مراسم فارغ التحصیلی دوره های MBA و DBA مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد برگزار شد

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۵۳ خبر روز
تعداد بازدید:۳۵۲۸
رئیس دانشگاه در مراسم فارغ‌التحصیلی دوره‌های MBA و DBA مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد گفت: دوره‌های آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت‌افزایی از نشانه‌های نقش‌آفرینی جدید دانشگاه در عرصۀ اجتماعی و دانشگاه‌های فراسوی مدرن است.
مراسم فارغ التحصیلی دوره های MBA  و  DBA مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، مراسم دانش آموختگی دوره های مدیریت MBA و DBA مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی در سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار شد

022A1264-825x550_41709.jpg

در این مراسم که با حضور، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه، دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی، دکتر وحید رضایی تبار، مدیر مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه و جمعی از استادان و دانش آموختگان این دوره ها برگزار شد از دانش آموختگان برتر و همکارانی که در برگزاری این دوره ها مشارکت داشتند، تقدیر شد.

رئیس دانشگاه در این مراسم در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در جمع استادان دانشگاه علامه طباطبائی و مدیران شرکت ایران خودرو که به واسطه شرکت در دوره های آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی آنها هم به گونه ای به جمع علامه ای ها پیوسته اند، حضور دارم.

وی گفت که سخنان خود را در سه زمینه بیان خواهد کرد و افزود: نکتۀ اول این است که وقوع شرایط جدید در جامعه ایران و عرصۀ جهانی سبب دگرگونی شیوه و کارکرد دانشگاه شده است. در گذشته دانشگاه محل فراگیری نوع خاصی از آموزش و دریافت مدرک پس از فارغ التحصیلی بود. چون در محل دیگری امکان فراگیری این آموزش ها و دریافت مدارک نبود و اما امروزه در هیچ کجای دنیا دانشگاه چنین پدیده ای نیست.

او ادامه داد: دانشگاه مرکز اصلی عقلانیت، تقویت قوای شناختی، اندیشه ورزی و شیوۀ یافتن پاسخ سوالات است و به شیوه های مختلف به حل مشکلات کشور می پردازد و در صورت لزوم با آموزش آکادمیک، آموزش های تخصصی آزاد و پژوهش درصدد حل مشکل پیش آمده قدم به عرصۀ عمل بر می دارد.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: دانشگاه مرکز اندیشه ورزی برای تاثیرگذاری در عرصۀ اجتماعی است. من مخالف هستم با این مقوله که دانشگاه محل تک بعدی کار آفرینی باشد، گرچه کارآفرینی جایگاه ویژه ای در دانشگاه دارد. اما محدود کردن دانشگاه به حوزۀ کار آفرینی سبب می شود تا از دانشگاه با عنوان مرکز فنی و حرفه ای یا علمی کاربردی یاد شود. دانشگاه محل اندیشه ورزی، انتقال تفکر، ارائۀ خدمات گوناگون علمی و مشکل گشایی در جامعه است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با ذکر نکتۀ دوم بحث خود گفت: تحولات رخ داده شده در جامعۀ ایران، نیازمندی های این جامعه را در عرصه های مختلف سبب شده است. امروز ۱۲ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی و ۳ میلیون دانشجو داریم. از این آماری که گفته شد نه تنها نیازشان به دانش، پایان نیافته بلکه آغاز شده است. امروزه تعداد بسیاری از افراد وجود دارند که دانش آموختۀ دانشگاهند اما اکنون نیازمند ارتباط آموزشی و علمی با دانشگاه و حوزه های مختلف عقلانیت و اندیشه ورزیند.

دکتر سلیمی افزود: واحدهای مختلف صنعتی، بانکی و حوزه های مختلف خدمات اجتماعی مملو از نیازهای متفاوت علمی و آموزشی هستند و اکنون دانشگاه به عنوان مرکز عقلانیت و اندیشه موظف به برگزاری دوره های آموزشی مختلف جهت رفع نیاز به آموزش در جامعۀ ایران است.

او ادامه داد: این نیازهای درهم تنیده، تنها با گذراندن آموزش های عادی آکادمیک و دریافت گواهی پایان دورۀ، تحصیلی رفع نمی شود. لذا نیاز به حضور دانشگاه ها به گونه ای دیگر به شدت احساس می شد و بنای این نیازها در دانشگاه علامه طباطبائی پی ریزی شد. چرا که شاهد بازار آموزش های بی ریشه و بنیاد بودیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه یادآور شد: بازار آموزش های بی ریشه و بنیاد دوره های مختلف حتی سبب می شود تا گاهی بازماندگان از دانشگاه، تیشه به ریشۀ دانشگاه بزنند.

