دکتر سلیمی: به مفهوم جدیدی از فن آوری و دانشگاه در عرصه جهانی نیازمندیم

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۷۸۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۲۱۸
سومین دور همایش‌های بین‌المللی مطالعات راه ابریشم با عنوان «مردم و محیط‌زیست در امتداد راه ابریشمی» با معرفی ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران برای مشارکت پروژه راه ابریشم در قاره آسیا، توسط دانشگاه علامه طباطبائی و با مشارکت و میزبانی دانشگاه گیلان به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.
دکتر سلیمی: به مفهوم جدیدی از فن آوری و دانشگاه در عرصه جهانی نیازمندیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این همایش که با حضور استادان و اندیشمندان داخلی و خارجی و باهدف معرفی ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران برای مشارکت پروژه راه ابریشم در قاره آسیا برگزارشد، در ابتدا دکتر سلیمی رئیس دانشگاه ضمن تشکر از همکاری دانشگاه گیلان با دانشگاه علامه طباطبائی برای میزبانی سومین کنفرانس بین المللی شبکه دانشگاه های دانشگاه جاده ابریشم در سخنانی به اهمیت برگزاری این کنفرانس پرداخت و بیان داشت: مسئله محیط زیست بسیار فراتر از مرزهای ملی است و ملت ها و دولت ها در سراسر جهان باید برای حل مشکلات جهانی محیط زیست همکاری و همکاری کنند.

او با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های متعددی در حوزه جاده ابریشم افزود: پس از برگزاری موفق کنفرانس بین‌المللی «دیپلماسی حمل‌ونقل و جاده‌های ابریشم» در سال 2017 در بندر چابهار و کنفرانس بین المللی «دیپلماسی میراث: ایجاد روابط فرهنگی در منطقه جاده ابریشم» در سال 2018 در دانشگاه شهید چمران اهواز، دور سوم کنفرانس بین المللی تحت عنوان« مردم و محیط زیست در کنار جاده ابریشم» نامگذاری شد و دبیرخانه ترجیح داد که این کنفرانس را در کنار دریای خزر زیبا و باستانی برگزار نماید تا دانشمندان علاقمند بررسی وضعیت محیطی منطقه جاده ابریشم از دیدگاه علمی و بحث در مورد راه حل های علمی را دراین مکان مورد بحث قرار دهند.

رئیس دانشگاه با اشاره به استقبال استادان و پژوهشگران برای ارسال مقاله به این کنفرانس گفت: افتخار می کنیم که مقالات زیادی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد 21 مقاله پذیرفته شد. او افزود: استادان و صاحبنظرانی از 9 کشور از جمله فرانسه، ایران، ایتالیا، مقدونیه، پاکستان، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و انگلیس و استادان و صاحبنظران داخلی از 7 دانشگاه ایرانی در سراسر کشور از جمله دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایئ، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه تهران در این کنفرانس به بحث و بررسی موضوع محیط زیست از دیگاه علوم انسانی خواهند پرداخت. او ضمن تشکر و تقدیر از همکاری دفتر ریاست جمهوری و دانشگاه گیلان برای برگزاری این کنفرانس گفت: امیدوارم برگزاری این کنفرانس دستاوردهای ارزشمند علمی را به مبانی دوستی میان متفکران منطقه و منطقه جاده ابریشم به ارمغان بیاورد.

رئیس دانشگاه در بخش ارائه سخنرانی خود با عنوان «محیط زیست، آموزش عالی و جاده ابریشم» نیز به تشریح دیگاه خود در این خصوص پرداخت. او ضمن بیان این که در وضعیت فعلی امور جهانی شاهد روند جدیدی در از بین بردن محیط زیست هستیم گفت: کاهش اختیارات کنوانسیون های حفاظت از محیط زیست و همچنین اقتصاد مدرن منجر به سیاست های ضد محیط زیست شده است. دکتر سلیمی با اشاره به این که صنایع مدرن گرمایش جهانی را به ارمغان آورده اند و در تابستان ما یک فاجعه در زمین، طبیعت و محیط زیست ایجاد می کنیم، افزود: این فاجعه پس از شیوه مدرن تفکر و زندگی ما و البته نتیجه علم و آموزش مدرن است. در حقیقت، دانشگاه های مدرن و همچنین علوم جدید، به ویژه علوم مهندسی، بر پایه انسانی یا طبیعت و ساخت و ساز یا ابزار برای تغییر محیط بنا شده اند.


نظر شما :