افتتاح بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۹۹۳۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۸۴
بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح و برای فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه دسترس‌پذیر شد.
افتتاح بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی

بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاونین پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، اعضای هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک، استادان، صاحب‌نظران حوزه کودک و نوجوان و متخصصان علم اطلاعات 8 مهرماه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم، دکتر زندمقدم، سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این بخش در دانشگاه، از ویژگی‌های شخصیتی کودکان و نوجوانان و لزوم توجه به نیازهای مطالعاتی آنان سخن گفت، و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده منابع تخصصی بیشتری به این مجموعه افزوده، و زمینه‌های همکاری بیشتری با ناشران کودک و نوجوان را فراهم نمود.

در ادامه دکتر طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران، از نخستین فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه مرکزی به‌طور ایجاد بخش کودک و نوجوان، بررسی و دقت بالا در تأمین منابع و تجهیز آن، همکاری با ناشران کودک گفت و از برگزاری برنامه‌های متعدد در آینده خبر داد.

 سپس دکتر صمیعی، مدیر  گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه، ضمن تقدیر از کتابداران پرتلاش و باانگیزه کتابخانه، به نقش و اهمیت کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها اشاره نمود و به توضیحاتی در خصوص برخی از نمونه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی خارجی دارای بخش کودک و نوجوان را پرداخت.

در ادامه، دکتر زین‌العابدینی، رئیس کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی، در سخنانی از تجربیات ایجاد بخش کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی گفت و بیان داشت: از زمان ایجاد این بخش در کتابخانه، استقبال خوبی از سوی فرزندان اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه صورت گرفته است و برنامه‌های گوناگونی برای آنان برگزار می‌شود. او ضمن معرفی کتاب "مهره حیاتی" اثر ست گادین و دعوت از حضار برای مطالعه این کتاب، درباره کتابداران و موقعیت‌های کاری آنان سخن گفت.

 سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، خانم مرتضائی‌فرد، کارمند بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی و عضو محترم هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک بود. او نیز ضمن تأکید بر اهمیت انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، از تجربه‌های چندین ساله خود در تدریس ادبیات کودکان و نوجوانان صحبت کرد. مرتضائی‌فرد، فعالیت شورای کتاب کودک را درروند پنجاه‌ساله در سه بخش سازماندهی‌شده شامل: ادبیات کودکان و نوجوانان، تألیف فرهنگنامه کودک و نوجوان و ترویج خواندن برشمرد و ابراز امیدواری کرد بتواند همکاری مشترک و مناسبی بین شورای کتاب کودک و بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی دانشگاه داشته باشد.

در پایان، خانم دهقانی کتابدار کودک و متخصص بازی‌های گروهی، بر کتاب‌خوان کردن کودکان و نوجوانان با انجام بازی‌های گروهی تأکید داشت. همچنین ایشان با حضور کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم، چند بازی گروهی اجرا نمود. اهدای جوایز مسابقه نقاشی و داستان‌نویسی، بخش پایانی این مراسم بود.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه با همکاری انتشارات پرتقال، در راستای افتتاح بخش کودک و نوجوان، مسابقه داستان‌نویسی و نقاشی در سه گروه سنی 4-8 سال مسابقه نقاشی، 8-12 سال و 12-15 سال مسابقه داستان‌نویسی برای فرزندان اعضای هیئت‌علمی و کارکنان در تاریخ 2 مهرماه برگزار نموده بود که اسامی برندگان آن در این برنامه اعلام گردید.

شایان‌ذکر است، فرزندان اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه افزون بر امکان دسترسی به منابع کودک و نوجوان در گروه‌های سنی الف، ب، ج و د، می‌توانند در برنامه‌های متنوعی همچون داستان‌نویسی، قصه‌گویی، شعرخوانی، نقاشی، کتاب‌خوانی و بازی‌های گروهی شرکت نمایند. کودکان و نوجوانان عزیز می‌توانند با مراجعه به کتابخانه مرکزی، کارت عضویت خود را دریافت نموده، و منابع متنوع مرتبط را به امانت بگیرند.

اسامی برندگان مسابقه بر اساس نظرات داوران متخصص حوزه کتاب کودک و نوجوان بدین شرح بود:

علی‌اصغر اسحاقی، پریا اختری‌زاده و ملینا بکتاش در مسابقه داستان‌نویسی

 محمدمهراد نقوی، آیدا زمانی و امیرحسین نیکوجمال در مسابقه نقاشی.

 

 

 


نظر شما :