معاون آموزشی دانشگاه: مرکز پایش و رصد فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی می‌شود

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۵۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۵۹۸
جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه، جمعی از استادان، فارغ التحصیلان و خانواده های آنها در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
معاون آموزشی دانشگاه: مرکز پایش و رصد فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در این مراسم در سخنانی گفت: امیدوارم بزرگانی که امروز به عنوان دانش آموخته از دانشگاه علامه طباطبائی خارج می شوند به مهارت ها، دانش، بینش و نگرش هایی مجهز شده باشید تا بازار کار بتوانند از شما به شایستگی استقبال کند.

IMG_2228-825x550_41713.jpg

او ادامه داد: نوع نگاهی که در دنیا به دانشگاه وجود دارد در دو رویکرد کلان خلاصه می شود. یک رویکرد درون به برون و نگاه دوم، رویکر برون به درون است نگاه درون به بیرون مجموعه ای از آموزه ها را با روش های خاص تعلیم می دهد و بعدها در جامعه منتظر مشتری های آن می شود، مانند کارخانه ای که بدون توجه به نیاز بازار کار، کالایی را تولید می کند و بعد آرام آرام به دنبال یافتن مشتری می گردد

وی افزود: عملکرد دوم، نوع نگاه مدرنتری به دانشگاه دارد. این نگاه معتقد است که دانشگاه باید خودش را بر مبنای نیازهای بیرونی جامعه مجهز کند و آنچه که در حوزه های مختلف فرهنگ، صنعت، هنر، اقتصاد و انواع عرصه های مختلف زندگی مورد نیاز هست را شناسایی کند و خود را برای پاسخ دادن به نیازها مجهز کند.

دکتر احمدوند یادآور شد: رویکرد اول در دانشگاه های سنتی و رویکرد دوم در دانشگاه های مدرن و جدید مطرح بوده است. دانشگاه علامه طباطبائی خوشبختانه در دوره جدید فعالیت های خودش در چند سال اخیر تلاش کرده است خود را در چارچوب رویکرد دوم تعریف کند. یعنی دانشگاهی با نگاه به بازار کار، نیازمندی های جامعه و صنعت باشد و آرام آرام خود را به این شیوه مجهز کند.

معاون آموزشی دانشگاه اضافه کرد: طبیعی است که بین اقلیم دانشگاه و اقلیم های مختلف اجتماعی عرصه های خواه فرهنگ، جامعه، اقتصاد، صنعت و شکاف هایی وجود دارد. به عنوان مثال دانشگاه معمولاً به دنبال راه حل های نسبتاً پیچیده تر و البته با دامنۀ ریسک بالاتر است که امروزه به آن نوآوری یا خلاقیت می گویند و گاهی ممکن است زمان طولانی را در بر بگیرد تا بتواند راه حلی را بیندیشد اما در مقابل صنعت به دنبال ریسک بالا نیست و به دنبال راه حل های آزمون شده از قبل با ریسک پایین است.

وی ادامه داد: از این نوع مثال ها بسیار است که یک نوع شکافی بین اقلیم دانشگاه و اقلیم حوزه های مختلف بیرون از دانشگاه وجود دارد. دانشگاه های مدرن دنیا تلاش کرده اند نهادهایی را برای پر کردن این شکاف ها بیندیشند تا نهایتاً فارغ التحصیلان دانشگاهیشان وارد جامعه شوند و دانششان به مسائل تئوریک محدود نباشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در چند سال اخیر، مرکز مهارتی و دوره های مهارتی برای دانشجویان اختصاص داده است و سالانه حدود ۷ هزار نفر را آموزش های مهارتی می دهد که همۀ آنها مبتنی بر پرداخت هزینه نبوده است و دو دورۀ رایگان عمومی و اختصاصی برای هر دانشجو در نظر گرفته است.

دکتر احمدوند خاطرنشان کرد دانشگاه علامه طباطبائی افتخارش این است که آرام آرام وارد یک منطق جدید و مدرن شده است و برای پر کردن این شکاف بین صنعت و دانشگاه این اقدام را انجام داده است که با استقبال دانشجویان هم روبه رو شده است

وی در پایان گفت: امیدوارم شما فارغ التحصیلان به عنوان سفیران آینده دانشگاه ارتباط خود را با حوزه های صنعت و جامعه برقرار کنید و دانشگاه را به عنوان خانۀ دائمی مدنظر داشته باشیم. ما در آینده یک مرکزی تحت عنوان «رصد و پایش فارغ التحصیلان» ایجاد کنیم و من خواهشم این است که ارتباطتان را از این لحاظ با دانشگاه برقرار کنید و ما این همکاری را برای سازمان دادن به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان احتیاج داریم که بتوانیم آمارها و برنامه ریزی های دقیقتری را داشته باشیم.


نظر شما :