رئیس دانشگاه: استراتژی دانشگاه ترویج امید و اعتماد از طریق تقویت علمی است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۷۷۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۴۶۳
آیین گرامی داشت مقام استاد با حضور اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه 15 اردیبهشت‌ ماه در محل تالار اجتماعات پژوهشکده صنعت نفت برگزار شد.
رئیس دانشگاه: استراتژی دانشگاه ترویج امید و اعتماد از طریق تقویت علمی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس دانشگاه با گرامی داشت یاد استاد شهید مطهری و تبریک روز استاد به استادان حاضر در این مراسم به بیان اقدامات انجام شده در دانشگاه در طی چند سال گذشته پرداخت. او با اشاره به سیاست ها و برنامه های اجرا شده برای به وجود آوردن زیرساخت های اولیه در دانشگاه گفت: راه اندازی دوره های مهارت افزایی برای جهت دهی به دانشجویان، بوجود آوردن زمینه هایی برای شادی و آسایش دانشجویان، تلاش برای قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر کشور به منظور نقش آفرینی در عرصه های بین المللی و نیز تلاش برای کمک و حل مسائل کشور با انجام تحقیقات و پژوهش ها از سوی استادان دانشگاه بخشی از این اقدامات بوده است.

 رئیس دانشگاه در ادامه به اشاره به شرایط امروز جامعه و ضرورت نقش آفرینی دانشگاه در این شرایط افزود: دانشگاه چه نقشی در شرایط خطیر و در آستانه تحولات بزرگ؛ یعنی زمانی که دغدغه اساتید و دانشجویان، مسئولین کشور فراتر از مسائل آکادمیک است می تواند ایفا کند. او افزود: در محافل دانشگاهی پرسش هایی در مورد جامعه، امید اجتماعی و اعتماد شکل می گیرد که پرسشی بزرگتر از نیازهای اصلی کشور، مهارت افزایی دانشجویان، توانمندسازی بیشتر استادان است. او با اشاره به این که این بار پرسش در مورد جامعه و نقشی که دانشگاه در جامعه در شرایط فعلی می تواند ایفا نماید است، اضافه کرد: پرسش بسیار خطیر تر از سال های گذشته است و لذا اندیشه ورزی و نگاه عمیق تر و دقیق تری را می طلبد.

دکتر سلیمی در ادامه گفت: بحث بنده چگونگی نقش آفرینی دانشگاه در امید و اعتماد اجتماعی است که اگر فرو بریزد نه دانشگاه و نه جامعه ای که باید برای آن تلاش کرد، باقی نخواهد ماند. او با تحلیلی در این باره افزود: در شرایط فعلی چهار نگرش به نقش اجتماعی دانشگاه وجود دارد. برخی معتقدند که دانشگاه باید صرفاً برای یک نگاه خاصی نیرو و سرباز تربیت کند؛ که در جای خود ارزشمند است. برخی دانشگاه را فراتر از مرکزی به عنوان آموزش و پژوهش رسمی کشور تلقی می کنند که نه تنها برای ایدئولوژی بلکه برای شغل، مهارت و اداره کشور باید نیرو تربیت کند. امروز آن چیزی که در جامعه بیشتر از گذشته مطرح است مفهوم دانشگاه کارآفرین در همه عرصه های کشور است.

مفهومی که باید در جامعه ایران مطرح کنیم دانشگاه معرفت آفرین و تأثیرگذار است

رئیس دانشگاه در ادامه بحث خود بیان داشت: با ایده هایی که از بزرگان و اساتید دریافت کردم مفهومی که باید در جامعه ایران مطرح کنیم دانشگاه معرفت آفرین و تأثیرگذار است که تأثیر آن صرفاً کارآفرینی نیست. او با اشاره به این که سخن در خصوص دانشگاه کارآفرین بسیار لازم است اما کافی نیست، تصریح کرد: برای دانشگاه علوم انسانی این که صرفاً بتوانیم فرد را برای شغل مشخصی در جامعه آماده کنیم و هنر کارآفرینی را به دانشجو بدهیم بسیار خوب است و از کارکردهای اصلی دانشگاه است، اما اصلاً کافی نیست. او خاطرنشان کرد: مخصوصاً دانشگاه علوم انسانی کارش معرفت آفرینی و تأثیرگذاری در حوزه های مختلف اجتماعی است.

او با طرح پرسشی مبنی بر این که چگونه می توانیم این معرفت، ساختار اجتماعی و نوع اجتماعی جدید را در جامعه به وجود آوریم گفت: در سخنان بزرگان جامعه، در سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به خوبی این اشارات را می بینیم. امام دانشگاه را مرکز سعادت و شقاوت و نه فقط مرکز تربیت نیروی متخصص می دانند و این سعادت و شقاوت در دانشگاه است. او در همین خصوص اضافه کرد: در لابه لای سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یافتم که مهم ترین امر در فعالیت های علمی؛ امیدآفرینی، نگاه خوش بینانه به آینده و این که قفل ها باز شدنی است. این مأموریتی است که رأس نظام بر عهده ما گذاشته است. او با اشاره به استناد خود به دیدگاه فیلسوف آلمانی و هم بزرگان نظام تصریح کرد: این امر به عنوان یک رسالت، امری است که می تواند مورد اجماع نحله های مختلف وعلاقه های مختلف باشد.

