه

دیستوپیا در حافظه جمعی زنان(مورد مطالعه: زنان شاغل متولد دهه هفتاد در ایران)



    دانشجو فائزه حسین زادگان در تاریخ ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی اسماعیل عالی زاد ، پایان نامه با عنوان "دیستوپیا در حافظه جمعی زنان(مورد مطالعه: زنان شاغل متولد دهه هفتاد در ایران)" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    اسماعیل عالی زاد
    استاد مشاور
    فاطمه محمدی
    استاد داور
    محمد سعید ذکائی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده

    این پژوهش با استفاده از مصاحبه‌ عمیق و کیفی با زنان متولد دهه هفتاد، تلاش می‌کند تا درک بهتری از مفهوم دیستوپیا از دیدگاه زنان به دست آید. رویکرد تحقیق بر پایه این فرض استوار بوده که تجربه‌های زیسته و فردی زنان می‌تواند ابعاد متفاوتی از دیستوپیا را آشکار کند، ابعادی که اغلب از دیدگاه‌های کلی و نظری پنهان مانده‌اند. مصاحبه‌ها با رویکرد پدیدارشناسی و هدف شناسایی و استخراج عواملی که احساس محدودیت، ناامیدی و کنترل اجتماعی را در زندگی روزمره زنان تقویت می‌کند، طراحی و اجرا شدند. از طریق این فرآیند، سعی شد تا معانی مختلف دیستوپیا در حافظه جمعی زنان و در بستر تجربه‌های زیسته آن‌ها بررسی شود. پژوهش انجام شده نشان داد اضطراب نسبت به آینده، عادی‌شدن شرایط بحران و محدودیت تخیل اجتماعی، همگی به‌صورت هم‌زمان عمل کرده و شرایط فعلی را به‌عنوان تجربه‌ای دیستوپیایی در ذهن افراد تثبیت کرده‌اند. این تثبیت، نیازمند بازنگری در سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فضایی برای بازسازی امید و تخیل اجتماعی است، زیرا بدون این بازسازی، جامعه ممکن است در چرخه‌ای از انفعال، بدبینی و ناامیدی گرفتار شود. از بین رفتن تمایل به تغییر از سوی افراد می‌تواند باعث حذف کنشگری اجتماعی شود. از سوی دیگر، برابر دانستن زمان حال با دیستوپیا، به‌معنای از دست رفتن توانایی افراد برای ایجاد افق‌های بلندمدت و تغییرپذیر در زندگی است. این امر می‌تواند به تقویت روندهای محافظه‌کارانه، تمرکز بر بقا به‌جای پیشرفت، و کاهش انسجام اجتماعی بینجامد. در سطح کلان‌تر، این نوع نگرش به حال و آینده، جامعه را در معرض خطر فروپاشی تدریجی قرار می‌دهد، زیرا افراد دیگر به تغییر به‌عنوان امری ممکن نگاه نمی‌کنند.

    Abstract

    This study employs an in-depth qualitative methodology, focusing on interviews with women born in the ۱۹۷۰s, to explore the concept of dystopia from a female perspective. Grounded in the premise that women’s lived and subjective experiences can illuminate nuanced dimensions of dystopia often obscured by generalized or theoretical analyses, the research adopts a phenomenological approach. The interviews were meticulously designed to uncover and analyze the factors that perpetuate feelings of restriction, despair, and systemic social control in women’s everyday lives.

    Through this framework, the study seeks to interrogate the multifaceted meanings of dystopia as reflected in women’s collective memory and their personal lived realities. The findings reveal that future-oriented anxiety, the normalization of crisis conditions, and the suppression of social imagination collectively contribute to constructing the present as a dystopian reality in the minds of individuals. This confluence necessitates a critical reevaluation of social and economic policies, emphasizing the urgent need for spaces that foster the reconstruction of hope and the revitalization of social imagination. Without such interventions, society risks being e  ared in a cycle of passivity, pessimism, and despair, which undermines individual agency and the potential for transformative social activism.

    Equating the present with dystopia also erodes individuals’ capacity to envision long-term, actionable horizons, reinforcing conservative tendencies that prioritize mere survival over progress. This dynamic diminishes social cohesion and stifles collective aspirations for change. On a broader scale, this perspective jeopardizes societal stability, as it instills a pervasive belief that systemic transformation is unattainable, thereby accelerating the potential for gradual societal disintegration.