رئیس دانشگاه: پیاده‌روی اربعین می‌تواند در عصر جدید، پدیده‌ای نو به شمار رود

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۹۸۷۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۶۶
رئیس دانشگاه در افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی اربعین: به عنوان دانشگاهی که بر پدیده‌های اجتماعی و علوم انسانی متمرکزشده است، معتقدیم پیاده‌روی اربعین می‌تواند در عصر جدید، پدیده‌ای نو به شمار رود.
رئیس دانشگاه: پیاده‌روی اربعین می‌تواند در عصر جدید، پدیده‌ای نو به شمار رود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی در مراسم افتتاحیه همایش علمی بین‌المللی اربعین که صبح امروز در محل تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی با اشاره به این‌که سومین همایش علمی بین‌المللی اربعین با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و با کمک دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی در حال برگزاری است گفت: به عنوان دانشگاهی که بر پدیده‌های اجتماعی و علوم انسانی متمرکزشده است، معتقدیم پیاده‌روی اربعین می‌تواند در عصر جدید، پدیده‌ای نو به شمار رود.

دکتر سلیمی افزود: از عصری که تمامی پدیده‌های اجتماعی شامل فرهنگ، اقتصاد، مذهب، جنگ، خشونت و هویت‌های اجتماعی درون دولت‌ها و ملت‌ها معنی می‌گرفت و این پدیده‌ها در چنگال دولت‌ها و ملت‌ها گرفتارشده بود، عبور کرده‌ایم. او در ادامه گفت: در ابتدای قرن ۲۱ شاهد هستیم که ارزش‌های انسانی، فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها نمی‌توانند در چارچوب تنگ پدیده‌های مدرن باقی بمانند.

رئیس دانشگاه اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین حادثه‌ای بزرگ و پدیده اجتماعی جدیدی است که می‌تواند از این منظر موردمطالعه کارشناسان قرار گیرد. او افزود: پس از سال ۱۹۴۸ و قیام چین، پیاده‌روی به این وسعت، تنوع و گستردگی در دنیا نداشتیم.

او بابیان این‌که در این اجتماع بزرگ، انسا‌ن‌هایی از ملت‌های مختلف، قومیت‌های گوناگون و گرایش‌های سیاسی متفاوت حول پیامی آزادی‌بخش در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بیان کرد: در جهانی که برای تصرف سرزمینی کوچک، خون‌های زیادی ریخته می‌شود و برای منافع کوچک، تنش‌های عظیم به وجود می‌آید، شاهد هستیم اجتماعی از مسلمانان ایجادشده که در آن انسان‌ها برای خدمت‌رسانی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

رئیس دانشگاه در پایان سخنانش گفت: راهپیمایی اربعین، پدیده‌ای است که انسانیت و ارزش‌های زیادی در آن جلوه‌گر شده است و شاید بتواند شیوه جدید زیست اجتماعی و تعاملات انسانی را به ما نشان دهد. او تصریح کرد: از اندیشمندان انتظار داریم الگو‌های علمی خود را در عرصه بین‌المللی نشر دهند ‌و امیدوارم بتوانیم تحولات در این زمینه را بیشتر به جهان انعکاس دهیم.

گفتنی است در پایان مراسم افتتاحیه پرچم گنبد مطهر امام حسین(ع) به دانشگاه علامه طباطبائی اهدا شد.

همایش بین‌المللی اربعین در روز‌های دوشنبه هشتم مهرماه جاری در تهران و یکشنبه ۱۴مهرماه سال جاری در کربلا برگزار خواهد شد.

 

 

 

 


نظر شما :