دکتر سلیمی: دانشگاه‌ها در حال تبدیل به مرکز ثقل عقلانیت در جامعه هستند

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۶۴۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۵۷۱
نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور به منظور بررسی وضعیت آموزش عالی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید (امروز) یکشنبه ۲۴ شهریورماه، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
دکتر سلیمی: دانشگاه‌ها در حال تبدیل به مرکز ثقل عقلانیت در جامعه هستند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دراین مراسم ضمن خیرمقدم و تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) در سخنانی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی بیان کرد: مهمترین نهادی که شیعه بر روی آن کار کرد، نهاد تعلیم و تربیت بود. او گفت: جامعه اسلامی برای ادامه سنت اهل بیت(ع) باید تمام سرمایه‌گذاری خود را در حوزه تعلیم و تربیت انجام دهد. وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها امروز مهمترین ادامه‌دهندگان مجاهدت‌هایی هستند که توسط ائمه(ع) دنبال شد و مهمترین عرصه آن تعلیم و تربیت است.
 
او با اشاره به الزامات موردنیاز برای ادامه این مجاهدت افزود: اگر ما بخواهیم این مجاهدت را در جامعه ایران در شرایط دشوار کنونی ادامه دهیم باید به چند نکته توجه کنیم. نخست اینکه، در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت توسط دانشگاه‌های جدید و مدرن تغییر یافته است. او اضافه کرد: در عصری قرار داریم که به تدریج دانشگاه‌ها از فرایند مدرسه‌ای بودن خارج می‌شوند و به مرکز نقل و تولید عقلانی، فعال، خلاق و سازنده در جامعه بدل می‌شوند.
دکتر سلیمی ادامه داد: در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت کاملا دگرگون شده است. دانشگاه‌های مدرن برای تغییر این مفهوم راه افتادند و ماهیت مدرسه‌ای دانشگاه‌ها در قرون وسطی مسیحی بود. او افزود: عصر مدرن برای تغییر آن آمد، اما نه تنها آن را تغییر نداد بلکه باعث تثبیت آن شد.
دانشگاهیان کم‌کم به مرکز ثقل عقلانیت فعال و سازنده در جامعه بدل می‌شوند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: ما امروز در عصری قرار داریم که به تدریج دانشگاه‌ها از فرایند مدرسه‌ای بودن در حال خروج هستند و دانشگاهیان کم‌کم به مرکز ثقل عقلانیت فعال و سازنده در جامعه بدل می‌شوند. وی گفت: مجاهدتی که به عنوان وظیفه ما تعیین شده عمیق‌تر، شدیدتر و بیشتر است. دانشگاهی امروز می‌تواند به عقل فعال جامعه تبدیل شود که رابطه نزدیک با مدل حکومت‌گری در آن جامعه داشته باشد.
دانشگاهی امروز می‌تواند به عقل فعال جامعه تبدیل شود که رابطه نزدیک با مدل حکومت‌گری در آن جامعه داشته باشد.
 
دکتر سلیمی بابیان این نکته که: کار ما، دیگر تربیت عده‌ای انسان کارآفرین و آگاه نیست و با افرادی در دانشگاه روبرو هستیم که دارای ویژگی عقلانیت خلاق در جامعه هستند، اضافه کرد: به گفته حضرت امام(ره) اگر دانشگاه کار خود را به درستی انجام دهد و اصلاح شود همه جامعه اصلاح خواهد شد. دانشگاهی امروز می‌تواند به عقل فعال جامعه تبدیل شود که رابطه نزدیک با مدل حکومت‌گری در آن جامعه داشته باشد.
 
اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را پیش بگیرند و متکی دائمی به حمایت‌های دولتی نباشند، مدل حکمرانی در دانشگاه را باید تغییر دهیم.
 
دکتر سلیمی بابیان این‌که بار‌ها به ما گفته می‌شود تا چه زمان دانشگاه‌های دولتی می‌خواهند وابسته به دولت باشند تصریح کرد: تغییر این رویه، ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی ما در درون دانشگاه‌ها دارد. وی گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را پیش بگیرند و متکی دائمی به حمایت‌های دولتی نباشند، مدل حکمرانی در دانشگاه را باید تغییر دهیم.
 
وی بابیان اهمیت مسئولیت خطیر دانشگاه‌ها در کشور افزود: از کل بودجه حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی عمومی دولت،  سهم دانشگاهها حدود ۲.۵ درصد است که اگر با احتساب هزینه های اجتناب ناپذیر دولت بخواهد در این بودجه صرفه جویی کند, حدود نه صدم کل بودجه دولت  خواهد بود اما همین رقم برای دانشگاهها اهمیت حیاتی دارد و اعمال این صرفه جویی به صلاح آموزش عالی نیست.
 
رئیس دانشگاه در پایان سخنانش با اشاره به افتتاح چند پروژه جدید در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور وزیر علوم گفت: با این حال با پشتیبانی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری امسال را هم باقدرت سپری می‌کنیم. پروژه‌هایی که امروز در دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح می‌شود از بودجه دولتی ارتزاق نکرده است و از طریق درآمد‌های دانشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

نظر شما :