
فاطمه صمدی
پیامدهای روانی اجتماعی ترک تحصیل دانش آموزان افغان ساکن در شاهین شهر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده) این پایاننامه به بررسی اثرات ترک تحصیل کودکان افغان ساکن در شهر شاهین پرداخته است و تلاش دارد تا گزارههای سیاستی برای بهبود مدیریت خدمات اجتماعی ارائه کند. دادههای مورد تحلیل این مطالعه از دو موج اول یک مطالعه چشماندازی سلامت روانی مربوط به یک گروه از جوانان جمعآوری شدهاند، در حینی که آنها از دبیرستان به نقشهای تحصیلی و شغلی بعدی منتقل میشوند. در زمستان سال ۱۴۰۱، ۵۰ کودک افغان ساکن در شاهین شهر برای اولین بار مصاحبه شدند. این نمونه از طریق نمونهبرداری تصادفی از دانشآموزان فارغالتحصیل از ۵ مدرسه مختلف انتخاب شدند. پژوهش نشان میدهد که ترک تحصیل در کودکان افغان منجر به اثرات روانی مختلفی از جمله افزایش افسردگی، اضطراب، و اختلالات رفتاری میشود. علاوه بر این، طی این بررسی مشخص شد که چه فرصتها و موانعی در مدیریت خدمات اجتماعی برای کودکان افغان وجود دارد. این شناخت اهمیت اصلاحی و بهینهسازی سیاستها و برنامههای اجتماعی را تأکید میکند. بر اساس یافتههای پایاننامه، گزارههای سیاستی برای بهبود مدیریت خدمات اجتماعی در شاهین شهر و مشابه آنها ارائه میشود. این گزارهها شامل افزایش دسترسی به آموزش برای کودکان افغان، ایجاد برنامههای رفاهی و حمایتی، و ارتقاء آگاهی از مسائل روانی در این جامعه میشوند. بطورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مدیریت خدمات اجتماعی باید به شناخت دقیقتر نیازهای کودکان افغان توجه کند و گزارههای سیاستی مناسب برای اصلاح و بهبود اوضاع ارائه دهد. این تحقیق به ارتقاء کیفیت زندگی این کودکان و جامعه به طور کلی کمک خواهد کرد.
- Abstract
-
This thesis examines the consequences of Afghan children's school dropout in Shahin city and aims to provide policy recommendations for improving social service management. Afghanistan, as a country under pressure due to contemporary wars and political conflicts, has witnessed significant emigration, particularly among children, leading to issues such as school dropout. This thesis focuses on investigating the socio-psychological repercussions of school dropout among Afghan children residing in Shahin city and endeavors to present policy propositions. The research demonstrates that school dropout among Afghan children results in various psychological effects, including increased depression, anxiety, and behavioral disorders. Furthermore, this study identifies the opportunities and obstacles in social service management for Afghan children. This awareness underscores the importance of policy reform and optimization of social programs. Based on the findings of the thesis, policy recommendations are proposed to enhance social service management in Shahin city and similar contexts. These recommendations encompass increasing access to education for Afghan children, establishing welfare and support programs, and raising awareness about mental health issues in this community. In general, the results of this research underscore the need for social service management to better understand the specific needs of Afghan children and provide suitable policy propositions for improvement. This study contributes to enhancing the overall quality of life for these children and the community as a whole.