گفتگو با دکتر سلیمی بجستانی به بهانه انتخاب به عنوان معاون دانشجویی برگزیده کشوری

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۲۲۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۷۲۰
معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در بهمن‌ماه سال جاری از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بین دانشگاه‌های کشور به‌عنوان معاونت دانشجویی برگزیده انتخاب گردید؛ کسب این رتبه نتیجه اقدامات و تلاش‌هایی است که در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف این معاونت انجام‌شده است. به این بهانه با دکتر حسین سلیمی بجستانی در خصوص دستاوردهای این حوزه گفتگویی داشتیم که توجه شمارا به آن جلب می‌نماییم.
گفتگو با دکتر سلیمی بجستانی به بهانه انتخاب به عنوان معاون دانشجویی برگزیده کشوری

آقای دکتر سلیمی بجستانی لطفاً در خصوص این موفقیت و به‌منظور اطلاع همکاران علمی و اداری و دانشجویان دانشگاه، از اقدامات و پیشرفت‌های انجام‌شده در بخش‌های مختلف این حوزه توضیحاتی را بفرمایید.

معاونت دانشجویی دانشگاه با توجه به مخاطبان ارزشمند خود یعنی دانشجویان اهتمام و تلاش خود را برای دستیابی به بالاترین میزان کیفیت و رضایت معطوف نموده است. بخش‌های مختلف این حوزه ازجمله اداره تغذیه، اداره خوابگاه‌ها، خدمات رفاهی دانشجویان، مرکز مشاوره و بهداشت روان، مدیریت تربیت‌بدنی، مرکز بهداشت و درمان و نیز سایر بخش‌های فعال همچون شورای صنفی، دانشجویان غیر ایرانی، دانشجوی نمونه کشوری، شورای انضباطی و کمیسیون موارد خاص است. در این خصوص بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی و با توجه به مأموریت‌های کلان دانشگاه برنامه‌هایی را به اجرا درآوردند که به لطف الهی منجر به درخشش این تلاش‌ها در دانشگاه و نیز توجه و تقدیر در سطح کشوری گردید.

دکتر سلیمی بجستانی در ادامه با اشاره به اهتمام و توجه خاص به امور تغذیه دانشجویی و کارکنان در طی چند سال گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در این خصوص با توجه به تأکیدات رئیس محترم دانشگاه اصلاح ساختارها و ارتقا این امور موردتوجه قرار گرفت و این حوزه توانست جایگاه و رتبه‌های برتر کشوری بر اساس خدمات تغذیه‌ای در شاخص فضای آشپزخانه، تجهیزات آشپزخانه، فضای سالن‌های غذاخوری، تجهیزات سالن‌های غذاخوری را کسب نماید. او با اشاره به افزایش کیفیت طبخ و آماده‌سازی غذا در آشپزخانه‌های صنعتی در دانشگاه افزود: از تعداد 7 واحد آشپزخانه صنعتی دانشگاه همه در سطح یک قرارگرفته است و در بین کل آشپزخانه‌های دانشگاه‌های کشور (148 آشپزخانه) رتبه‌های 1تا 4 کشوری را به خود اختصاص داده است. او افزود: 7 واحد آشپزخانه صنعتی دانشگاه همه در سطح یک قرارگرفته و در بین کل آشپزخانه‌های دانشگاه‌های کشور رتبه‌های 3تا 6 کشوری را به خود اختصاص داده است.

معاون دانشجویی دانشگاه، تجهیز سالن‌های ناهارخوری دانشگاه را نیز از دیگر شاخصه‌های ارزیابی از سوی وزارت علوم برشمرد و گفت: در ارزیابی جدید تعداد 11 واحد سالن غذاخوری دانشگاه در سطح یک قرارگرفته و در بین کل سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌های کشور(317 سالن غذاخوری) رتبه‌های 1، 5 و 6 را به خود اختصاص داد. او افزود: تبدیل 7 واحد آشپزخانه از سنتی به صنعتی و ساخت واحد سردخانه‌ی زیر صفر و بالای صفر در کنار آن، تأمین و به‌روزرسانی تجهیزات فرسوده به تجهیزات جدید و استاندارد، انجام اصلاحات ساختاری و تعمیرات اساسی در آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری، انجام فرآیند زیباسازی سالن‌های غذاخوری، ایجاد فضاهای جانبی از قبیل انبارهای نگهداری مواد اولیه و به‌روزرسانی آن‌ها ازجمله این موارد است. او همچنین با اشاره به سیاست ایجاد و تثبیت تنوع غذائی برای دانشجویان در وعده‌های غذایی ناهار و شام بیان داشت: ارتقاء سطح شاخص‌های؛ برنامه‌های غذائی برای وعده‌های مختلف غذائی، رعایت ارزش تغذیه‌ای در برنامه غذائی، تغییر رویه پخت و توزیع غذا و نیز رعایت اصول بهداشتی تغذیه دانشگاه ازجمله شاخص‌های این حوزه بوده است که به سطح عالی ارتقا یافته است.

همان‌طور که جنابعالی در ابتدا اشاره داشتید بخش‌های دیگر این حوزه نیز برنامه‌های قابل‌توجهی داشته‌اند. لطفاً در خصوص فضاهای خوابگاهی نیز اقدامات انجام‌شده را بیان بفرمایید.

بله همان‌طور است. در این بخش هم بر اساس شاخصه‌های موردنظر اقدامات مهمی انجام‌شده است. ازجمله: نوسازی و تجهیز خوابگاه‌ها، تعویض و تکمیل تجهیزات خوابگاهی. بازسازی کامل سیستم آب‌رسانی، سرمایش، گرمایش خوابگاه‌ها، نصب و ارتقاء سیستم تهویه موتورخانه خوابگاه‌ها و نیز توجه به افزایش مهارت‌های مسئولان خوابگاه‌ها از طریق برگزاری دوره‌های مهارت افزایی مسئولین خوابگاه‌های دانشجویی زمینه‌ساز، ارتقا اغلب خوابگاه‌های دانشجویی از سطح 3 و 4 و 5 به سطح 1 و 2 گردید.