دکتر سلیمی با اشاره به این که دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه علوم انسانی به دانشگاه الگو در این زمینه تبدیل شده است گفت: ما می توانیم این نقش آفرینی را در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور ایفا نمائیم. وی افزود: نیمی از دانشجویان ورودی دانشگاه در تمام زیر مجموعه‌های آموزشی از علوم انسانی هستند. تعداد استادان علوم انسانی حدود ۳۵ درصد است، در حالی‌ که تعداد دانشجویان ۵۱ درصد است و این نشان می‌دهد که ما نیاز داریم تعداد استادان را در حوزه علوم انسانی اضافه کنیم.

دکتر سلیمی بابیان اینکه دانشگاه‌هایی که نیمی از آن‌ها به این حوزۀ دانش اختصاص دارند، می‌توانند در سه سطح در حل مشکلات جامعه خود نقش داشته باشند، گفت: ما در حل مشکلات کشور یکی در سطح کلان می‌توانیم نقش داشته باشیم. به‌گونه‌ای که هم‌ اکنون هم داریم. استادانی در دانشکده علوم ارتباطات و دانشکدۀ مدیریت و حسابداری هستند که در زمینۀ حل مشکلات کشور درزمینه های بانکی و در زمینه‌های مسائل مربوط به رسانه و فضای مجازی ایفای نقش می‌کنند. او گفت که گزارش‌های این استادان برای رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت دولت ارسال می‌شود و این به حل مسائل کشور کمک می‌کند.

به دنبال راه‌اندازی مرکز شماره دو کارآفرینی در دانشگاه هستیم

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این‌یک نقطه آغاز است. ما همان‌طور که در سطح دانشگاه شروع کردیم، در زمینه های مختلف باید این امر را ادامه دهیم. در سطح متوسط کارآفرینی، آن‌قدر شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه ما شکل گرفت و فعالیت‌های کارآفرینی در این زمینه گسترش پید اکرده است که همکاران بنده به دنبال این هستند که در مجاورت دانشگاه، مرکز رشد شماره دو را هم تأسیس کنند. او ادامه داد: یکی از امیدآفرین‌ترین فعالیت‌ها در حوزۀ فعالیت‌های دانشجویی است. در جامعه‌ای که اغلب با ابعاد فعالیت‌ها و سخنان ناامیدانه مواجه می‌شویم، در اینجا که وارد می‌شویم سخن از «امید» است. انشاالله مرکز دوم رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش پیدا خواهند کرد و در سطح خرد ارتباط دادن آموزش و پژوهش به مسائل کشور است.

دکتر سلیمی افزود: این چالش را سازمان برنامه به‌ عنوان ابر چالش‌های کشور شناسایی کرده است. ما چهار چالش را در حوزه علوم طبیعی نوشتیم. چون به‌ نوعی به آن‌ها برمی‌گشت. عمدۀ چالش‌های کشور که اگر ما فکری نکنیم، بخشی از جامعه ما به باتلاق آن‌ها فرو خواهد رفت در حوزۀ علوم انسانی است. ما کار بسیار زیاد داریم. دانشجویان ما باید به کار گرفته شوند. وی تأکید کرد که با مشکلاتی مواجه هستیم که این مشکلات نیازمند حضور استادان و دانشجویان است. او خاطرنشان کرد: جامعه ما نیازمند این حضور است و اگر نتوانیم در این زمینه نقش‌ آفرینی کنیم جامعه دچار بحران خواهد شد.

دکتر سلیمی افزود: استادان ما در حوزه رسانه و در حوزه بانکداری که کارکردند، سران دو قوه پای سخنان آن‌ها نشستند. جلسۀ خاص هیئت دولت ویژۀ گزارش‌های آن‌ها تشکیل شد. این امر در تاریخ آموزش عالی ایران بی‌سابقه است. حال اینکه آن راه‌حل‌ها دقیقاً اجرا می‌شود یا خیر، شاید آن رسالت ما در دانشگاه نباشد، ولی تلاش خود را می‌کنیم. این‌ها ابر چالش‌هایی است که ما می‌توانیم وارد آن‌ها بشویم و موردنیاز کشور هم هست.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: شاید بعضی از استادان بگویند که مشکل اصلی ما و مشکل دانشجویان ما این است که زیاد دانشجو می‌گیریم و جامعه ما دانشجوی علوم انسانی به این تعداد لازم ندارد و این است که باعث شده مانتوانیم در جامعه تأثیرگذار باشیم. برای پاسخ به این موارد، خواهش من این است که به این موارد دقت کنید. در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ دانشجو دارد، فقط ۱۵ درصد آن در دانشگاه‌های اداره شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد می‌شوند. ۴۰ درصد آن در دانشگاه آزاد است. ۳۵ درصد در پیام نور است و بقیه هم در دانشگاه‌های علمی کاربردی است و نکتۀ جالب این است که دقیقاً این ۱۵ درصد مساوی است با نیاز بازار کار؛ یعنی ما هرسال به‌اندازه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بزرگ دولتی کشور نیاز به این رشته‌ها در بازار کار وجود دارد.

