وزیر علوم: گسترش کمّی مراکز آموزشی در حال حاضر توجیه ندارد
دکتر منصور غلامی بابیان اینکه مؤسسات کوچک به سمت ماموریتگرا شدن هدایت میشوند، گفت: در حال حاضر گسترش کمی مراکز آموزشی توجیه ندارد اما این به معنای ممنوعیت ایجاد رشتههای جدید نیست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر مدیریت آموزش عالی در شرایط خاص زمانی و ویژهای قرارگرفته است که این امر ایجاب میکند در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت ازجمله توجه به خواستهها و نیازهای مطرحشده و انتظارات توجه داشته باشیم.
وی بابیان اینکه مدیریت در دانشگاهها، بخش ویژهای از مدیریت در کشور محسوب میشوند و ما با مدیریتی پویا در طول شبانهروز در عرصههای مختلف آموزشی و پژوهشی مواجه هستیم، گفت: امروزه دانشگاهها و مراکز علمی جایگاه خود را در کشور پیداکردهاند هرچند گاهی نقدهایی به آنها میشود اما باید به این نکته توجه کنیم که در پس هر نقدی، ایدهای جدید میتوان یافت.
وی با اشاره به انتظارات موجود از مجموعه آموزش عالی اظهار داشت: در جامعه افراد مختلفی هستند که نگاهشان به دانشگاهها و مراکز آموزشی است. ازجمله انتظاری که بسیاری از نخبگان و مسئولان از باب تأثیرگذاری در حل مسائل کشور و چالشهای مهم مردمدارند فرصتی است که باید با رویکردی فعالانه با آن روبرو شویم.
وزیر علوم مطرح کرد: مدیریت آموزش عالی با شناختی که از سبقه علمی و آموزشی کشور دارد با یک نگاه ویژه به آینده میتواند طرحی را رقم بزند که در آینده از رشد سریع علم و پیشرفت در جهان غافلگیر نشود.
دکتر غلامی ادامه داد: در درجه اول مدیران آموزش عالی باید شناخت بیشتر و وسیعتری نسبت به مقولههای مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند. این توصیهای است که باید در وزارت علوم و دانشگاهها مدنظر قرار گیرد.
وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در وزارت علوم انجام میشود، برگزاری نشستی به منظور تبادل تجربه با رؤسای جدید و جوان دانشگاههای کشور است. این اقدام بسیار مختصر است اما اگر قرار باشد که برای آموزش عالی طرحهای جدید ریخته شود، به اقدامات وسیعتری نیاز داریم.
دکتر غلامی با تأکید بر لزوم افزایش اثرگذاری دانشگاهها در جامعه، گفت: در شرایط فعلی لازم است تا دانشگاهها اثرگذاری محسوستری داشته باشند و در حل مسائل محسوس و مورد سؤال در جامعه پیشقدم شوند.
وزیر علوم افزود: حرکت به سمت نهادهای اجرایی و مسئول به منظور کمک به حل مسائل، میتواند موجب استقرار دانشگاهها در هدایت و راهنمایی مجموعه کشور شود.
دکتر غلامی مطرح کرد: توجه به کسب منابع درآمدی موضوع مهمی در این جریان است، تنوعبخشی به منابع درآمدی دانشگاهها ازجمله رویکردهای دانشگاهها در سالهای اخیر بوده است.
وی افزود: آنچه در حوزه پژوهش در حال رخداد است قابل دفاع و قابل طرح است، دانشگاههای جوان در سایر استانها که درگذشته بیشتر مشغول آموزش بودند، امروزه رویکرد آنها به سمت انجام پروژههای تحقیقاتی رفته است.
وی ادامه داد: در بحث تربیت نیروی انسانی هم پس از گذر از توسعه کمی بسیار زیاد در حوزه آموزش عالی که در پاسخ به درخواست وسیع تقاضا برای ورود به دانشگاه بود، اکنون از ما سؤال میشود که نقش دانشآموختگان و دانشگاهیان در حل مسائل جامعه چقدر است؟
دکتر غلامی بابیان اینکه در حال حاضر رویکرد مهارت افزایی دانشجویان آغازشده اما کافی نیست، گفت: نظارت قویتر در ارائه دروس به دانشجویان باعث میشود اوقات دانشجویان به صورت بهینه استفاده شود. محدودیتهایی نیز در ارائه دروس عملی وجود داشته و دارد که ما باید با همکاری با نهادها و دستگاههای دیگر این مسیر را هموار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه تزریق ناامیدی در بدنه دانشجویی را بدهیم، بیان کرد: اساتید باید از ظرفیت کلاسها و نشستهای مختلفی که با دانشجویان دارند، استفاده کنند و امیدواری به آینده را در میان دانشجویان بیشتر کنند. امیدواری باعث خلاقتر و پویاتر شدن ذهن دانشجویان خواهد شد.
وزیر علوم تصریح کرد: بخش فعال در دانشگاهها بر عهده حوزه فرهنگی و نیز ارتباط آن با دفاتر نهاد رهبری در دانشگاهها بوده و دراینباره توفیقات مطلوبی در ارائه این خدمات به دانشجویان حاصلشده است.
دکتر غلامی گفت: بخش فرهنگی دانشگاهها علیرغم محدودیتها میتواند با آسیبهای حوزه فرهنگی مقابله کند. با حمایت بیشتر، محیطهای دانشجویی پویاتری خواهیم داشت. علاوه بر آن، انجمنهای علمی، فرهنگی و هنری که در دانشگاهها که در تأمین هدف امیدواری دانشجویان ما را یاری میکنند و بهنوعی انجام کار جمعی و نیز بهرهگیری از ظرفیتها را به دنبال دارند، باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرند.
وزیر علوم گفت: محدودیتهای مالی که در سالهای اخیر وجود داشته امسال هم وجود دارد، اما قابلحل خواهد بود. تأمین و تجهیز ملزومات دانشگاهها در روزهای گذشته موردبررسی قرارگرفته، بحث منابع درآمدی تغذیه دانشجویان نیز امیدواریم به زودی محقق شود.
دکتر غلامی مطرح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ورود کرده و امید داریم مشکلات مالی دانشگاهها حلوفصل شود و نگرانیها کمتر شود. ازاینرو از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تقاضا داریم که در برخورد با بودجه سال ۹۹ فعالانهتر برخورد کنند.
وی گفت: بحث ساماندهی آموزش عالی در سال گذشته مطرح و پیگیری شد و ساماندهی به منظور ارتقای کیفی است، لذا واحدها و مؤسسات کوچک به سمت ماموریتگرا شدن هدایت خواهند شد.
وزیر علوم افزود: گسترش کمی در حال حاضر توجیه ندارد اما این به معنای ممنوعیت ایجاد رشتههای جدید نیست و قطعاً با مطالعه جدی و قوی میتوانیم بازنگری در مقاطع را حوزه آموزش عالی داشته باشیم.
نظر شما :