رئیس دانشگاه: تحصیل بیش از هزار دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبائی/ حفظ استعدادهای درخشان بعد از فارغ التحصیلی ضروری است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با اشاره بهضرورت شناسایی و جذب استعدادهای درخشان در دانشگاهها بر اساس معیارها و استانداردهای علمی و پژوهشی، نگهداری و پرورش این استعدادها و نیز تشخیص شرایط بهرهمندی از جامعه از استعدادهای درخشان به بار نشسته را مورد تأکید قرارداد.
او با اشاره به قدمت 60 ساله مدارس عالی و دانشکدههای دانشگاه علامه طباطبائی گفت: بهعنوان مسئول دانشگاهی با این مشخصات، این سؤال در ذهنم متبادر می گردد، که چرا موضوعاتی که در سیستمهای آموزشی دیگر بهعنوان یک فرصت مطرح میشود در نظام آموزشی ما، پارادوکسیکال شده و تضادهایی را ایجاد مینماید. او در خصوص جذب استعدادهای درخشان از سوی دانشگاهها و مشکلات فراروی آن افزود: استعدادهای درخشان باید فرصتی برای بقای سیستم آموزشی کشور باشد، اما بنا بر برخی فرمالیسمهای غلط در کشور، متأسفانه در جذب و شناسایی این استعدادها دچار مشکل هستیم.
رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت بازبینی در شرایط ارزیابی و شناسایی استعدادهای درخشان برای تحصیل در دانشگاهها گفت: چگونه میتوانیم استعدادهای درخشانی که در مسیرهای دیگری وجود دارند را شناسایی و پرورش دهیم و اگر ظرفیتهایی وجود دارند که در قالب نظامهای آزمونهای عادی، شناخته نمیشود را کشف و شناسایی نماییم . او با اشاره به مطالعهای دانشگاه علامه طباطبائی در این خصوص افزود: در این خصوص با سه چالش بزرگ در حوزه استعدادهای درخشان که رمز موفقیت این دانشگاه در آینده خواهد بود، مواجهیم. او اضافه کرد: چالش اول، ارزیابی و شناسایی این استعدادها است که ضروری است از فرمالیسم در این زمینه بگریزیم. او افزود: باید بررسی شود که چگونه میتوان به مکانیسمی رسید تا بتوانیم استعدادهای واقعی را یافته و جذب نماییم. چراکه ممکن است بر اساس فرمالیسم در جذب استعدادهای واقعی موفق نباشیم. او تاکید کرد: هر جا این کار را کردیم به نتیجه بسیار خوبی دست یافتیم.
دکتر سلیمی در بخش دیگری از سخنانش نگهداری و پرورش این استعدادها را نکته حائز اهمیتی دیگری برشمرد که باید به آن توجه جدی شود. او در این خصوص افزود: باید در مراکز آموزشی، پژوهشی و مهارت افزایی شرایطی را در ساختار نظام دانشگاه فراهم نمود که بتوان بیشترین بهره وری ممکن را داشت.
رئیس دانشگاه به وجود آوردن شرایط مناسب برای بهرهمندی جامعه از استعدادهای برتر بعد از فارغالتحصیلی را چالش سوم در این زمینه برشمرد و افزود: این موضوع به مکانیسمهایی نیاز دارد که به حمایت وزارت علوم محتاج است. دکتر سلیمی، ایجاد پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی برای حفظ و نگهداشت این استعدادها را ضروری برشمرد و تصریح کرد: بیشتر از اینکه چگونه این استعدادها را شناسایی و پرورش دهیم باید به دنبال این باشیم که این ظرفیتها را چگونه حفظ نمائیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتینیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی در رابطه با موضوع استعدادهای درخشان در کشور گفت: به طور کلی وزارت علوم سه مرحله شناسایی و جذب استعدادهای درخشان، حمایت و هدایت آنها در طول تحصیل و رصد این افراد پس از ترک دانشگاه را در نظر دارد.
او با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «دانشگاه کارخانه انسانسازی است»، افزود: براساس این نگاه باید بررسی کنیم که خریداران نیروی انسانی تربیت شده از سوی دانشگاهها که محصولات آنها محسوب میشوند، چه کسانی هستند؟
دکتر شریعتینیاسر ادامه داد: اگر نگاه محصول محور در دانشگاهها وسیع شود، مشخص میشود که نیروی انسانی در کشور علیرغم ارزشمندی بسیار بالا، از کارخانههای خود که همان مراکز علمی و دانشگاههای سطح یک هستند، با هزینه بسیار کم تولید شدهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه امروزه بیشترین میزان بیکاری مربوط به دانشگاههای سطح پایین است، عنوان کرد: اگر بخواهیم اعتبار سرانه بهترین دانشگاه داخل کشور را با پایینترین دانشگاه در سطح بینالمللی مقایسه کنیم، مشخص میشود که اعتبار سرانه پایین سطحترین دانشگاه جهان، چهار برابر بهترین دانشگاه ایران است.
