همایش ملی «خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه» 9 اردیبهشت در دانشکده روان شناسی برگزار می شود

۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۵۳۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۷۸۴
همایش ملی «خانواده، اختلال اتیسم و چالش‌های همراه» به منظور آگاه‌سازی اجتماعی و کمک به خانواده‌های کودکان با اختلال اتیسم برای اولین بار در کشور و از سوی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی نهم اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد.
همایش ملی «خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه» 9 اردیبهشت در دانشکده روان شناسی برگزار می شود

دکتر احمد برجعلی رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی و رئیس این همایش در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه ضمن اعلام خبر برگزاری این همایش گفت: این همایش با هدف بررسی مسائل فراروی خانواده های اتیسم و چالش هایی که در مواجه با آن روبرو هستند با حضور استادان، محققان و صاحب نظران این حوزه برگزار خواهد شد.

او با اشاره به این­که چالش‌های داشتن کودک با اختلال اتیسم، فقط محدود به خانواده نبوده، بلکه به گونه‌ای پیکره اجتماعی را نیز متاثر کرده است افزود: امروز می‌بینیم در بین افراد با مشکلات و معلولیت‌های جسمی ‌و ذهنی، بیشترین سخن درباره اختلال اتیسم است به طوری که خط اول پژوهش و مطالعات علمی ‌را به خود اختصاص داده و این نگرانی به جایی رسید که سازمان ملل در سال ۲۰۰۸، برای مهار، کنترل و کاهش این وضعیت ناگوار، روز دوم آوریل را روز آگاه‌سازی جهانی اتیسم و ماه آوریل را، ماه اتیسم نام گذاری کردند.

دبیر علمی این همایش با اشاره به اقدامات انجام‌ شده از سوی سازمان‌های مسئول برای درمان و توان‌ بخشی مبتلایان اتیسم بیان داشت: کشور ایران هم به‌ موازات اقدامات جهانی برای مدیریت این وضعیت ناگوار، اقدامات درخور توجهی در قالب پایش، ساماندهی، درمان و توان‌ بخشی انجام داده است و ماحصل آن تأسیس و راه‌اندازی مراکز و مدارس متعدد توان‌ بخشی و آموزشی بوده است. به نظر می ­رسد بیشترین اقدامات سازمان‌های ذی‌ نقش در این خصوص متمرکز بر خود اختلال اتیسم و کودکان مبتلا به اتیسم بوده است، اما مهم‌تر از آن گرفتاری‌ها و چالش‌های بیشمار خانواده‌های افراد مبتلا بوده است که در بهت و استرس توجه غالب به خود اختلال اتیسم، مغفول مانده است.

دکتر برجعلی در این خصوص افزود: تا کنون نشست‌ها و همایش‌های زیادی در خصوص کودکان با اختلال‌های مختلف از جمله اتیسم، برگزار شده است اما به طور مشخص به مسائل و چالش‌های متعددی که این خانواده‌ها دچارش هستند، پرداخته نشده است. او افزود: بنا به گزارش‌های پراکنده و البته تایید نشده، نرخ و فراوانی بسیاری از مشکلات اجتماعی و روانشناختی از جمله افسردگی، استرس و اضطراب، گوشه‌گیری، سردی و گسلش عاطفی، طلاق، ترک خانواده، مهاجرت، حاشیه‌ نشینی، بیکاری و حتی خودکشی در بین خانواده‌های دارای کودک اتیسم بیشتر گزارش شده است که لازم است از جنبه های علمی بررسی و پیگیری شوند.

او ضمن بیان اهمیت برگزاری این همایش برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با حضور استادان و محققان این حوزه اضافه کرد: با درک و آگاهی از این مشکلات و چالش‌ها، گروه روان‌ شناسی بالینی این دانشکده بر آن است تا با برگزاری این همایش ملی؛ با طرح موضوعات و مطالبات مهم خانواده‌های کودکان با اختلال اتیسم از زبان خود این خانواده‌ها و جنبه‌های دیگر این موضوع از نگاه محققان، درمانگران و مربیان در حضور مسئولان و قانون‌ گذاران بپردازد.

او اضافه کرد: زندگی فردی، زندگی اجتماعی، زندگی خانوادگی، مسائل پزشکی و حقوق- قانون محورهای این همایش یک‌ روزه است. لازم به ذکر است این همایش نهم اردیبهشت ماه از ساعت 9 در محل سالن اجتماعات دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار خواهد شد.


نظر شما :