دکتر سلیمی: دانشگاه‌ها را تقویت کنید تا ابر چالش‌های کشور را حل کنند

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۲۸۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۰۹
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پنل هم‌اندیشی «تحلیل وضعیت اجتماعی و فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» گفت: دانشگاه‌ها نماد عقلانیت در جامعه است؛ دانشگاه‌ها را تقویت کنید تا ابر چالش‌های کشور را حل کنند.
دکتر سلیمی: دانشگاه‌ها را تقویت کنید تا ابر چالش‌های کشور را حل کنند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در نشست هم‌اندیشی «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم»، که به دبیری دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س)، دکتر فلاح معاون وزیر اطلاعات و دکتر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه حضور داشتند.
در این هم‌اندیشی پیرامون شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و التهاب آفرین، دغدغه‌ها و حساسیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضرورت و نقش سرمایه‌های اجتماعی و نمادین در کمک به رفع چالش‌های ملی و تقویت همبستگی ملی، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در کمک به کاهش نقاط آسیب‌پذیر و التهاب آفرین و نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در کمک به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.
DrSalimi_41338.jpg
رئیس دانشگاه بابیان اینکه متأسفانه گاهی مشکلات اصلی کشور ما حوزه بانک، صنعت و ساختارهای اقتصادی خلاصه می‌کنند درحالی‌که ممکن است ما با مسائل شدیدتر و عمیق‌تر از این موضوعات راداریم و باید به آن پرداخته شود، گفت: یکی از این مسائل کاهش سرمایه اجتماعی است، این سرمایه در جامعه درست معنا نشده است. این در حالی است که جامعه بر اساس سرمایه اجتماعی قوام پیدا می‌کند، مجموعه‌ای از نظام باورها، اعتماد و انگیزش‌ها را شامل می‌شود.
دکتر سلیمی در ادامه تصریح کرد: سرمایه اجتماعی به عنوان یک پدیده در جامعه ما در حال کاهش است و این مسئله با گفتمان سازی قابل‌حل نیست، چراکه گفتمان ساختنی نیست یک نظام باور است که در طول تاریخ شکل می‌گیرد، با خط تولید کارخانه متفاوت است، ما در شرایطی که با پدیده ترک برداشتن سرمایه اجتماعی مواجهیم با پدیده‌ای مواجه هستیم که نطفه آن در دانشگاه‌ها با عنوان گروه‌های فشار جدید مواجهیم؛ گروه‌هایی که درصد خشونت آن ممکن است فیزیکی نباشد اما فشار آن بسیار شدیدتر از فشار فیزیکی است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: وقتی سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد، خشونت گروه‌های فشار بیشتر و بیشتر می‌شود؛ اما حل این معضلات جامعه از سوی دانشگاه‌ها در صورتی تحقق می‌یابد که این نهاد تقویت شود.
به گفته دکتر سلیمی، ما در جامعه هم با تهاجم هدفمند به نهاد دانشگاه مواجهیم؛ به‌گونه‌ای که برخی با ساخت یک کلیپ سه‌دقیقه‌ای در خصوص تقلب علمی این موضوع را بزرگنمایی می‌کند و دانشگاه‌ها را بی‌اعتبار می‌نماید.
