دکتر حسین سلیمی در چهارمین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی: "عادت‌واره‌های" جدید در رفتار اجتماعی انسان‌ها شکل گرفته/مدیریت این سپهر عمومی امکان‌پذیر نیست

۲۷ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۵۷ خبر روز
تعداد بازدید:۵۸۹۰
رییس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما امروز با مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی با نام "فضای عمومی" رو به رو هستیم. فضای عمومی، فضایی است که به نوعی اندیشه‌ها و آمال و آرزوها و خوشی‌ها و ناراحتی‌های ما در آن شکل می‌گیرد. این فضا قبلا به سییستم‌های عادی خبر رسانی محدود بود اما امروز با دنیایی روبه‌رو هستیم‌ که روز به روز در عمق و عرصه جغرافیایی تاثیرگذاری در حال گسترش است.
دکتر حسین سلیمی در چهارمین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی: "عادت‌واره‌های" جدید در رفتار اجتماعی انسان‌ها شکل گرفته/مدیریت این سپهر عمومی امکان‌پذیر نیست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در چهارمین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی که امروز پنج‌شنبه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار با بیان اینکه برای دانشگاه علامه افتخاری است که میزبان این‌نشست مهم و تاثیرگذار باشد گفت: دانشگاه علامه تنها دانشگاه علوم انسانی دولتی است که به لحاظ حجم استاد و دانشجو بعد از دانشگاه تهران بزرگترین دانشگاه محسوب می‌شود.

1442651357807_hamid_forootan-6-th3_41720.jpg

وی افزود: به دلیل اینکه دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تخصصی علوم انسانی است، بعد از مدتی کم مهری به علوم انسانی با همت استادان و دانشجویان و کارکنان توانست جایگاه خود را بازیابی کند؛ به طوری که امروزه کانون حل بسیاری از مشکلات کشور محسوب می‌شود. ما امروز شاهد به بار نشستن تلاش استادان دانشگاه هستیم. استادانی که تلاش می‌کردند با مسئولان جلسه بگذارند ولی با بی‌رغبتی روبه‌رو می‌شدند، اما الان می‌بینیم که مسئولان بسیاری از مسائل و مشکلات خود را با استادان دانشگاه علامه‌طباطبایی مطرح می‌کنند.

سلیمی ادامه داد: از آن جایی که برخی استادان و پیشکسوتان روابط عمومی در این جمع حضور ندارند من می‌خواهم درباره تحول ماهوی فعالیت روابط عمومی در فضای جدید صحبت کنم. ما امروز با مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی با نام فضای عمومی رو به رو هستیم. فضایی که به نوعی اندیشه‌ها و آمال و آرزوها و خوشی‌ها و ناراحتی‌های ما در آن شکل می‌گیرد. فضای عمومی قبلا به سیستم‌های عادی خبر رسانی محدود بود اما امروزه با دنیایی روبه‌رو هستیم که روز به روز در عمق و عرصه جغرافیایی تاثیرگذاری در حال گسترش است.

سلیمی ادامه داد: کار روابط‌عمومی در سی یا چهل سال پیش، ارتباط با چند نفر و نفوذ به چند رسانه معین‌ و استفاده از آن‌ها برای تاثیرگذاری بود اما امروزه فضای عمومی به قدری پیچیده شده و ابعاد مختلف پیدا کرده که ماهیت واقعیت را در ذهن انسان‌ها دگرگون کرده است. امروز عادت‌واره‌های جدید در رفتار اجتماعی انسان شکل گرفته این عادت‌واره‌های جدید بعضاً انسان‌ها را با موجودیت‌های اجتماعی چندگانه مواجه کرده، به‌ نوعی که در جوامع مختلف، انسان‌ها دارای یک هویت تنها که در سپهر عمومی شکل می‌گیرد نیستند بلکه ممکن است در فضاهای مجازی، شغلی و رسمی هویت‌های دیگری داشته باشند.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این که در تمام جوامع بشری تحولی بنیادین به وجود آمده گفت: امروزه ما با پدیده‌های اجتماعی‌ای رو به رو هستیم که معلوم نیست با سازماندهی چه کسانی به وجود می‌آید.

سلیمی با بیان این که مدیریت این سپهر عمومی امکان‌پذیر نیست گفت: زمانی من از روابط عمومی انتظار داشتم این فضای عمومی را مدیریت کنند اما امکان‌پذیر نیست. تنها کاری که می‌توان کرد شناخت این‌جریانات و انطباق با آنهاست. انطباق به معنای انفعال نیست بلکه باید ارزش‌های خود را باید در این تلاطم حفظ کنیم.

وی افزود: فضای عمومی به قدری پیچیده شده که حتی به وجود آورندگان این فضا هم توان مدیریت آن را ندارند. در قدم اول روابط عمومی‌ها باید این فضای عمومی را به درستی بشناسند و ابعاد مختلف آن را به درستی درک کنند و خود را با این فضا منطبق کنند.

رییس دانشگاه با بیان اینکه الان از اتفاق‌های اجتماعی برداشت‌های مختلفی صورت می‌گیرد درباره تغییر لحن خشونت در جامعه گفت: چهره خشونت در جامعه ما تغییر کرده است. الان، خشونت خدشه به سازمان‌ها و آبروی افراد از خشونت فیزیکی بدتر است. این خشونت کار روابط‌عمومی‌ها را دشوار می‌کند. علاوه بر این، جریان تخریب نهادهای علمی و مدیریتی هم فعالیت روابط عمومی‌ها را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

سلیمی در پایان با اشاره به این که هجمه به مدیران در فضای عمومی و برخی رسانه‌ها وجود دارد گفت: نهاد دانشگاه نهادی است که عقلانیت درون آن‌ انباشته شده است و به همین دلیل است که گروه مرجع مردم هستند اما این گروه مرجع مورد تهاجم قرار گرفته است. مهم‌ترین فعالیت و بار مسئولیت در این زمینه برعهده جهادگرانی است که در عرصه روابط عمومی فعالیت می‌کنند. آرزو می‌کنم هم‌اندیشی در این جمع پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده بیابد. امیدوارم همانطور که جهاد پاسخ‌هایی برای پرسش‌های علمی جامعه پیدا کرده برای این پرسش‌های اجتماعی جامعه هم پاسخ‌هایی بیابد.

در ادامه این گردهمایی، ابوالقاسم رییسی، مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی نیز گفت: باعث افتخار است که این گردهمایی در دانشگاهی برگزار می‌شود که نخستین دانشکده تخصصی ارتباطات در آن تاسیس شده است. جهاد دانشگاهی در مرداد ماه وارد چهل سالگی می‌شود و این‌ نهاد ویژگی‌هایی خاص دارد که همه‌ی جامعه و مسئولان به آن اذعان دارند، بنابراین روابط عمومی‌های این نهاد باید ویژگی‌های خاص داشته باشد.

رییسی افزود: جهاد دانشگاهی نهادی دانش‌بنیان است و روابط‌عمومی‌ آن هم باید دانش‌بنیان باشد. سازمانی که انعطاف دارد باید روابط عمومی منعطفی هم داشته باشد.

photo_2019-07-18_19-09-01_41721.jpg


نظر شما :