علی جمیلی

علی جمیلی

عنوان پایان‌نامه

سنجش وضعیت مصرف انرژی جهت دسترسی به کاربری های خدماتی محله ای با توجه به عدالت فضای : نمونه موردی محلات منطقه ۸ تهران



    دانشجو علی جمیلی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی علی خاکساری رفسنجانی ، پایان نامه با عنوان "سنجش وضعیت مصرف انرژی جهت دسترسی به کاربری های خدماتی محله ای با توجه به عدالت فضای : نمونه موردی محلات منطقه ۸ تهران" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    علی جمیلی
    استاد راهنما
    علی خاکساری رفسنجانی
    استاد مشاور
    محمود جمعه پور
    استاد داور
    عبدالرسول قاسمی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

    امروزه رشد روز افزون جمعیت شهرنشین در نقاط مختلف جهان، شهرها را با چالش های متعددی روبه رو کرده است. افزایش سرانه مصرف انرژی به خصوص آلاینده هایی نظیر دی اکسیدکربن و همچنین ناکارآمدی ساختار شهری در تامین دسترسی مناسب شهروندان به خدمات شهری از مهمترین پیامدهای   ناشی افزایش جمعیت شهرنشین میباشد. به همین منظور امروزه توجه به گزاره هایی نظیر کارایی و بهینه سازی مصرف انرژی و عدالت فضایی در ادبیات برنامه ریزی شهری افزایش یافته است. تجارب عملی و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، کلید حل چنین معضلاتی را در حرکت به سوی برنامه ریزی محله محور معرفی میکنند. آنچه که مسلم است خدمات شهری که در مقیاس محله ایفای نقش میکنند به واسطه تقاضاهایی که جهت رفع نیازهای شهروندان ایجاد میکند موجب تولید سفر و در پی آن افزایش مصرف انرژی و سوخت (بخصوص بنزین) میشود. پژوهش حاضر با هدف سنجش وضعیت مصرف انرژی جهت دسترسی به خدمات محله ای با توجه به عدالت فضایی، محلات منطقه هشت شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کمی بوده و در دسته تحقیقات کاربردی جای میگیرد. حجم نمونه مورد مطالعه نیز با استفاده از جدول مورگان به میزان ۳۸۴ نفر تعیین شده است. در این پژوهش از تحلیل های کمی و فضایی نظیر ضریب آنتروپی، میانگین نزدیکترین همسایگی (ANN)، تحلیل خوشه ای چند فاصله ای (K Function) به همراه تحلیل های تحت شبکه نظیر تحلیل محدوده خدمات رسانی و تحلیل تعیین نزدیکترین تسهیلات استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تحلیل های تحت شبکه نمایانگر بهتری نسبت به تحلیل های فضایی جهت تبیین مفهوم "عدالت در دسترسی به خدمات شهری" میباشند. همچنین نتایج نشان میدهد که خدمات محله ای به طور متوسط، ۷۱/۳۸ درصد از مساحت و ۹۸/۵۳ درصد از جمعیت منطقه هشت تهران را تحت پوشش خود قرار میدهند. علاوه بر آن تعداد سفرهای تولید شده جهت دسترسی به خدمات محله ای برای افراد خارج از نواحی مطلوب تحت پوشش خدمات محله ای، ۷۱/۲۸ درصد از کل سفرهای روزانه تولید شده و ۳/۳ درصد از انرژی های تولید شده را به خود اختصاص میدهند که همین سفرها به طور سالانه میزان ۲۷۳/۷ تن دی اکسیدکربن را منتشر میکنند. درنهایت برآوردها نشان میدهند که توزیع عادلانه تر خدمات موجب کاهش مصرف انرژی در بخش حمل و نقل میگردد. بدین منظور پیشنهاد میشود مدیران شهری در مسئله تامین زمین برای خدمات شهری از نگاه سرمایه ای به سوی نگرش عدالت محور تغییر نگرش داده و همچنین در توزیع و مکانیابی خدمات شهری از روش های نوینی که با در نظر گرفتن محدودیت های موجود با حداقل تسهیلات، حداکثر سطح پوشش را تامین میکنند در کنار تحلیل های مبتنی بر شبکه استفاده نمایند.

    کلید واژه ها: انرژی، خدمات شهری، دسترسی، عدالت فضایی

      

    Abstract

    Nowadays, the increasing growth of the urban population in different parts of the world has made cities face many challenges. The per capita increase in energy consumption, especially pollutants such as carbon dioxide, as well as the inefficiency of the urban structure in providing accessibility to urban services for all citizens, is one of the most important consequences of the urban population increase. Due to that, nowadays, attention has been paid to propositions such as efficiency and optimization of energy consumption and spatial justice in urban planning literature. Practical experiences and studies in this field declare that moving towards neighborhood-oriented planning is the key of solving such problems. It is certain that neighborhood urban services, due to the demands it creates in order to meet the citizens' needs, cause travel and subsequently increase the consumption of energy and fuel (especially gasoline). The present study has investigated the neighborhoods of District Eight of Tehran Municipality with the aim of evaluation of the energy consumption status for accessibility to neighborhood services with regard to spatial justice. The research method is quantitative and is in the category of applied research. The sample size of this research was determined equal by ۳۸۴ people using Morgan's table. In this research, quantitative and spatial analysis such as entropy coefficient, average nearest neighborhood (ANN), multi-distance cluster analysis (K Function) have been used along with network analysis such as service area and closest facilities. The results show that network analysis are better than spatial analysis to explain the concept of "Spatial justice in access to urban services". Also, the results show that the urban neighborhood services cover   ۷۱/۳۸ of the area and ۵۳.۹۸   of the population of eight district. In addition, the number of production trips to access urban neighborhood services for people who are outside the desired service coverage area, constitutes ۲۸.۷۱% of the total daily trips produced and ۳.۳% of the consumed energy, which These trips release ۷.۲۷۳   tons of carbon dioxide annually. Finally, estimates show that more just urban services distribution will reduce energy consumption in the tra  ortation sector. For this purpose, it is suggested that city managers must change their attitude in the issue of providing land for urban services from a capital point of view to social justice. And also they must use new methods in the distribution and site selection of urban services that provide the maximum level of coverage simultaneously with minimum facilities taking account into the existing limitations alongside by network-based analysis.