مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت‌افزایی دانشگاه : بیش از ۷ هزار نفر فراگیر داشته ایم/ در زمینۀ مهارت‌افزایی دانشجویان، پیشرو هستیم

۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۲۴۴ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۰۹
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، وحید رضائی تبار از مدیران جوانی است که مدیریت مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی را برعهده دارد. او که دکترای آمار دارد به گرمی از مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه و دوره های مهارت افزایی می گوید و بیان کرد که تاکنون بیش از هفت هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند و حدود ۳۱۰ دورۀ تخصصی و عمومی برگزار شده است. رضایی تبار از اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه پیشرو شده است می گوید و به عطنا گفت که سایر دانشگاه های بزرگ کشور هم از ما درخواست کرده اند که به آنها در این زمینه کمک و راهنمایی کنیم. آنچه می خوانید مشروح گفت و گوی عطنا با این عضو هیئت علمی دانشگاه است.
مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت‌افزایی دانشگاه :   بیش از ۷ هزار نفر فراگیر داشته ایم/ در زمینۀ مهارت‌افزایی دانشجویان، پیشرو هستیم

عطنا: آقای دکتر! چه دوره های عمومی و تخصصی در مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه برگزار می شود؟

در بخشی که بنده حضور دارم، بحث مدیریت و آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی است. این عنوان در واقع ذیل ساختار معاونت آموزشی دانشگاه است و دو بخش مجزا را شامل می شود. بخش اول شامل دوره های تخصصی آزاد، یعنی آموزش هایی است که ما در واقع در حوزۀ تخصصی آزاد شکل می دهیم و بخش دوم دوره های مهارت افزایی است.

DrRezaieTabar01_41239.jpg

دوره های تخصصی آزاد را ما با سازمان ها و شرکت های بیرونی پیش می بریم و در آن آموزش هایی به مدیران و پرسنل سازمان های بیرونی داده می شود. قسمت آموزش های تخصصی آزاد در واقع ارتباط دانشگاه با بیرون است. به طور مثال آموزش مدیران ایران خودرو و آموزش هیئت مدیرۀ ایران خودرو را داریم. قوانین را در قالب دوره های آموزشی می آموزند. مشتری مداری و نحوه برخورد با مشتریان را به کارکنان و مدیران ایساکو آموزش می دهیم. انواع و اقسام دوره هایی که در اینجا تعریف می کنیم به ارتباط ما با سازمان های بیرونی ربط دارد. قسمت مهارت افزایی هم مختص دانشجویان است. لزوماً دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی ممکن است، نباشد، اما در کل ما دانشجویان را برای اشتغال پذیری در جامعه آماده می کنیم. دانشجویان با این کار دوره های مهارتی را می بینند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند مشغول به کار شوند. ما یک دورۀ رایگان عمومی و یک دورۀ رایگان تخصصی را در واقع برای دانشجویان طراحی کرده ایم که در طول تحصیل باید بگذرانند. هر چند که خیلی از دانشجویان، علاوه بر دو دورۀ خودشان با پرداخت هزینه، ممکن است در سه یا چهار دوره هم حاضر شوند. دوره های مهارتی ما، هم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم در سایر دانشگاه های کشور جا باز کرده است. قسمت آموزش های تخصصی آزاد، بخش درآمدزای دانشگاه است. چون وقتی با شرکت های بزرگ مثلاً بیمه ها قرارداد می بندیم، جنبهْ مالی قضیه را نگاه می کنیم و برای ما سودآور است. اما در دوره های مهارتی بیشتر بحث «آموزش و تربیت دانشجویان» برای اشتغال پذیری مدنظر است.

عطنا: چه تعداد دانشجو در دوره های مهارت افزایی تاکنون ثبت نام کرده اند؟

ما در دوره های مهارت افزایی حدود ۱۰۵ دورۀ عمومی و ۲۰۵ دورۀ تخصصی برگزار کرده ایم که جمعاً ۳۱۰ دوره می شود. تعداد کل فراگیران ۷ هزار و ۱۳۰نفر بوده اند که از این تعداد ۵هزار و ۲۱۴ نفر خانم بوده اند و یک هزار و ۹۱۶ نفر هم آقایان بوده اند.

عطنا: در مرکز آموزش های تخصصی آزاد چه دوره هایی برگزار می شود؟

در حوزهْ آموزش های تخصصی آزاد به محض اینکه بنده مدیر آنجا شدم از آذرماه ۹۶ اولین کاری که انجام دادیم این بود برای دوره هایی که برگزار می کنیم از وزرات علوم، تحقیقات و فناوری مجوز بگیریم. دوره های تخصصی آزاد را برای سازمان ها شکل می دهیم ولی گواهی که می دهیم گواهی مورد تایید وزرات علوم است. برای دوره های ام.بی.ای و دی.بی.ای از وزرات علوم هم مجوز گرفته ایم. این دوره ها از معروفترین دوره های کسب و کار هستند که یکی از آنها مدیریت ارشد کسب و کار است، یعنی ام.بی.ای و یکی دی.بی.ای که مدیریت عالی کسب و کار است. ما توانسته ایم تاکنون هفت دورهْ دی.بی.ای برگزار کنیم که سه دوره از آنها به پایان رسیده است و مابقی هم در حال اجراست. دو دورهْ ام.بی.ای هم در حال برگزاری است. ما با سازمان بورس، تفاهم نامه امضا کردیم و مفهوم «ام.بی.ای بازار سرمایه» را شکل دادیم. ام. بی.ای بازار سرمایه در حوزهْ مالی فعایت دارد که یک درآمد خیلی خوب برای دانشگاه ایجاد کرده است. در کنار این دوره ها هم کارگاه های آموزشی برگزار کرده ایم. دوره هایی که اعضای هیئت علمی پیشنهاد می دهند، دوره های زبان از جمله آمادگی برای آزمون های آیلتس و تافل هم برگزار می کنیم. اخیراً هم با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تفاهم نامه امضا کردیم و تربیت مدیران راهبردی مجمع را در راس هدف قرار داده ایم.


