رئیس دانشگاه: معتقد به دانشگاه معرفت‌محور، معرفت‌آفرین و تاثیرگذار در عرصه‌های اجتماعی هستیم

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۰۰۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۳۹
نشست «انجمن های علمی دانشجویی؛ ظرفیت ها و الزامات پویایی» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
رئیس دانشگاه: معتقد به دانشگاه معرفت‌محور، معرفت‌آفرین و تاثیرگذار در عرصه‌های اجتماعی هستیم
IMG_6587-825x550_40343.jpg
به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در این نشست در سخنانی گفت: حدود سال ۸۱ بود که آن موقع معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی یکی بودند و بنده با ماموریت احیای حوزۀ فرهنگی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شدم. در زمان ما یکی از دستور کارهایمان راه اندازی انجمن های علمی دانشجویی بود. چون فکر می کردیم بدون انجمن های علمی، دانشگاهی به نام دانشگاه علامه طباطبائی قوام نخواهد گرفت.
دکتر سلیمی ادامه داد: دانشگاه احتیاج به یک جامعۀ مدنی دارد که در بین خود دانشجویان از یک طرف و استادان از سوی دیگر شکل بگیرد که به نوعی فعالیت علمی ماندگار شود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: کانون های فرهنگی و اجتماعی و انجمن های علمی دو بال اصلی این حوزه بودند. دوستان در وزارت علوم فکر می کردند که انجمن های علمی در یک دانشگاه علوم انسانی راه نمی افتد به دلیل اینکه علوم انسانی عمدتاً کارش با فرهنگ و سیاست و اقتصاد است. بنده جزو کسانی بودم که مخالف این نظر بودم.
او یادآور شد: در این دوره، علیرغم همۀ کمبودها، فعالیت های انجمن های علمی به اوج خود رسیده است. در آن سال ها ما فکر می کردیم که انجمن های علمی باید چند عنصر قوام بخش داشته باشند. یکی نشریۀ علمی است. یعنی عنصر هویت بخش انجمن های علمی برخورداری از یک نشریۀ علمی است که با نشریات دانشجویی دیگر فرق می کند و ساحت علمی چه در مرزهای دانش، چه در تولیدات جدید و چه در ارائه اندیشه های تازه دارد.
دکتر سلیمی افزود: عنصر قوام بخش دوم یک گردهمایی علمی اثربخش است که هر انجمنی در سال یک یا چند گردهمایی هویت آفرین اثربخش داشته باشد.
وی گفت: عنصر قوام بخش سوم، فعالیت های مختلف در حوزه تولید علم است. ما فکر می کردیم و هنوز هم فکر می کنیم که عناصر قوام بخش این چنینی اگر وجود داشته باشد، انجمن علمی ما هویت می گیرد، یعنی یک ذات و بنایی پیدا می کند که جابه جا شدنی نیست. اکوسیستم های فناوری، کارآفرینی و تولید علم در دانشگاه علامه طباطبائی شکل بگیرد و یا اگر قبلاً بود و الان نیست دوباره احیا شود.
رئیس دانشگاه تاکید کرد: اکوسیستم های علم و فناوری معمولاً با شرکت های دانش بنیان، با مجموعه هایی که تولید علمی می کنند و با مجموعه هایی که ابداعات علمی در آنها صورت می گیرد، تعریف می شود. دوستان من طرح دارند که بتوانند این اکوسیستم ها را در دانشکده های دهکده و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی فعال کنند. اکوسیستم هایی که در آن سرمایه گذار، مکانیزم تولید دانش، آزمایشگاه تولید دانش و زمینۀ شکل گیری شرکت دانش بنیان است.
او تصریح کرد: در این مجموعه مرکزی در چند قدمی دانشگاه ان شاالله مرکز رشد شماره دو دانشگاه شکل خواهد گرفت. در درون دانشکده های ارتباطات، مدیریت و روان شناسی دوستان همکاری کنند و به اکوسیستم های کارآفرینی و دانش بنیان ملحق شوند. تمام امید ما این است که پایه اصلی اکوسیستم های کارآفرینی، نوآوری و دانش بنیان را انجمن های علمی تشکیل دهند و اگر اینطور شود انجمن های علمی ما پایه اصلی دانشگاه ما را در آینده تشکیل خواهند داد. یعنی در آینده ای نه چندان دور همه به دانشگاه علامه طباطبائی می آیند که به این اکوسیستم ها بروند و با کمک انجمن های علمی بتوانند ایده های خود را بارور کنند و فضای دانشی و کارافرینی خود را دگرگون کنند.
