بررسی معضل کاغذ و حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سومین گردهمایی مدیران مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برتر کشور

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۸۴۴۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۵۷۷
سومین گردهمایی مدیران مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برتر کشور با حضور دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
بررسی معضل کاغذ و حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سومین گردهمایی مدیران مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برتر کشور

در این گردهمایی، پس از اظهارات نمایندگان مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برتر کشور، آقای کمالی‌نژاد، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از ابتدای امسال که پیش‌بینی بروز بحران کاغذ را می‌کردیم در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با تجار و وارد کنندگان وارد مذاکره شدیم، در نتیجه پس از تعیین ارز 4200 تومانی برای واردات، بیش از 250 هزار تن کاغذ وارد کشور شد که البته تامین ارز آن کار مشکلی بود. کمالی‌نژاد با اشاره به اینکه 90 درصد کاغذ مصرفی وارداتی می‌باشد، بحران نرخ ارز را در این خصوص امری خطرناک توصیف کرد.

وی به ظرفیت تولید کاغذ داخلی توسط سه کارخانه فعال اشاره کرده و بیان داشت متاسفانه خمیر تولید شده در این کارخانه‌ها به جای تولید کاغذ صادر می‌شود، لذا درخواست من از بخش دانشگاهی این است که این مساله مورد پژوهش، علت‌یابی و ارائه راهکار قرار گیرد. تلاش ما بر این است که ارز اختصاص یافته به تامین کاغذ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخشی در اختیار بانک مرکزی و بخشی دیگر در اختیار وزارت صمت است را خود در اختیار بگیریم تا بتوانیم واردات کاغذ را مدیریت کنیم.

چون دغدغه دانشگاه‌ها دریافت یکباره سهمیه کاغذشان است تلاش ما نیز بر این است اولویت اختصاص کاغذ با نشر دانشگاهی باشد. تقاضایی که بنده از بخش دانشگاهی دارم این است که علاوه بر اولویت‌بندی چاپ با ارجحیت کتاب، نگاه انباری به این مساله نداشته باشند. همچنین لازم به توجه است که با پروانه نشر کاغذی کتاب الکترونیک هم می‌توان تولید کرد و طیق آمار خانه کتاب میزان فروش نسخه‌های الکترونیک بیشتر از نسخه‌های چاپی است.

در ادامه این گردهمایی موضوع نحوه حضور اعضای کنسرسیوم در سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب تهران مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر زندمقدم در این خصوص اظهار داشت: تعیین محل استقرار انتشارات دانشگاهی در کنار ناشران آموزشی در مجموعه نمایشگاه کتاب مناسب نبوده و بهتر است مکانی مستقل و متمایز به این امر اختصاص یابد. مطلب دیگر اینکه تمامی اعضای کنسرسیوم در حوزه تولیدات بین‌المللی فعالیت دارند، لذا تقاضا داریم در قسمت بین‌الملل نمایشگاه نیز محلی برای عرضه محصولات بین‌المللی این دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. آقای کمالی‌نژاد نیز در پاسخ ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت: بهتر است کنسرسیوم این مساله را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کنند.

در پایان این گردهمایی در خصوص برگزاری گردهمایی چهارم کنسرسیوم مراکز چاپ و انتشارات دانشگاه‌های برتر به مذاکره پرداختند.

 


نظر شما :