مدیر پژوهشی دانشگاه: اخلاق در پژوهش به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از فرهنگ آکادمیک و حرفه ای در دانشگاه هاى ممتاز و مراکز پژوهشی جهان شناخته می شود

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۰۴۲ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۹۵۳
دور دوم کارگاه اخلاق در پژوهش با محوریت «موضوعات علوم انسانی و اجتماعی» در دانشگاه علامه طباطبائی 21 خردادماه جاری در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار می شود.
مدیر پژوهشی دانشگاه: اخلاق در پژوهش به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از فرهنگ آکادمیک و حرفه ای در دانشگاه هاى ممتاز و مراکز پژوهشی جهان شناخته می شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، دکتر خورسندی طاسکوه، مدیر امور پژوهشی دانشگاه در همین ارتباط به خبرنگار عطنا گفت: دور دوم کارگاه آموزشی اخلاق در پژوهش با محوریت «موضوعات علوم انسانی و اجتماعی» ۲۱ خرداد ماه در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: این کارگاه بخشی از سلسله برنامه هایی است که برای گسترش و تقویت فرهنگ و مهارت اخلاق در پژوهش در اجتماع علمی دانشگاه علامه طباطبائی تدارک دیده شده است. این کارگاه همانند کارگاه قبلی با همکاری و حمایت کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.
IMG_0466_40467.jpg
دکتر خورسندی طاسکوه افزود: همانطوری که در فراخوان کارگاه نیز ذکر شده است، این کارگاه آموزشی یک روزه موضوعات متنوعی را در بر می گیرد. اخلاق در نشر، محرمانگی در پژوهش، رضایت آگاهانه، تعارض منافع، حفاظت از آزمودنی انسانی و پژوهش در گروه های خاص و موافقت نامه ها و کنوانسیون های بین المللی اخلاق در پژوهش از موضوعات اصلی این کارگاه خواهند بود. دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش کشور هم یکی از مدرسان این کارگاه خواهد بود.
او گفت: همانطوری که مستحضر هستید، مبحث اخلاق در پژوهش امروزه به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از فرهنگ آکادمیک و حرفه ای در دانشگاه های ممتاز و مراکز پژوهشی جهان شناخته می شود. با استناد به گزارش های داخلی و بین المللی، متاسفانه وضعیت اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها و موسسات عالی و مراکز پژوهشی کشور بسیار نامناسب و نامتعارف به نظر می رسد. با عنایت به رسالت و ماهیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یک دانشگاه معرفت محور و تاثیرگذار اجتماعی، هدف ما از تاسیس کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و برگزاری چنین کارگاه هایی به همراه برنامه های آموزشی و دانش افزایی دیگر در آینده، نهادینه کردن اخلاق در پژوهش به مثابه بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ دانشگاهی است.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: مخاطبان اصلی این کارگاه، اعضای محترم هیئت علمی، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران پسادکتری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور هستند. مشارکت اعضای هیئت علمی در این کارگاه می تواند بخشی از فرایند مهارت آموزی و ارتقای علمی آنها ارزیابی و محاسبه شود. به علاوه در معاونت پژوهشی دانشکده هایی که استادان و دانشجویان آنها با موضوعات انسانی و حیوانی سر و کار دارند، حداقل یک کارشناس آموزش دیده در زمینه اخلاق در پژوهش خواهیم داشت.
دکتر خرسندی طاسکوه در پایان گفت: مسئولیت اصلی این کارشناس بررسی و تمشیت امور مربوط به درخواست های کد اخلاق پژوهشی توسط اعضای محترم هیئت علمی و دانشجویان و در نهایت گزارش به کارگروه تخصصی و کمیته مرکزی اخلاق در پژوهش دانشگاه خواهد بود.

نظر شما :