دکتر سلیمی گفت: دانشگاه نماد عقلانیت نمادین، فعال و تأثیرگذار است، تهاجمی که به این نهاد شده و می‌شود ما مسئولان دانشگاه‌ها را با پدیده جدیدی به عنوان تقلیل‌گرایی مدیریتی مواجه کرده است. به گفته وی، دانشگاه نه‌تنها باید از زیر تهاجم‌های فعلی خارج شود، اگر این نهاد دانشگاه تقویت شود ما به مسئولان قول خواهیم داد به جنگ مشکلات بزرگ‌تر از اقتصاد و خودرو یعنی از دست رفتن سرمایه اجتماعی خواهیم پرداخت. وی افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در جلسه ماه رمضان با استادان دانشگاه‌ها تأکید داشتند، باید از نهاد دانشگاه در مقابل مستکبران که می‌خواهند نهاد دانشگاه را زیر سؤال ببرند، دفاع شود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: اگر به دانشگاه‌ها اعتماد و از حریم آن‌ها پاسداری شود، می‌توانیم بیشتر نقش‌آفرینی کنیم. به گفته او، سؤال من از وزیر کشور این است حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان از پول مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در اختیار این بخش قرار دارد آیا این وزارتخانه حاضر شدند بخشی از این بودجه را در اختیار دانشگاه‌ها قرار بدهند که به‌طور جدی در حوزه پژوهش‌های آسیب‌های اجتماعی به سیستم‌های دانشگاهی تزریق کنند، آیا دستگاه‌های اجرایی حاضر شدند ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه پژوهشی کشور را برای مقابله با حاشیه‌نشینی، فقر و غیره به دانشگاه‌ها بدهند تا ما از این حالت انفعال و تقلیل‌گرایی مدیریتی خارج شویم و به سمت حل مشکلات اجتماعی کشور برویم.
وی به یکی از مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از این مطالبات این است آیا می‌شود روزی مسئولان دانشگاه برای حل مسائل سیاسی خود با یک نهاد اصلی یا با یک شبکه‌ای از نهادها مواجه باشند و تکلیف خود را روشن کنند. متأسفانه این پرسش همچنان بی‌پاسخ‌مانده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آیا فقط دانشگاه‌ها باید فقط آستانه تحمل خود را بالا ببرند، وقتی رهبری از ما می‌خواهند انسان‌های پرنشاط تربیت کنیم در دایره منع‌های فعلی می‌توانیم انسان‌های پرنشاط تربیت کنیم؛ چگونه باید از بند گروه‌های فشار جدید رها شویم، امیدواریم این نشست‌ها کمک کند هم از زیر هجمه‌های دانشگاه خارج شدیم، هم از تقلیل‌گرایی مدیریتی خارج شویم و هم به یک هماهنگی و امکاناتی برسیم که نقش خود را ایفا کنیم. دانشگاه‌ها می‌توانند مبدأ امیدهایی شوند که می‌تواند در جامعه به عنوان نماد اعتماد در جامعه تلقی می‌شوند.
هرگاه فضا و زمینه را فراهم کردیم، دانشگاه‌ها مؤثر بودند
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها باید در خصوص مقابله با تحریم‌ها سامان‌یافته و مجهز شوند و رویکردهای دانشگاه نشان می‌دهد، هرگاه فضا و زمینه را فراهم کردیم، دانشگاه‌ها مؤثر بودند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی نقشی در تشدید تحریم‌ها ندارد، اظهار داشت: کشور ما سالهاست با جریان‌های سلطه‌گر مواجه بوده و با کشورهای استعماری مقابله کرده است. کسی منکر نیست که تحریم‌ها از مهم‌ترین کانون‌های تولید مسئله در کشور ما است؛ درواقع خیلی مسئله آفرین و مسئله زا است.
حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها بر کشور تحمیل‌شده است، تصریح کرد: بر این اساس باید بپرسیم که رویکردهای دانشگاه‌ها تغییر کرده است. متأسفانه دانشگاه‌ها سامان‌یافته و مجهز نشده‌اند‌. رویکردهای دانشگاه نشان می‌دهد، هرگاه فضا و زمینه را فراهم کردیم، دانشگاه‌ها مؤثر بودند. وی افزود: ما امروز مسئله جنگ نداریم و نشانه‌های وقوع جنگ را در کشور نمی‌بینیم. مسئله دان‌های امنیت کشور با دانشگاه باید همکاری کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: متأسفانه ما دستاوردهای جمهوری اسلامی را به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم. دانشگاه‌های ما متناسب با تحریم آرایش نداشته‌اند. علیرغم اینکه تحریم سفره مردم و رفاه را تحت تاثیر قرار داده، اما تحریم‌کنندگان در اصل به دنبال هدف گرفتن اعتماد، امید و ارمان در کشور هستند. همچنین نسل چهارم گروه اصلی این تهاجم است. ما دوران سختی را تحمل کرده‌ایم و لزوم زحمت و تلاش را دیده‌ایم. نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی متناسب با مشکلات امروزمان نیست.
