رئیس دانشگاه در نشست با سفیر افغانستان در ایران: پیوند ایران و افغانستان به دلیل زبان علمی و خواسته‌های مشترک، محکم و محکمتر شده است

۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۱۷ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۸۷
هیئت بلندپایه ای از وزارت تحصیلات عالیۀ افغانستان همراه با سفیر این کشور در ایران از دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و با حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه گفت و گو کردند.
رئیس دانشگاه در نشست با سفیر افغانستان در ایران: پیوند ایران و افغانستان به دلیل زبان علمی و خواسته‌های مشترک، محکم و محکمتر شده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، در نشست این هیئت با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سلیمی در سخنانی گفت: خرسندیم که دانشگاه علامه طباطبائی از جمله فعالترین دانشگاه ها در زمینۀ ارتباط با کشور دوست و همسایه، افغانستان است و حضور سفیر افغاستان در ایران در این نشست برای بنده و همکارانم در دانشگاه علامه طباطبائی بسیار گرانقدر است.

او ادامه داد: پیوند کشور ایران و افغانستان نه تنها به دلیل قرابت زبانی و فرهنگی، بلکه به علت زبان علمی و خواسته های مشترک، محکم و محکمتر شده است.

دکتر سلیمی اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته، دانشگاه علامه طباطبائی گونه های مختلفی از روابط دانشگاهی را با دانشگاه های افغانستان تجربه کرده است. وی افزود: بیش از  ۱۲۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۰ استاد از دانشگاه های افغانستان برای ادامه تحصیل به این دانشگاه آمده اند.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: برگزاری دو دوره گفت وگوی فرهنگی بین متفکران ایران و افغانستان، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد کوتاه مدت و طراحی فعالیت های پژوهشی  از جمله گونه های مختلف روابط بین ایران و افغانستان است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از امضای تفاهم نامه های این دانشگاه با وزیر تحصیلات عالیۀ افغانستان در ارتباط با دانشگاه های کابل و هرات گفت و یادآور شد: دانشگاه های افغانستان خواهان کمک و یاری از  دانشگاه علامه طباطبائی در جهت همکاری مشترک برای بازتولید ساختار آموزشی خود هم بوده اند.

او در ادامه افزود: دانشگاه علامه طباطبائی خواهان برقراری روابط نزدیکتری با کشور دوست و همسایه، افغانستان است؛ از جملۀ این خواسته ها می توان به تبادل استاد و دانشجو، افزایش تبادل رشته های مشترک و فعالیت های پژوهشی بیشتر اشاره کرد. او ادامه داد: احساس یگانگی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه های افغانستان باعث شده تا این دانشگاه را شعبه ای از دانشگاه های افغانستان و همچنین دانشگاه های افغانستان را شعبه ای از دانشگاه علامه طباطبائی تصور کنیم.

دکتر سلیمی با اشاره به برگزاری اولین دورۀ آموزش زبان پشتو در دانشکدۀ ادبیت فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: بسیار خرسندیم که این امر با استقبال گرم استادان این دانشکده روبه رو شد. این زبان از زبان های دیرینه است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: این مبادلۀ زبانی و فرهنگی از جمله بهترین گونه های روابط دانشگاه علامه طباطبائی با کشور افغانستان است.

دکتر سلیمی در پایان با اشاره به ارسال کتاب های تولید شده و نوشته شده توسط استادان دانشگاه علامه طباطبائی به کشور افغانستان گفت: تاکنون پنج محموله از کتاب های انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی به افغانستان ارسال شده است. ما مایل هستیم که مبادله ای پایاپای دربارۀ کتاب های تولید و منتشر شدۀ دانشگاه افغانستان به دانشگاه علامه طباطبائی هم صورت بگیرد.

در ادامه این نشست، عبدالغفور لیوال، سفیر کشور افغانستان در ایران در سخنانی گفت: امید است که ارتباط با دانشگاه های ایران بویژه دانشگاه علامه طباطبائی  فصل جدید علمی و فرهنگی  را برای افغانستان بسازد. او با اشاره به برخی از تشویش های افغانستان جهت تبادل علوم اجتماعی با دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علت این تشویش ها به عرضه و تقاضای برخی رشته ها متناسب با بازار کار است.

لیوال در ادامه خاطرنشان کرد: طبق رایزنی با جوانان افغانستانی و رئیس جمهور این کشور به این نتیجه دست پیدا کردیم که در انتخاب رشته های دانشگاهی تعادل برقرار کنیم به همین دلیل دانشگاه های مختلفی را مدنظر قرار داده ایم. او در ادامه اظهار کرد: رشته روزنامه نگاری نسبت به سایر رشته ها برای افغانستان جایگاه ویژه تری دارد.

سفیر افغانستان در ایران از برگزاری اولین دورۀ آموزش زبان پشتو در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ابراز خرسندی کرد و گفت: زبان پشتو از زبان های مطرح هندو اروپایی است. مایل هستیم تا دپارتمان های تخصصی بیشتری برای آموزش این زبان در ایران ساخته شود. او در پایان اظهار کرد: در هند بهترین آموزشگاه های تخصصی زبان پشتو وجود دارد و بسیار حیف است که با وجود نزدیکی ایران و افغانستان چنین آموزشگاه هایی در ایران فعالیت نداشته باشند.

 


نظر شما :