دکتر سلیمی ادامه داد: بسیار امیدوارم با گزارشی که همکاران من در حوزۀ معاونت فرهنگی ادائه کردند و خیلی به دوستان جدید و دوستان قدیم انجمن های علمی امیدوار هستند، بتوانیم به شکل گیری این کارها در دانشگاه کمک کنیم.
او در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم بخشی از کارهایی که در دانشگاه ما جاری هست یا به زمین مانده است به دست انجمن های علمی صورت بگیرد. این امور از توزیع و ارائه تولیدات علمی دانشگاه تا انجام بسیاری از امور روزمره مبتنی بر حوزه دانشی را شامل می شود. ما امیدواریم که انجمن های علمی به گونه ای خود را نشان دهند که ما حتی بتوانیم بسیاری از کارهای دانشگاه را به انجمن های علمی واگذار کنیم. آن وقت است که انجمن های علمی چنان مورد اعتماد ما قرار خواهند گرفت که حتی تولیدات خودشان می تواند مبنای کاری ما قرار بگیرد. دکتر سلیمی تاکید کرد: اگر انتشارات دانشجویی انجام شود، بسیاری از تولیدات علمی شما در انتشارات دانشگاه به صورت کتاب علمی چاپ خواهد شد. ما معتقد به دانشگاه معرفت محور، معرفت آفرین و تاثیرگذار در عرصۀ اجتماعی هستیم. امیدواریم که بخشی از این نقش را شما ایفا کنید. آفت بزرگ این کار این است که عده ای بخواهند فعالیت های جناحی و سیاسی خود را در قالب انجمن های علمی بیاورند. آفت این کار این است که ما دچار کشمکش سیاسی در بستر انجمن های علمی شویم. آفت دیگر هم کشمکش های فردی و گروهی است.
وی در پایان گفت که ان شاالله اکوسیستم های بسیار بارور و شکوفای علم و فناوری به همت شما در دانشگاه علامه طباطبائی شکل بگیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه:
انجمن های علمی می توانند پویایی علمی را در دانشگاه علامه‌طباطبائی افزایش دهند
در ادامه این نشست دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در سخنانی گفت: انگیزش این جلسه این است که ما علاقه و توجه خود را به انجمن های علمی نشان دهیم. در جغرافیای فعالیت های علمی و فرهنگی دانشگاه چهار نوع گروه بندی و تشکل داریم که شامل تشکل های سیاسی، نشریات، کانون ها و انجمن های علمی و انجمن های صنفی هستند.
او ادامه داد: چهار حوزۀ فعالیت دانشجویی وجود دارد. انجمن های علمی، بخش اساسی هستند که می توانند پویایی علمی را در دانشگاه علامه طباطبائی افزایش دهند.
معاون فرهنگی دانشگاه اظهار کرد: انجمن های علمی برای ما یک جایگاه بی مانندی دارند. تفاوت خیلی از دانشگاه های برتر دنیا با بقیه دانشگاه ها فقط در کلاس های درس نیست، بلکه در مجموعه فعالیت های پویایی است که به وجود می آورند.
دکتر شالچی افزود: اهتمام دانشگاه به این است که زمینه را برای انجمن های علمی در تمام فعالیت هایی که دارند فراهم کند. یعنی به آنجایی که به مرزهای دانش مربوط می شود، آنجایی که به فعالیت های بین رشته ای مربوط است و آنجایی که به دغدغه ها و مسائل اصلی جامعه مربوط است، پرداخته شود.
مدیر فرهنگی دانشگاه:
انجمن های علمی یکی از مهمترین پایه‌های تعمیق فرهنگ علم و ارتقای دانش در دانشگاه هستند
دکتر امیر پناهی، مدیر فرهنگی دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که این جمع صمیمی را امروز می بینیم و فرصتی دست داد تا بتوانیم با همفکری یکدیگر راجع به ارتقای مسئله علم و فعالیت های علمی در مجموعه دانشگاه بیشتر بحث و تبادل نظر کنیم.
وی ادامه داد: انجمن های علمی یکی از مهمترین پایه های تعمیق فرهنگ علم و ارتقای دانش در دانشگاه هستند. امروز فرصت بسیار خوبی است که ما بتوانیم به چنین فرهنگی بیشتر بپردازیم و در بدنۀ دانشجویی و مجموعۀ دانشگاه آن را نهادینه کنیم.