تعامل بین دانشگاه‌ها و ذخایر دانشی کشور و دولت بسیار مهم است
دکتر غفاری با اشاره به شرایط تحریم و وضعیت فرهنگی حاکم بر جامعه گفت: این شرایط اقتضائات و ویژگی‌های خود را دارد و این ویژگی‌ها برآمده از تجربه ۴۰ ساله کشور پس از انقلاب و مدرنیته شدن جامعه ایران است که مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و به تعبیری ما در شرایط حاضر از فرصت‌های خاصی برخوردار هستیم که باید به این فرصت‌ها توجه کنیم.
وی در ادامه افزود: جامعه ایران به طبع تغییرات بسیار و پیامدهای بعد از انقلاب و طی کردن دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی با مشکلات خاصی روبه‌رو است و توجه به این مشکلات، ذخیره علمی و دانشی و فرهیختگی بخش دانشگاهی کشور را می‌طلبد تا نقش خود را در حل مشکلات در این برهه زمانی از جهت فرهنگی و تحریم به‌طور کامل ایفا کنند.
نگاه به دانشگاه باید به عنوان سرمایه‌گذار اجتماعی باشد
دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: باید به دانشگاه به عنوان یک سرمایه‌گذاری اجتماعی نگاه شود. اینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها برای جامعه مؤثر نیست برداشت نادرستی از دانشگاه است.
وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها به‌اندازه کافی مظلوم هستند زمانی که کاری از دانشگاه خواسته می‌شود دانشگاه آن را پذیرفته و انجام می‌دهد.اگر دانشگاه محل اعتماد است و نسخه‌ای را باید تجویز کند همه زیروبم‌های آن باید رعایت شود دانشگاه‌ها این توان را دارند که در بحث تاب آوری جوانان کار کنند.
وی همچنین افزود: دانشگاه‌ها در فرآیند پژوهش‌های روان‌شناختی نیز کارهای مؤثری انجام می‌دهند. جوانی که به دانشگاه می‌آید از مسیر جامعه عبور می‌کند و پا به دانشگاه می‌گذارد.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: اگر کمک کنیم که دانشجو امنیت روانی و سلامت روانی آن اصلاح شود هر کدام از این دانشجویان به عنوان مدیران کشور و پدر و مادران آینده هستند که می‌توانند برای کشور مؤثر باشند.
وی ادامه داد: باید باور کنیم دانشگاه‌ها می‌توانند در مسائل مختلف نظر دهند به دانشگاه‌ها باید به عنوان یک سرمایه‌گذار اجتماعی نگاه شود نه اینکه سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها بشود و بعد عنوان شود که برای جامعه مؤثر نبوده است.
دکتر ملانظری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تمدن سازی را به علم و پژوهش وابسته دانستند. علم و پژوهش در دانشگاه اتفاق می‌افتد و نیاز به زیرساخت دارد و نگاه مقطعی تأثیرگذار نبوده و نیاز به سرمایه‌گذاری و صبر و حوصله دارد.
وی ادامه داد: هر موضوعی را که به آن توجه شود در دانشگاه می‌توانیم درو کنیم کاشتی که باید با آبیاری هدفمند به دست بیاید نیازمند توجه است. قطعاً نیازمند آن هستیم که در نگاه به دانشگاه تجدیدنظر شود.
دکتر ملانظری گفت: باید به دانشگاه اعتماد کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنیم و امیدواریم بتوانیم با این راهکارها دانشگاهی داشته باشیم که بتواند اندیشه‌های مختلف را در کنار هم داشته باشد.

نظر شما :