دکتر سلیمی در نشست شورای تأمین مالی دانشگاه: بسیاری از اقدامات زیربنایی در ایجاد دانش و پژوهش‌های کاربردی در حوزه علوم انسانی با استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود محقق می شود

۰۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۹۴۸ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۴۷
اولین نشست شورای تأمین مالی با حضور رئیس محترم دانشگاه، معاون توسعه و مدیریت منابع و جمعی از اعضای هیئت‌علمی صاحب‌نظر در حوزه‌های مالی و اقتصاد 29 اردیبهشت‌ماه سال جاری در اتاق شورای دانشگاه تشکیل شد.
دکتر سلیمی در نشست شورای تأمین مالی دانشگاه: بسیاری از اقدامات زیربنایی در ایجاد دانش و پژوهش‌های کاربردی در حوزه علوم انسانی با استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود محقق می شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این نشست دکتر داود حسین پور معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، ضمن تشکر و قدردانی از اعضای حاضر در جلسه، به‌ضرورت تشکیل این شورا اشاره و اظهار داشت: در شرایط نابسامان اقتصادی و کاهش منابع درآمدی کشور در سال‌های اخیر و وابسته بودن دانشگاه‌ها از یک‌سو به بودجه دولتی و از سوی دیگر به دریافت شهریه، شاهد بهبود وضع مالی دانشگاه نخواهیم بود. او افزود: ازاین‌رو متنوع سازی منابع درآمدی و ایجاد دانشگاه کارآفرین ازجمله راه‌حل‌های برون‌رفت از این وضعیت است. ازاین‌جهت بر آن شدیم تا از طریق تشکیل این شورا و به‌کارگیری راه‌حل‌های کاربردی اساتید صاحب‌نظر در حوزه‌های مالی و اقتصاد، این موضوع مهم را اجرایی نماییم.
980230-3.jpg
دکتر سلیمی رئیس دانشگاه نیز در سخنانی با ارائه تحلیلی کلی از وضعیت مالی دانشگاه به موضوع ظرفیت‌های فوق‌العاده دانشگاه علامه طباطبائی در این خصوص اشاره و اظهار داشت: تمرکز بر دارایی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه حتی با فرمول‌های خیلی ساده، سبب می‌شود تا بهبود مطلوبی در خصوص استقلال مالی دانشگاه ایجاد شود.
او با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در مسیر توسعه قرار دارد افزود: دانشگاه ما در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌ها درزمینه پیشرفت اقتصادی در وضعی مطلوب‌تر قرار دارد. رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به کارآفرینی و رونق آن بیان داشت: شاید کارآفرینی در حوزه علوم انسانی در مقایسه با حوزه‌های فنی، غیرممکن به نظر برسد، اما این نگاه باید تغییر کند چراکه اقدامات زیربنایی در جهت ایجاد دانش و پژوهش‌های کاربردی در بسیاری از موضوعات در حوزه علوم انسانی اتفاق می‌افتد و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه نمود. او در پایان اظهار امیدواری نمود که این شورا بتواند در این خصوص بسیار مؤثر و موفق عمل نماید.
سپس دکتر افشین حیدرپور در گزارشی از نحوه ایجاد دانشگاه کارآفرین ارائه نمود. او مأموریت‌های دانشگاه در این خصوص را، ایجاد تنوع در منابع مالی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و اجرایی اعضای هیئت‌علمی در جهت ایجاد دانشگاه کارآفرین برشمرد و افزود: این موارد عمده منابع درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در حال حاضر است. او همچنین به ارائه پیشنهادهای تنوع درآمدی در راستای تشکیل دانشگاه کارآفرین پرداخت.
980230-4.jpgدر ادامه، اعضای حاضر در جلسه مباحثی را ارائه و موردبحث و بررسی قراردادند. مهم ترین موارد مورد بحث و بررسی عبارت‌اند از: تدوین اصول و دستورالعملی در خصوص تأمین و چرخه مالی دانشگاه، تغییر عنوان شورای تأمین مالی به شورای راهبری و سیاست‌گذاری تأمین مالی، ایجاد شیوه‌نامه مالی دانشگاه و تعریف وظایف مربوطه، مشاهده روند دانشگاه‌های موفق جهان در حوزه اقتصادی و بومی‌سازی سازوکارهای مربوطه در دانشگاه علامه طباطبائی، دعوت از سایر دانشگاه‌های موفق در این زمینه و تعریف یک کار بین دانشگاهی، مشخص نمودن بهای تمام‌شده فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، طراحی سازوکارهای نهادی در جهت خوداتکایی دانشگاه، رسیدن به تصویری منسجم‌تر در خصوص موضوع تأمین مالی دانشگاه، حذف نگاهِ «نتوانستن» و «نمی‌شود» و استفاده از ظرفیت بالای دانشگاه، ارائه خروجی‌ها و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه جهت آشنایی بیشتر جامعه با حوزه علوم انسانی، تشکیل کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه، شناسایی ظرفیت‌ها، مدیریت بهتر منابع موجود، تغییر روش‌های مرسوم آموزش و ارتباط مؤثر با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در جهت جذب منابع مالی.
لازم به ذکر است شورای تامین مالی دانشگاه به پیشنهاد معاون توسعه و مدیریت منابع و به منظور هم افزایی جمعی از اعضای هیئت‌علمی صاحب‌نظر در حوزه‌های مالی و اقتصاد برای بهبود وضعیت درآمدهای دانشگاه تشکیل شده است.

نظر شما :