رئیس مرکز آزفای دانشگاه: ترویج زبان فارسی، ترویج صلح و دوستی است

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۸۰ خبر روز
تعداد بازدید:۳۰۰۰
مراسم اختتامیه دومین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با حضور فارسی آموزان و مسئولان دانشگاه 30 تیرماه در محل تالار کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
رئیس مرکز آزفای دانشگاه: ترویج زبان فارسی، ترویج صلح و دوستی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم دکتر رضامراد صحرایی رئیس مرکز آموزش فارسی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی گفت: این مرکز تنها مرکزی در ایران بود که امسال مدرسه تابستانی داشت و این افتخاری برای دانشگاه علامه طباطبائی است و نشان می دهد که این دانشگاه در این حوزه فعال است.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت های بالای استادان دانشگاه علامه طباطبائی برای آموزش فارسی آموزان افزود: برای دوره های آموزشی این مدرسه، از استادان گروه آموزشی آموزش زبان فارسی به غیر از فارسی زبانان بهره مند بودیم و این یکی از دلایل موفق بودن این دوره است.


ترویج زبان فارسی، ترویج صلح و دوستی است
دکتر صحرایی در ادامه سخنانش بر اهمیت یادگیری زبان فارسی تاکید کرد و گفت: رشته من زبان شناسی کاربردی است و در این حوزه یکی از موضوعات مهم، آموزش زبان به خارجیان است. او در این خصوص افزود: کسی که بیش از یک زبان می داند، بیش از یک دنیا دارد. او حتی در مغز خود بیش از یک دستگاه اطلاعاتی دارد و با جهان، فرهنگ و دیدگاه های دیگری آشنا شده است. او با تاکید بر اهمیت یادگیری زبان دیگر اضافه کرد: انسان هایی که به دو زبان اشراف دارند، افرادی متفکر، اهل دوستی و صلح هستند و ترویج زبان دوم، ترویج صلح و دوستی است.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی به حضور فارسی آموزان این مدرسه تابستانی از 6 کشور دنیا اشاره کرد و بیان داشت: با حضور در این دوره و یادگیری زبان فارسی زبان مشترک شما، فارسی است و این نکته مهمی در ارتباط میان شما از این پس خواهد بود. او افزود: وقتی زبان دیگری را یاد می گیریم فرهنگ آن زبان را هم می آموزیم که ارزش یادگیری را دوچندان می کند.
دکتر صحرائی سپس با اشاره به گذشته پربار و درخشان زبان فارسی به عنوان یکی از 4 زبان کلاسیک دنیا با تائید یونسکو گفت: این خود نشانگر آن است که زبان فارسی زنده است. او با برشمردن اشتراکات زبان فارسی با دیگر زبان های دنیا ازجمله ترکی، روسی و چینی افزود: در بین 150زبان محوری دنیا بین 200 تا ده هزار واژه مشترک با زبان فارسی وجود دارد که خود نکته قابل توجهی است. او با تأکید بر تأثیرگذاری زبان فارسی در دنیا بیان داشت: وقتی زبان همدیگر را بیاموزیم، پیام یکدیگر را فهم خواهیم کرد.
او موضع گیری های آمریکا و چند کشور علیه ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: رئیس جمهور سال گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت« ایران با داشتن سعدی و حافظ نیازی به بمب اتم ندارد.، چرا که سعدی همه جا رفته است، بمب برای تأثیرگذاری است و ما این تأثیر گذاری را از طریق ادبیات و زبان خود داشته ایم». او خطاب به فارسی آموزان افزود: وقتی ما زبان شما و شما زبان ما را بیاموزیم بین ما فاصله ای وجود ندارد و همه شما از این پس عضو خانواده دانشگاه علامه طباطبائی هستید.
او در پایان سخنانش از همکاری استادان این دوره، مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه و همکاران خود در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه در هرجه بهتر برگزار شدن این مدرسه تقدیر کرد.
لازم به ذکر است این مدرسه تابستانی در راستای توسعه ارتباطات بین المللی و بینافرهنگی و گسترش زبان فارسی در جهان به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگ وتمدن غنی ایران اسلامی، با حضور دانشجویانی از کشورهای ترکیه، چین، روسیه، قزاقستان، سوریه و عراق برگزار گردید. در این دوره آموزشی، فارسی‌آموزان به مدت ۸۰ ساعت در کلاس‌های آموزشی زبان فارسی شرکت داشتند.





نظر شما :