عطنا: آیا دوره های مهارت افزایی با سازمان فنی و حرفه ای هم در ارتباط است و مدرک فنی و حرفه ای هم به فراگیران داده می شود؟

دقیقاً ما در حوزهْ مهارت افزایی با سازمان های مختلف قراداد داریم. به طور مثال شامل سازمان فنی و حرفه ای، سازمان بهزیستی، شرکت همکاران سیستم، بیمه مرکزی ایران و… می شود. اما اتفاق جالب این است که تاکنون در پی دوره های مهارتی بوده ایم و از دو ماه قبل دوره های کارورزی آغاز شده است. یعنی دوره های مهارتی را تبدیل به دوره های کارورزی کرده ایم. اکنون ما حتی دانشجویان خود را برای کارورزی به سازمان های مختلف مثلاً سازمان بهزیستی معرفی می کنیم. تمرکز ما بیشتر بر دوره های کارورزی است و با شرکت ها و سازمان های دیگر هم نیاز است قرارداد ببندیم، ولی بیشترین همکاری ما با سازمان فنی و حرفه ای است. البته در دوره هایی که با سازمان فنی و حرفه ای همکاری داریم هم به فراگیران پس از طی آزمون مدرک فنی و حرفه ای هم ارائه می دهیم.


عطنا: واکنش وزارت علوم به برگزاری دوره های مهارت افزایی در این دانشگاه چگونه بوده است؟

مهارت افزایی چندین سال است در راس فعالیت های دانشگاه علامه طباطبائی بوده است و اعلام این طرح در سال ۹۴ بود. ما جزو اولین دانشگاه هایی بودیم که این طرح را مطرح کردیم. دانشگاه علامه طباطبائی این طرح را با کیفیت بالا و با قدرت بسیار خوب اجرا کرد. ما اولین جشن اختتامیه مهارت افزایی را در اواخر سال گذشته برگزار کردیم که مسئولان وزارت علوم و وزرات صنعت حضور داشتند که مورد استقبال باشکوهی قرار گرفت. آنها دانشگاه علامه طباطبائی را یکی از پیشروترین دانشگاه ها در حوزه های مهارت افزایی معرفی کردند. در حال حاضر دانشگاه های دیگر از ما الگو می گیرند، به طور مثال دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه مشهد و چند دانشگاه دیگر از ما خواسته اند که الگوهای خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

DrRezaieTabar01_41239.jpg

عطنا: برنامه ریزی شما برای تعیین دوره ها به چه صورت است؟

فرایندی که ما در مهارت افزایی داریم به این شکل است که نامه هایی به مدیران آموزشی، گروه های آموزشی، مدیران امور فرهنگی و انجمن های علمی ارسال می کنیم تا دوره هایی که آنها فکر می کنند برای دانشجویان در بازار کار، کاربردی و مفید است را برگزار کنیم. به عنوان مثال در رشته آمار، دورهْ نمونه گیری و برای مدیریت، دوره های مدیریت استراتژیک و مربی گری برگزار می شود. تمام نیازسنجی ها در کمیتهْ مهارت افزایی بررسی می شود. آنهایی که مورد تایید کمیته مهارت افزایی است به اجرای نهایی می رسد. در حوزهْ تخصصی آزاد هم به همین صورت است. هر دوره ای که برگزار می کنیم در کمیته مالی تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد. دکتر احمدوند، معاون محترم آموزشی دانشگاه هم تاکید بر افزایش کیفیت دوره ها دارند که ما این امر را هم لحاظ می کنیم.


عطنا: در ایام تابستان دوره ها برقرار هستند؟

بله! شاید فعالیت ها کمتر شود اما برقرار است. همکاران دفتر مهارت افزایی حضور دارند. طبیعی است دوره ها کمتر شوند، چون دانشجویان خوابگاهی در شهرشان هستند. انشالا از مهرماه دوره ها با تنوع و جمعیت بیشتری برگزار می شود.


عطنا: لطفاً سخن پایانی خود را بفرمایید؟

موضوع مهم آن است که مدیریت آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی به نظر بنده با سیاست های به کارگرفته شده، جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است و انشاالله که این روند هم ادامه پیدا کند که هم درآمدزایی برای دانشگاه باشد و هم بتوان دوره ها را با کیفیت بالاتری به پیش ببریم. ما اکنون در حوزهْ مهارت افزایی بحثمان «ارتقای کیفی» دوره ها است. ما با همکاری مدیریت بودجه، دوره های ضمن خدمت کارکنان را هم برگزار می کنیم که توسط مرکز آموزش های تخصصی آزاد انجام می شود. امید است بیش از پیش مورد حمایت دانشجویان و همکاران دانشگاه قرار بگیریم و موفقتر عمل کنیم.

نظر شما :