لاله کیانی جعفری

لاله کیانی جعفری

عنوان پایان‌نامه

تحلیل تجارب زیسته مادران دارای فرزند با افت تحصیلی در دو سال اخیر



    دانشجو لاله کیانی جعفری در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۰ ، به راهنمایی محمد عسگری ، پایان نامه با عنوان "تحلیل تجارب زیسته مادران دارای فرزند با افت تحصیلی در دو سال اخیر" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    محمد عسگری
    استاد مشاور
    اصغر مینائی
    استاد داور
    نورعلی فرخی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۱۵[۲۲۲۱۵]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۱۵
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۰۷:۰۰

    چکیده

      هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب زیسته مادران دارای فرزند با افت تحصیلی در دو سال اخیر بود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند مشغول به تحصیل در دوره ی اول ابتدایی با افت تحصیلی شهر ایذه و حجم نمونه شامل ۱۰ نفر از مادران که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اطلاعات حاصل از مصاحبه با استفاده از تحلیل مضمون تحلیل شد. نتایج نشان داد، تجارب زیسته مادران دارای فرزند با افت تحصیلی استخراج شده از مصاحبه پنج مضمون یکپارچه بدست آمد. در قالب تجارب زیسته مادران، دو مضمون اصلی در حوزه عوامل فردی(مشکل جسمی و پیامد آن، موانع روانی و شخصیتی)، دو مضمون اصلی در حوزه عوامل خانوادگی(عدم پذیرش فرد از سوی خانواده، سختگیری خانواده)، دو مضمون اصلی در حوزه عوامل اقتصادی(مشکلات مالی، نبود امکانات رفاهی)، دو مضمون اصلی در حوزه عوامل مدرسه ای و دولتی(عدم حمایت مالی دولت، جو سازمانی نامناسب در مدارس)، سه مضمون اصلی در حوزه عوامل فرهنگی-اجتماعی(بی توجهی به شان معلم، نبود مشاور متخصص، بی ارزش بودن تحصیلات در جامعه) شناسایی شدند.

    Abstract

      The aim of the present study was to analyze the lived experiences of mothers with children with academic failure in the last two years. Qualitative research method of phenomenological type and statistical population including all mothers with children studying in the first grade of elementary school with academic failure in Izeh city and the sample size includes ۱۰ mothers who

    were selected by available sampling method. The measurement tool was a semi-structured interview. The information obtained from the interview was analyzed using thematic analysis. The results showed that the lived experiences of mothers with children with academic failure were extracted from the interview of five integrated themes. In the form of mothers' lived experiences, two main themes in the field of individual factors (physical problem and its consequences, psychological and personality obstacles), two main themes in the field of family factors (non-acceptance of the individual by the family, strictness of the family), two main themes in the field of Economic factors (financial problems, lack of welfare facilities), two main themes in the field of school and government factors (lack of financial support from the government, inappropriate organizational atmosphere in schools), three main themes in the field of socio-cultural factors (neglect of the teacher, The lack of expert advisors, the valuele  ess of education in society) were identified.