اکبری‌اقدم در نشست «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی»: دانشگاه علامه‌طباطبائی در رفع ناهنجاری‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد

۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۲۸۹
تعداد بازدید:۱۳۰۸
نشست هم اندیشی استادان دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی» به همت دفتر نمایندگی نهاد رهبری در سالن نشست دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
اکبری‌اقدم در نشست «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی»: دانشگاه علامه‌طباطبائی در رفع ناهنجاری‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، در این نشست اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در سخنانی گفت: در نظر داریم خروجی این نشست و تصمیم ها و پیشنهادهای ارائه شده در آن به دستگاه های مرتبط اجرایی و همچنین خود دانشگاه ارائه شود.

وی ادامه داد: امید است با ارائه راهبردهای عملی استادان علوم انسانی، هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی در داخل و خارج دانشگاه برطرف شود.

022A0394-825x550_41357.jpg

سپس افزود: چند وقتی است که دستگاه های مختلفی از جمله وزارت کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و بحث رفع آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی را مطرح کرده اند.

اکبری اقدم تصریح کرد: همه، این دغدغه را در زمینۀ ناهنجاری هایی که بعضاً وجود دارد، داریم. بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که این نشست را برگزار کنیم تا نظرات استادان را بپرسیم و بتوانیم از این پیشنهادها و راهبردها به یک بستۀ سیاستی برسیم.

او در ادامه اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر را مطرح کرده که دانشگاه ها هم باید سیاست های خاص خود را در مواجه با ناهنجاری ها اتخاذ کنند.

وی با اشاره به آیاتی که در تفسیر المیزان علامه طباطبائی آمده است، تاکید کرد: در این آیات که مربوط به محکم گرفتن امورات است، علامه طباطبائی می فرمایند که اگر کسی می خواهد تصمیم محکمی بگیرد باید «علماً و عملاً» تصمیم بگیرد. هم تصمیم متاثر از علم پیشینش باشد و هم عمل با آن تصمیم همراه باشد.

وی افزود: در مواجهه با ناهنجاری ها حتماً حضور جدی، گسترده و همه جانبه لازم است. اگر قرار است افرادی که به خوبی هنجارها را رعایت می کنند و تشویق شوند، حرکت جدی و جمعی لازم است. اگر قرار است با ناهنجاری ها و کسانی که از هنجارها عبور می کنند، برخورد شود، باید برخورد لازم شود. استادان نظرات خود را ارائه دهند که در مواجهه با افراد ناهنجار باید چه تصمیمی گرفت و چه رفتاری داشت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: این تصمیم ها می تواند، فرهنگ سازی، حرکت های سلبی غیر ایجابی و را شامل می شود.

او در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اظهار کرد: رهبری در این بیانیه تعبیر«  خودسازی» را دارند. ایشان می فرمایند که گام دوم عبارت از خودسازی است. خودسازی در فرمایشات ایشان هم به لحاظ فردی، هم به لحاظ جمعی و گروهی و هم به لحاظ اجتماعی است.

اکبری اقدم افزود: رهبری در سیر حرکتی از انقلاب تا تمدن نوین اسلامی می فرمایند، هم برای دولت اسلامی، هم برای جامعه اسلامی، هم برای نظام اسلامی وزن به خصوصی قائلند.

او ادامه داد: در جلسه ای از رهبر انقلاب سوالی دربارۀ تاکیدات ایشان مبنی بر افزایش جمعیت شد، اینکه آیا دربارۀ تعلیم و تربیت این جمعیت هم فکری شده است؟ رهبری در آن جلسه ضمن تاکید بر ساحت های فردی و خانوادگی، بر بحث جامعه، نظام، دستگاه ها و سازمان ها فرمودند که همه به نوعی در این امر سهیم هستند. بخشی از این کار به ساختار و قوانین ارتباط دارد. بخشی به استادان و دانشگاه ها ارتباط دارد. بخشی به تشکل ها و کانون های فرهنگی ارتباط دارد. بخشی هم به مسئولان دانشگاه ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: در سطح جامعه هم به همین ترتیب است. باید یک اتفاق جدی بیفتد و آن آیه از قرآن را شامل شویم که در مواجهه با هنجارها و ناهنجاری ها تصمیم جدی ای بگیریم.

اکبری اقدم تصریح کرد: بنا داریم این نشست ها را در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و در قالب مباحث اخلاق و معنویت، هنجارها و ناهنجاری ها و جامعه اسلامی ادامه دهیم.

وی همچنین در جمع بندی نشست در سخنانی تصریح کرد: دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد. دانشگاه علامه طباطبائی در رفع ناهنجاری ها می تواند قطعاً گره گشا باشد.

او در پایان با اشاره به دیدار رمضانی رهبر انقلاب با دانشگاهیان، گفت: در آن دیدار، رهبر انقلاب با اشاره به دانشگاهیان فرمودند که شما دانشگاهیان باید تبیین علمی و منطقی داشته باشید و به نظر بنده منظور ایشان بیشتر خطاب به دانشگاهیان حوزۀ علوم انسانی بوده است.


نظر شما :