او گفت: دوره های آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی از نشانه های نقش آفرینی جدید دانشگاه در عرصۀ اجتماعی و دانشگاه های فراسوی مدرن است. در نتیجه امکان بسط دانش و حل مشکلات اجتماعی را سبب می شود.

وی در پایان افزود: بسیار خرسندیم که گروه های مختلف اجتماعی، مدیران برجستۀ صنعتی و مدیران حوزه های مختلف خدمات صنعتی به این آگاهی رسیدند که باید پیوند خود را با دانشگاه به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی مستحکم تر کنند. امید است هر ساله شاهد برگزاری جشن فارغ التحصیلی دوره های مختلف آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی باشیم

معاون آموزشی دانشگاه:

رویکرد جدید ما پرکردن شکاف بین صنعت و دانشگاه است/ آمادۀ همکاری با صنعت هستیم

022A1507-825x550_41710.jpg

دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم در سخنانی گفت: برنامه ریزان استراتژیکی که در حوزۀ برنامه ریزی درسی فعالیت دارند، دو رویکرد اساسی در راس اهداف خود مورد توجه قرار می دهند، رویکرد اول نگاه درون به بیرون است.

او ادامه داد: این رویکرد به معنی این است که دانشگاه به عنواد یک نهاد مجموعه ای از برنامه ها، آموزش ها و رویکردها را در نظر دارد و در آینده نزدیک در عرصۀ بیرون، مشتریان خاص خود را می یابد. به طور مثال دانشگاه با تحقیق و آموزش در زمینه های مختلف می تواند از خارج از این محیط مقدس علمی مشتری مداری کند که نتیجۀ آن تعامل با خارج از محیط آکادمی است. در این صورت دید دانشگاه به بیرون دیدی تحمیلی است و این رویکرد، رویکردی سنتی به امر آموزش است. لذا رفتار دانشگاه مدرن این نیست.

معاون آموزشی دانشگاه افزود: رویکرد دوم، رویکرد نگاه از بیرون به درون است منطق این رویکرد این است که نظام دانشگاهی در صورتی می تواند کار ویژۀ مثبتی داشته باشد که تحولات محیطی و بیرونی را بسنجد. در یک خلاء بدون ارتباط با جامعه فعال نباشد، بلکه ذائقۀ جامعه و صنعت را مدنظر قرار دهد و سپس ناظر به نیازهای جامعه برنامۀ آموزشی را متناسب با این نیازها تدوین کند. ارزش عظیم تولید علم برای رفع نیاز های جامعه است.

دکتر احمدوند ادامه داد: خرسندیم که دانشگاه علامه طباطبایی در راستای محقق ساختن رویکرد دوم بسیار کوشیده است.

او افزود: به طور مثال از حوزه های بیرونی دانشگاه، می توان به حوزۀ صنعت اشاره کرد که باید به سنجش نیازهای صنعت بپردازیم و سپس برنامه های متناسب با آن را تنظیم و ساماندهی کنیم و اینکه ذهنیت و جهان بینی صنعت و دانشگاه متفاوت است. به طور مثال دانشگاه در جست و جوی هویت و اما صنعنت در پی بقاست. دانشگاه اهداف بلندمدت را مدنظر و صنعت اهداف کوتاه مدت را مورد توجه قرار می دهد.

او تاکید کرد دانشگاه، ریسک پذیر است. چرا که راه حل های پیچیده با آزمون و خطا را ارائه می کند. اما صنعت راه حل های آزمون شده به نتیجۀ قطعی رسیده را اجرایی می کند

دکتر احمدوند خاطرنشان کرد: دغدغۀ دانشگاه، جایگاه است. چرا که می کوشد در جهت حفظ موقعیت خود و اعضای هیئت علمیش است، اما دغدغۀ صنعت در جهت کاهش هزینه هاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفت: کشورهای پیشرفته کوشیده اند تا خلاء بین صنعت و دانشگاه را از طریق نهادی ویژه پر کنند و اما اکنون دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری دوره های آموزش های تخصصی آزاد به دنبال پرکردن خلاء صنعت و دانشگاه است.

