تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه الیکانته در سفر مدیر گروه زبان اسپانیایی به مادرید پیگیری شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۴۴۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۹۵۲
بر پایه تفاهم‌نامه دانشگاه الیکانته و دانشگاه علامه طباطبائی و به دعوت آن دانشگاه، دکتر نجمه شبیری در سفر به مادرید با مسئولان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه الیکانته در سفر مدیر گروه زبان اسپانیایی به مادرید پیگیری شد

دکتر شبیری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص دیدارهای انجام‌شده در این سفر که در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته انجام شد گفت: طی جلسه‌ای با آقای خوآن یوپیس معاون روابط بین‌الملل دانشگاه در رابطه با چگونگی گسترش روابط دو دانشگاه و نوع همکاری‌ها صحبت شد. ایشان با تشکر از همکاری‌های مشترک اعلام داشت: در حال حاضر به‌غیراز چهار بورس سالانه، دو بورس ارسموس برای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در نظر گرفته‌شده است که به نسبت شرایط، آن را به دانشجویان اهدا خواهیم کرد.

در این دیدار از طرف دانشگاه علامه طباطبائی به ایشان قول داده شد تا دانشجویان اعزامی به آن مرکز، از بورس آموزش زبان فارسی و در صورت امکان از بورس بنیاد سعدی نیز استفاده نمایند. دکتر شبیری با اشاره به مشکلات ایجاد دپارتمان فارسی در آن مرکز افزود: می‌توانیم از همکاری دانشجویان اعزامی خود به‌عنوان دستیار برای تدریس پایه‌های اولیه زبان استفاده کرد. او در ادامه افزود: این مرکز دانشگاه جامع است و بخش‌های زبانشناسی، مطالعات اسلامی، عربی، ادبیات، حقوق و... را دارد که در رابطه می‌تواند برای همکاران محترم علمی دانشگاه مفید واقع شود. او تأکید کرد: در این دیدار با اعلام آمادگی برای همکاری دوجانبه از معاون بین‌الملل این دانشگاه خواسته شد تا همکاری مشترک بین اساتید مختلف در گروه‌های متفاوت به‌طورجدی دنبال شود.

مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی در ادامه این گفتگو افزود: در بیست و نهم اسفندماه جلسه‌ای با دکتر آقای روبرتو اسکاره در رابطه با پروژه‌های مشترک علمی در سطح بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها داشتم. لازم به توضیح است که با مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی طرح بین‌المللی سازی دانشگاه با این مرکز به اجرا درآمده بود و این پروژه پس از دوره دوساله به اتمام رسیده است و به دلیل شرایط خاص ایران در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد. او گفت: طرف مقابل این دیدار امیدوار بود تا با بهبود وضع بین‌الملل بتوانیم همکاری‌های جدیدی داشته باشیم.

دکتر شبیری با اشاره به دیدار و گفتگو با خانم دکتر إوا دلا پیدرا استاد دپارتمان عرب و مطالعات اسلامی و معاون دانشکده در روابط بین‌الملل نیز بیان داشت: در این دیدار درباره همکاری اساتید عربی و اندیشمندان اسلامی به بحث نشستیم. در این گروه امکان طرح همکاری‌های مشترک علمی و پروژه‌های مشترک تحقیقی برای اساتید دانشگاه علامه طباطبائی فراهم است. دکتر إوا دلا پیدرا در رابطه با زبان فارسی اشاره داشت: در مرکزی تحت عنوان آسیا پاسیفیک می‌توان به ایجاد زبان فارسی همت گماشت. دکتر شبیری با توضیح این‌که در حال حاضر این مرکز زبان‌های ژاپنی و چینی را با همکاری مراکز علمی در کشورهای چین و ژاپن دارد اضافه کرد: این مرکز به‌نوعی خودگردان محسوب می‌شود و دانشجویان با پرداخت مبالغی بین 270 الی 310 یورو به تحصیل در رشته موردنظر خود می‌پردازند و دانشگاه الیکانته مبلغی به‌عنوان کمک به مدرس پرداخت می‌نماید. این گروه مجله علمی پژوهشی قابل‌تأملی دارد که به زبان‌های عربی، اسپانیایی و انگلیسی به چاپ می‌رساند که می‌تواند برای همکاران ما مفید واقع شود.

مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی در توضیح دیگر برنامه‌های سفر خود گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌شده در این سفر تدریس در کلاس زبانشناسی اجتماعی به دعوت استاد این گروه بود که طی آن به تدریس فرهنگ، سنن و اقوام مختلف ایران و به‌خصوص آیین نوروز و تفاوت زبان‌ها و لهجه‌ها پرداخته شد که بسیار موردتوجه دانشجویان واقع گردید و در پایان جلسه به سؤالات ایشان پاسخ داده شد. دانشجویان علاقه بسیاری به مراودات فرهنگی و علمی با دانشجویان علامه طباطبائی داشتند که در این رابطه اقدامات لازم انجام شد.

دکتر شبیری جلسه با خانم دکتر النا اگویو ریاست روابط بین‌الملل در رابطه با بورسیه‌ها برای دانشجویان دو دانشگاه و همکاری در این خصوص را از دیگر برنامه‌های سفر خود اعلام کرد و افزود: ایشان نیز از سطح علمی بالای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی ابراز خرسندی کرد و گفت: دانشجویان این مرکز برای یادگیری زبان فارسی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند. او با اشاره به تمایل طرف مقابل برای گسترش همکاری‌های علمی گفت: در این دیدار لیست رشته‌های مختلفی که به زبان‌های دیگر در دانشگاه علامه طباطبائی تدریس می‌شود را مطالبه نمودند تا بر پایه آنتوان همکاری‌های بیشتری در سطح دانشگاهی داشته باشیم. او اضافه کرد: یکی دیگر از نکات پراهمیت تمایل ایشان برای ادامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی بود که سابقه این فعالیت از سال 1383 تاکنون است؛ هرچند همکاری‌های مشترک ما از سال 1393 تاکنون بیشتر شده است و در سال‌های گذشته در چهار نوبت اساتیدی از آن مرکز برای تدریس چهار نیمسال به گروه اسپانیایی اعزام‌ شده بودند.

مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در شهر الیکانته و حضور نماینده دانشگاه در آن گفت: ازجمله اتفاقات قابل‌توجه در این دوره افتتاح نمایشگاهی در موزه مارک در شهر الیکانته است که طی آن دکتر خوزه کوتیاس فرر استاد زبان فارسی دانشگاه طباطبائی که از سال 1383 با برقرار تفاهم‌نامه با دانشگاه علامه همکاری خود را با ایران آغاز نموده‌اند، بود. این موزه با تقبل هزینه از سوی دولت اسپانیا و همکاری مراکز مختلفی از ایران چون سازمان میراث فرهنگی، سفارت جمهوری اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی، موزه ملی ایران، وزارت امور خارجه اسپانیا، مرکز همکاری‌های بین‌الملل و بخصوص دانشگاه الیکانته برگزار شد. یکی از بخش‌های مهم این موزه مربوط به دوران صفویه و آغاز همکاری‌های مشترک میان ایران و اسپانیا بود.

سفیر اسپانیا در ایران و دکتر کوتیاس فرر در جلسه سخنرانی رسمی در این نمایشگاه به توضیح این روابط بر پایه سفرنامه‌های مطرح بخصوص سفرنامه دُن گارسیا د سیلوا ای فیگروآ پرداختند. سخنرانان با اشاره به آغاز همکاری‌های ارزشمند با دانشگاه علامه طباطبائی اعلام داشتند: این مجموعه در تاریخ اول سپتامبر به ایران سفر خواهند کرد و نمایشگاه به همان صورت برای چند ماه در تهران برقرار خواهد شد. مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه ایران در اسپانیا را از دیگر برنامه‌های این سفر برشمرد.

 

 


نظر شما :