جایگاه استادان در نظام اعتماد در جامعه ما بالا است

دکتر سلیمی یادآور شد: با شناساندن خودمان، باز کردن فضا، دادن مهارت بیشتر به دانشجویان و امیدآفرینی به آن‌ها می توانیم از آن فرصت برای این‌ها استفاده کنیم. برای دانشجویان ما کار کم نیست، به‌اندازه آن‌ها شغل وجود دارد. ببینیم که ما به‌عنوان استادان دانشگاه آیا جایی در جامعه داریم برای اینکه بتوانیم کمک کنیم به حل بحران و مسئلۀ امید و اعتماد در درون جامعه؟ وی تصریح کرد: ما به‌عنوان یک گروه مرجع لازم است وارد شویم و نگذاریم این اتفاق رخ دهد و نظام اعتماد در جامعه ما دچار فروپاشی شود. در سرمایه اجتماعی هم دیده می‌شود. نرخ اصلی سرمایه اجتماعی در جامعه ما حدود متوسط است. استادان می‌دانند که چرا به این می‌گویند سرمایه اجتماعی؟ چون مهم‌ترین سرمایه جامعه است و اگر نباشد هیچ سرمایه‌گذاری دیگری در جامعه، اقتصاد و امنیت اتفاق نخواهد افتاد. اگر در نظام باورهای ما نباشد که باید به هم اعتماد کنیم، هیچ‌کس ما را کنار هم نمی‌تواند بنشاند.

دکتر سلیمی ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که امید و اعتماد به‌عنوان ریسمان‌های اصلی دچار لغزش است؛ و این به‌عنوان یک مرجع اصلی، وظیفۀ ما است. همان‌طور که از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفتند، امید به جامعه یعنی امید واقعی را به جامعه تزریق کنیم. این رسالت تاریخی ما است، اگر این کار را نکنیم، برنامه درسی، نمره، پژوهش، رتبه‌بندی و… هیچ‌کدام فایده‌ای برای ما نخواهد داشت.

از وزارت علوم اختیار طراحی رشته‌های جدید گرفته‌ایم

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که ما اگر بخواهیم استراتژی برای دانشگاه ترسیم کنیم آن ترویج امید و اعتماد از طریق تقویت علمی است. دانشجویان واقعاً تحمل کلاسی که به لحاظ علمی تهی باشد، ندارند. از طریق روش‌های نوین تدریس، از طریق حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان و از طریق طراحی مهارت‌های جدید و رشته‌های جدید باید این کار را بکنیم. وی گفت: ما به‌عنوان دانشگاه سطح یک از وزارت علوم اختیار طراحی رشته‌های جدید گرفته‌ایم. دکتر نعمت اللهی (معاون سابق آموزشی) برای این موضوع تلاش زیادی کرده‌اند که رشته‌ها را بازنگری کنیم. دوره‌های فوق‌برنامه‌ای برای دانشجویان برگزار کنیم تا بتوانیم این امید را طراحی کنیم و از القای ناامیدی خودداری کنیم.

رئیس دانشگاه افزود: خواهش من این است که در کلاس‌ها و در مراودات با دانشجویان این را به‌عنوان یک خط قرمز برای خودمان بدانیم که القای ناامیدی به این‌ها نکنیم. القای ناامیدی، خشم و رفتار خشونت‌آمیز به دانشجویان نکنیم. رفتار خشونت‌آمیز فقط رفتار فیزیکی نیست بلکه بیان هر چیزی با فریاد زدن، بیان هر چیزی با تهدید کردن، بیان هر چیزی با خشونت‌های کلامی که گاهی اوقات خشونت‌های کلامی اثر بدتری از خشونت‌های فیزیکی دارد، است. او تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با این تفاهمی که در بین ما شکل‌گرفته، برند دانشگاه را گونه‌ای تقویت کنیم که صرف ورود به دانشگاه علامه طباطبائی «امید آفرین» باشد. دانشجویان بدانند وارد جایی می شوند که به فکر تفریحشان، کاریابی، بینش سیاسی، مهارت آفرینی و درسشان هم هستند.

دکتر سلیمی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم این برند را تقویت کنیم و این با تلاش شما استادان بزرگوار مخصوصاً استادان نمونه انجام خواهد شد. امیدوارم این چند جمله سخن شرایطی را برای ما فراهم کند که بتوانیم هم آوایی و هم اندیشی بیشتری داشته باشیم.


نظر شما :