امیرپناهی در ادامه افزود: چنین نشست هایی قبل از آنکه جنبه تکنیکال و کاری داشته باشد، دارای ابعاد هویتی هم است. یعنی به یک معنا کنار هم قرار گرفتن اعضای انجمن های علمی، مسئولان و همچنین استادان مشاور به این معناست که ما با این رفتار خود، یک هویت خاصی به فعالیت های علمی در مجموعه دانشگاه می بخشیم و این مسئلۀ بسیار مهم و حائز اهمیتی است که همۀ ما امیدوار هستیم که موضوع پژوهش، علم و فعالیت های علمی به دغدغۀ اصلی دانشجویان در میدان و قلمرو دانشگاه تبدیل شود.
او اظهار کرد: دغدغه ای که شاید به یک معنا بیش از هر چیز ما نیازمند آن هستیم و فضای دانشگاه را باید به سمتی ببریم که دغدغۀ اصلی دانشجویان مسائل علمی باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: این گردهمایی یک فرصت بسیار خوبی است برای اینکه یک گفت و گوی نزدیک و صمیمی بین اعضای انجمن های علمی در دانشکده های مختلف صورت گیرد. یعنی به یک معنا دانشجویان و اعضای انجمن ها از مرزها و حصارهای دانشکده ای فراتر روند و به موضوعات بین رشته ای و بین دانشکده ای فکر کنند.
وی تصریح کرد: به نظر بنده این نشست می تواند زمینه خوبی برای این گفت و گو و تعامل باشد که ما بیش از هر چیز به آن نیاز داریم و امیدوار هستم که این نشست و نشست های بعدی و برنامه های دیگری که با ایده های خلاقانۀ خود اعضای انجمن ها و دانشجویان، زمینۀ لازم برای این گفت و گو و تفاهم را بین رشته های مختلف و انجمن های مختلف فراهم کند.
امیرپناهی در ادامه صحبت های خود آماری از فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی ارائه داد و گفت: این آمار به این معنا نیست که یک سری از انجمن ها کم کاری کرده اند یا فعالیت یک سری از انجمن ها دست کم گرفته شود. من احساس کردم، ارائۀ این آمار شاید یک مقدار به انجمن هایی که شاید کمتر به مسائل و ماموریت هایی که در اختیارشان هست پرداخته اند، انگیزه ببخشد. مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تاکید کرد: این آمار مربوط به سال ۹۷ است. یکی از دانشکده های ما که تعداد انجمن های علمی زیادی دارد، دانشکدۀ ادبیات و زبان های خارجی، الهیات و معارف اسلامی است. این دانشکده ۱۵ انجمن فعال دارد و از بین این ۱۵ انجمن، انجمن های زبان و ادبیات عربی، مترجمی زبان فرانسه، ادبیات فارسی، فلسفه، زبان شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی فعالتر بوده اند.
امیرپناهی خاطرنشان کرد: دانشکده اقتصاد چهار انجمن علمی دارد که سه انجمن اقتصاد انرژی و محیط زیست، انجمن توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و انجمن اقتصاد فعالیت بیشتری داشته اند.
او در ادامه افزود: دانشکده ارتباطات سه انجمن فعال دارد که انجمن مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات فعالتر است. دانشکده حقوق و علوم سیاسی چهار انجمن دارد که سه انجمن حقوق، علوم سیاسی و انجمن روابط بین الملل فعالتر است.
وی در ادامه گفت: دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی ۹ انجمن فعال دارد که انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی، انجمن مشاوره، انجمن روان شناسی، انجمن تکنولوژی آموزشی و انجمن علوم تربیتی، به ترتیب فعالترین انجمن های این دانشکده بودند.
امیرپناهی گفت که در دانشکده علوم اجتماعی هشت انجمن فعال وجود دارد که دو انجمن تعاون و رفاه اجتماعی و انجمن مددکاری اجتماعی فعالتر بوده اند. در دانشکده مدیریت و حسابداری هشت انجمن وجود دارد که سه انجمن حسابداری، مدیریت دولتی و انجمن مدیریت شهری فعالتر بوده اند.
مدیر فرهنگی دانشگاه افزود: دانشکده ریاضی و آمار دو انجمن فعال دارد که انجمن آمار بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده است.
امیرپناهی در پایان تصریح کرد: از مجموع تلاش های همه انجمن ها ۵۱۰ فعالیت ثبت شده است که رقم بسیار خوبی است و ان شاالله ما بتوانیم در سال آینده این رقم را چند برابر کنیم و فضای مناسب تری را در دانشکده ها ایجاد کنیم.

نظر شما :