دکتر احمدوند یادآور شد: منطق دانشگاه منطق بنگاه داری، منفعت طلبی و درآمدزایی نبوده و نیست. این منطقی است که دنیای مدرن برای پرکردن شکاف صنعت و دانشگاه به کار می برد. بنابراین دوره های آموزشی ارائه شده شامل دو بخش است. بخش اول آموزش های تخصصی آزاد است که مخاطبان آن نهادهای عمومی، دولتی و بخش خصوصی است که به خواست آنان برنامه هایی ارائه می شود و بخش دوم آن، آموزش های مهارتی برای دانشجویان خود است. طبق آمار به دست آمده از فعالیت های دوسالۀ این دوره ها، ۷ هزار دانشجو از دانشجویان خود دانشگاه علامه طباطبائی تعلیم یافته اند و یک هزار و ۵۰۰نفر هم از سایر دانشگاه ها آموزش دیده اند.

او ادامه داد: گذراندن دو دوره از دوره های آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی برای هر یک از دانشجویان، دانشگاه علامه طباطبائی الزامی اما رایگان است.

وی گفت: رویکرد جدید دانشگاه برخلاف تصور همگان، منفعت طلبی و در آمدزایی نیست. بلکه حرکت به سمت پرکردن شکاف بین صنعت و دانشگاه است.

او در پایان افزود: خرسندیم از اینکه مدیران بخش خصوصی با انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی جهت ارتقای توانایی ها در رشته های مدیریتی MBA , DBA. در جهت پیوند صنعت و دانشگاه برداشته اند.


دکتر رضایی‌تبار:

افزایش کیفیت آموزشی مطلوب دوره‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم/ دانشگاه علامه‌طباطبائی در برگزاری آزمون‌های زبان پیشرو است

022A1247-825x550_(1)_41711.jpg

دکتر وحید رضایی تبار، رئیس مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه در این مراسم در سخنانی گفت: بسیار خرسندیم که برگزارکنندۀ اولین جشن فارغ التحصیلی دوره های تخصصی .هستیمMBA,DBA

او ادامه داد: از زمان ورود بنده به این مجمموعه، با دریافت مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دوره های MBA و DBAرا به شکل رسمی تر بنیان گذاری کردیم. راس هدف ما مورد تایید واقع شدن از سوی وزارتخانه بود و سپس بازاریابی برای هر کدام از دوره ها را مورد توجه قرار دادیم و در این راستا از کمک کارگزاران بهره مند بودیم

وی خاطرنشان کرد: مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی در این دوره های تخصصی نیز همانند سایر دوره ها، شعار معاونت آموزشی را مبنی بر ارتقای کیفی دوره ها به گونۀ عملی اجرایی کرده است. این دوره ها که با سختگیری های خاصی هم برگزار شد، سبب شد تا کارشناسان وزارت علوم در حوزۀ مدیریت غیردولتی دوره های آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی را بهترین بنامند که در نتیجه برگزاری مجدد دوره ها به آسانی امکان پذیر بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت

دکتر رضایی تبار در ادامه گفت: در حوزۀ مدیریت ارشد کسب و کار، پنج گروه دی بی ای جنرال با مجموع ۸۱ دانش پذیر و دوگروه دی بی ای برای مدیران ایران خودرو با مجموع ۳۵ دانش پذیر را برگزار کردیم و قرارداد با ایساکو و برگزاری دوره های خاص برای هیئت مدیرۀ ایران خودرو از جمله اهداف دوره های آموزشی تخصصی آزاد و مهارت افزایی در آینده است.

مدیر مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه افزود: در پی امضای تفاهم نامه با سازمان بورس، ام بی ای بازار سرمایه به شکل عملی اجرایی شد که در پایان این دوره چهار گواهی توسط سازمان بورس و دانشگاه علامه طباطبائی اهدا می شود. همکاران بازار سرمایه اذعان می کنند علیرغم اینکه کمتر از پنج ماه است که این دوره ها توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده، اما از لحاظ کیفی بسیار بی بدیل عمل کرده است.

او ادامه داد: دورۀ ام.بی.ای جنرال نیز با مجموع ۲۵ دانش پذیر برگزار شده است. به علاوه دانشگاه علامه طباطبائی در برگزاری آزمون های زبان هم پیشرو است که می توان به برگزاری چهار دوره آزمون آمادگی دانشگاه با ۱۶۰ فراگیر ، آزمون آیلتس با ۹۵ فراگیر و هفت مرحله آزمون زبان دانشگاه با ۶۲۵ فراگیر اشاره کرد.

دکتر رضایی تبار در پایان یادآور شد: از جمله اهداف دیگر دوره های تخصصی آزاد و مهارت افزایی تربیت مدیران راهبردی است. لذا در تلاش هستیم تا بر کیفیت آموزشی خود بیفزاییم، چرا که با کیفیت آموزشی مطلوب می توان به تربیت بهتر مدیران پرداخت و شاهد عملکردی قویتر از سوی شرکت ها خواهیم بود.


نظر شما :