رئیس دانشکده اقتصاد: دانش‌آموختگان این نهاد از سطح بالایی از اشتغال‌پذیری قرار دارند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۹۲۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۶۹
مراسم ۶۰ سالگی مدرسۀ اقتصاد همزمان با گردهمایی دانش آموختگان این دانشکده 26 اردیبهشت ماه برگزار شد.
رئیس دانشکده اقتصاد: دانش‌آموختگان این نهاد از سطح بالایی از اشتغال‌پذیری قرار دارند
IMG_5606-1-825x550_39889.jpg
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، دکتر طائی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: ۶۰ سال قبل در یکی از سال های خوب این دیار، اندیشه ورزان خردمندی، بنا به ضرورت نهادسازی های اقتصادی و اجتماعی در آن روزگار در کنار تاسیس بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، تدوین حساب های ملی و انجام سرشماری های نفوس و مسکن، گسترش مدارس ابتدایی و متوسطه، سدسازی ها و گسترش بنادر، جاده ها و انواع زیرساخت های فیزیکی به بنای نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی به نام مدرسۀ عالی بازرگانی همت گماردند.
وی افزود: این نهاد اینک به درخت تنومند و باروری تبدیل شده است که در طول حیات خویش به پرورش انسان هایی پرداخته که همواره برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و آگاه، گام های موثری برداشته اند.
دکتر طائی تصریح کرد: به پاس تلاش های بی شائبۀ همۀ کسانی که برای تاسیس، تثبیت و تحول این نهاد جان فشانده اند بر آن شدیم که با همکاری مجلۀ علمی و فرهنگی بخارا و انجمن دانش آموختگان اقتصاد، جشن ۶۰ سالگی شب مدرسۀ اقتصاد را برگزار کنیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: بنیان گذاران این مدرسه، تلاش می کردند در چارچوب برنامه های درسی و سرفصل های دروس، طرح درس هایی برای دانشجویان ارائه دهند تا به آنها کمک کنند تا مشکل کسب و کارهای ایرانی را دقیقاً آسیب شناسی و از فرایند پویا شدن کسب و کار حمایت و مددکار صاحبان کسب و کار ملی نیز باشند.
او یادآور شد: بنیادگذاران این مدرسه با تاریخ نیز آشنا بودند و می دانستند کسب وکارها در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در بستری از نهادهای حقوقی و سیاسی کارکردهای اقتصادی لازم را برای جامعۀ خویش داشته اند و ذهنشان مسبوق به سابقۀ رفتار کشورهای پیشرفته بود که اصلاح نظام اداری، سازمان پذیری اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و نوآوری های تکنولوژیکی را نظام واره ای لازم برای پشتیبانی از بخش های مولد تولید ملی می دانستند و حتی اگر لازم می شد برای حمایت از کسب و کارهای ملی در عرصۀ نظام داخلی و بین المللی از توپ و اسلحه نیز برای افزایش ثروت اقتصادی استفاده می کردند.
دکتر طائی گفت: خوب اندیشان آن روز دیار ما می دانستند که سپهردانایی سطح عمومی سواد، تخصص، آگاهی اجتماعی، سطح اطلاعات دانش، ارتباطات، تنوع و کارکرد رسانه ها، تجربیات و ارزش ها و چگونگی بهره مندی جامعه از آنها و همچنین نهادها و فرایندهای آموزشی جایگاه اندیشه و تفکر در نزد مردم، توجه به علم و علم پذیری در استفاده و حل مسائل عمومی جامعه در گذار به مراحل بالاتر توسعه بسیار اساسی و مهم است. بدین منظور یکی از اهداف مدرسۀ عالی بازرگانی را تربیت کارشناسان و مدیران مجرب برای دستگاه های دیوانی و بخش خصوصی تعیین کرده بودند که دولت های گوناگون بتوانند با تکیه بر بوروکراسی کارآمد، قدرت لازم را برای تحقق دموکراسی و تسهیل امر توسعه فراهم آورد.
IMG_5789_39891.jpg
وی در ادامه اظهار کرد: از مدرسۀ عالی بازرگانی تا دانشکدۀ امروز بیش از ۱۰هزار نفر به مقام دانش آموختگی نائل و در خدمت اقتصاد ایران در موقعیت های مختلف قرار گرفته اند.
او گفت: دانش آموختگان این نهاد در طول سال های حیات خویش همواره از سطح بالای اشتغال پذیری به معنای مجموعه ای از ویژگی های مهارتی، دانشی و فردی که احتمال یافتن شغل و موفقیت های فرد دانش آموخته را در شغل مورد نظر نمایش می دهد، برخوردار بوده اند و امروز نیز دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با شعار تحول از طرح درس تا اشتغال پذیری و کارآفرینی روزهای بهتری را برای دانش آموختگان در بازار کار کشور نوید می دهند.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: هم اکنون در این دانشکده ۵۰ عضو هئیت علمی رسمی و نزدیک به ۵۰عضو هئیت علمی مدعو مشغول آموزش ۱۴۰۰دانشجو در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. این عده علاوه بر تلاش روز افزون برای بروز رسانی و بومی سازی آموزه های خود به فعالیت های فوق برنامه که نه تنها باعث افزایش یادگیری می شوند بلکه در راستای آموزش الهام بخش و مشوق اشتغال پذیری و کارآفرینی و هدایت به سمت توسعۀ مهارت های ذهنی هستند توجه ویژه دارند.
دکتر طایی تصریح کرد: در نگاه ما، فعالیت های فوق برنامه همچنین به عنوان وسیله ای برای افزایش قابلیت های استخدام و یا به عنوان روشی برای به دست آوردن مهارت های مربوط به کسب و کار های آینده به دانشجو کمک می کند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنند و تصمیم های آگاهانه و متفکرانه تری بگیرند و تواناییشان را در برقراری ارتباط بهبود بخشند.
IMG_5655_39890.jpg
او گفت: سخت باور داریم همانگونه که فعالیت های فوق برنامه، مقوّم برنامه های آموزشی و تحصیلی است شور و هیجان، نشاط و امید نیز برای جامعۀ جوان دانشجویی مقوّم فعالیت های فوق برنامه است که در دستور کار دانشگاه علامه طباطبائی بویژه دانشکدۀ اقتصاد است.
دکتر طایی در پایان از تمامی همکاران و کارشناسان و کارکنان دانشکده و دانشگاه در تمامی بخش ها به خاطر همراهی ها برای برپایی این مجلس نکوداشت تشکر و قدر دانی کرد.

نظر شما :