وی با اشاره به پایین بودن سطح اعتبار دانشگاهها در کشور، عنوان کرد: دولتمردان و نظام اجرایی باید راهکاری پیدا کنند تا از کارخانههای انسانسازی حمایت جدی کنند و دستگاههای بهرهبردار نیز تامین هزینه آنها را برعهده گیرند.
دکتر شریعتی نیاسر مطرح کرد: انتظار نداریم دولت در شرایط فعلی، در حد کفایت اعتبار مورد نیاز دانشگاهها را پرداخت کند اما باید به سمت راهکارهایی برویم که دستگاههای اجرایی بهرهبردار، بخشی از حمایتها را تقبل کنند.
وی با تاکید بر لزوم یافتن راهکاری قانونی برای تامین اعتبار دانشگاهها از دستگاههای بهرهبردار، گفت: در بخش جذب استعدادهای درخشان، ساختارهایی قانونی تعریف شده اما بعد حمایتی آن نیاز به تقویت بیشتری دارد و دانشگاههایی که این افراد را جذب میکنند باید سازو کار موثرتری را پیشبینی کنند تا دانشجویان در طول تحصیل دچار یأس و ناامیدی نشوند و آینده شغلی آنها نیز تامین باشد.
دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه آینده آموزش عالی کشور از آن جوانان با استعداد و تلاشگر است، به رصد دانشگاهها اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور تقویت این موضوع، باید امتیازاتی را برای دانشگاههایی که محصولات خود را رصد میکنند در نظر گرفته شود اما متأسفانه برخی از دانشگاهها از این موضوع غافل هستند و باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
وی با اشاره به طرح مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان در دانشگاهها، گفت: همه میدانند که وظیفه
دانشگاهها، اشتغالزایی نیست، اما ارتقای توان اشتغالپذیری آنها جزو وظایف است و باید کاری کرد که دانشجویان علاوه بر کسب دانش تخصصی مرتبط با رشته خود در مراکز علمی، مهارتهای دیگری را نیز فراگیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به حذف کنکور اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه برخی تصور میکنند کنکور یک استاندارد مناسب برای گزینش افراد است، معتقدیم کنکور مسیر درستی برای ارزیابی افراد نیست.
دکتر شریعتینیاسر اظهار داشت: وزارت علوم، سیاست حذف کنکور را دنبال میکند؛ در سال۱۳۸۶ این موضوع مصوب شد، اما در سال ۱۳۹۲ به دلیل عدم موفقیت آن، راهکار دیگری ارائه شد که بر اساس آن تا ۵ سال، ۸۵ درصد افراد براساس سوابق تحصیلی به دانشگاهها ورود پیدا کردند و در سال ۱۳۹۷ این میزان از افراد علاوه بر جذب در دانشگاهها از این طریق، در کنکور نیز شرکت میکردند و باز فضای روانی و فشارهای روحی را متحمل میشدند.
وی با اشاره به سیاست وزارت علوم برای حذف کنکور در سال ۱۳۹۸ ادامه داد: ورودیهایی که در این سال با تکیه بر سوابق تحصیلی وارد دانشگاهها میشوند، نیازی به حضور در کنکور نخواهند داشت و دفترچه رشته محلهایی که با تکیه بر سوابق تحصیلی است از افرادی که در آزمون شرکت میکنند، مجزا شده؛ البته این امر منافاتی با ورود افراد به رشتههای کنکوری ندارد اما این امر فقط در رشتههای خاص امکانپذیر است.
در ابتدای این نشست دکتر نادر نعمتالهی معاون آموزشی دانشگاه در سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان شرکتکننده در این گردهمایی به معرفی وضعیت دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور، دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت. او در ادامه با اشاره به تأسیس دفتر استعدادهای درخشان در این دانشگاه از زمان ابلاغ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 79 گفت: فعالیت این دفتر در ابتدا اندک بود، لکن از سال 1392 بهطور رسمی و با چارت سازمانی فعالیتهای زیادی در دانشگاه انجامشده است. او تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل سهمیه استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبائی را 1189 نفر اعلام کرد و افزود: جذب این تعداد دانشجو که بیشتر آنها نیز در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، از تعداد 12 هزار دانشجوی در نوبت روزانه، نشان از برنامهریزی و حمایت جدی این دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان مستعد در این زمینه است.
لازم به ذکر است این نشست یکروزه با حضور مسئولان دفاتر استعداد درخشان از 60 دانشگاه کشور و با بحث و بررسی پیرامون 4 محور شامل ارائه گزارش بررسی نظرات در خصوص برگزاری اجلاس 11 دیماه دانشگاههای برتر کشور، مسائل پیش رو و استمرار و ادامه کار دانشجویان جشنواره خوارزمی و المپیادهای علمی، ارائه الگوهای هدایت و حمایت دانشگاهها داخلی و خارجی و نیز ارائه گزارشی از اقدامات دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی در حوزه استعداد درخشان خواهد بود.
نظر شما :