آقای دکتر در بخش خدمات رفاهی دانشجویی چه برنامه‌ها و اقداماتی برای دانشجویان انجام‌شده است؟

خوشبختانه در نیم سال گذشته بیش از 40 میلیارد ریال وام در عناوین تحصیلی، شهریه، ودیعه، مسکن، ازدواج، عتبات، ضروری، تحصیلی ویژه دکتری و ضروری ویژه دکتری به دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اعطا شد. همچنین در بخش بیمه دانشجویی تمامی دانشجویان در حال تحصیلی تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویان قرارگرفته‌اند. لازم به ذکر است که این تسهیلات شامل دانشجویان غیر ایرانی نیز شد و 130 نفر از دانشجویان غیر ایرانی متقاضی نیز تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفتند.

معاون دانشجویی دانشگاه با اشاره به زمینه‌سازی برای بهره‌مندی بخش‌های مختلف دانشگاه از تخصص دانشجویان با پرداخت حق‌الزحمه برای آنان گفت: در این خصوص نیز با توجه به اعتبار تخصیص‌یافته در نیمسال تحصیلی گذشته 445 نفر دانشجو به‌عنوان کار دانشجویی در واحدهای مختلف دانشگاه مشغول به کار بوده‌اند.

در بخش بهداشت و درمان، ارائه چه خدماتی موردتوجه و تأکید بوده است؟

این مهم نیز با راه‌اندازی و تجهیز دو بخش مجزا از یکدیگر با عنوان مرکز مشاوره و بهداشت روان و نیز مرکز بهداشت و درمان دنبال شده است.

ساختمان جدید مرکز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهریورماه جاری با حضور مدیرکل مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ایجاد شد و به دنبال آن شعبه‌های این مرکز نیز در دانشکده‌های خارج از پردیس و خوابگاه‌ها انجام شد. معاون دانشجویی دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه گفت: طرح پایش سلامت روان دانشجویان نو ورودی سال جاری با حدود 3700 مراجعه، برگزاری طرح تدبیر زندگی دانشجویی ویژه دانشجویان کارشناسی نو ورودی سال جاری با حدود 500 مخاطب، طرح حمایت عاطفی از دانشجویان نو ورودی خوابگاهی، حمایت از دانشجویان افت تحصیلی، پیش‌بینی میز گفتگو و ارائه مشاوره به معرفی‌شدگان دوره دکتری در مرحله مصاحبه و نیز اجرای طرح‌های ابلاغی از دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم که شامل طرح ملی بررسی سیمای زندگی دانشجویان و طرح ملی مسائل تحصیلی دانشجویان ازجمله فعالیت‌های این مرکز بوده است. او آمار مراجعین به واحد پذیرش مرکز مشاوره و اتاق‌های مشاوره در دانشکده‌های خارج از پردیس مرکزی و خوابگاه‌ها را (از فروردین تا دی‌ماه 97):حدود 6 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در طی این مدت 99 کارگاه، 55 نشست در اتاق‌های دانشجویی و نیز بهره‌مندی حدود 2100 نفر از دانشجویان و کارکنان ازجمله خدمات این مرکز بوده است.

دکتر سلیمی بجستانی مرکز بهداشت و درمان دانشگاه را نیز از حوزه‌های موردتوجه دانشگاه در طی چند سال گذشته برشمرد و گفت: توسعه و تجهیز فیزیکی و کیفیت خدمات ارائه‌شده در آن به‌طورجدی پیگیری و در این خصوص اعتبارات ویژه‌ای اختصاص یافت. ساخت و افتتاح ساختمان جدید مرکز بهداشت و درمان دانشگاه در سال 1396 توسط وزیر علوم و ریاست محترم دانشگاه به متراژ 550 مترمربع یکی از اقدامات مهم در بخش بهداشت و درمان بوده است. او با اشاره به تأکید بر تجهیز این مرکز برای ارائه خدمات مناسب به همکاران علمی واداری و دانشجویان افزود: استقرار همه‌روزه پزشک عمومی، تجهیز و توسعه خدمات دندانپزشکی، استقرار و حضور پزشک متخصص داخلی، متخصص زنان و حضور کارشناس مامایی، توسعه و تجهیز خدمات واحد بینایی‌سنجی، راه‌اندازی فروشگاه عینک، گسترش خدمات پرستاری به خوابگاه‌های بزرگ دانشگاه، اضافه نمودن کارشناس بهداشت حرفه‌ای و ایمنی به واحد بهداشت HSE. راه‌اندازی و تجهیز اتاق CPR، توسعه و تفکیک اتاق مراقبت خانم‌ها و آقایان، استقرار موتورلانس به‌منظور خدمات‌رسانی در مواقع اورژانس و نیز اختصاص پزشک در کلیه دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها به‌صورت دوره‌ای ازجمله اقدامات انجام‌شده برای ارائه خدمات بهینه در این مرکز بوده است.

آقای دکتر در بخش ورزشی نیز دانشگاه توانست رتبه‌ها و مقام‌های خوبی را در رقابت با سایر دانشگاه‌ها کسب نماید در این خصوص نیز اطلاعاتی را در اختیار قرار دهید.

مدیریت تربیت‌بدنی به‌عنوان یکی از مدیریت‌های پرکار این حوزه نیز در کنار سایر بخش‌های فعال معاونت دانشجویی به ارائه خدمات ورزشی پرداخته است. این مدیریت در بخش توجه به شناسایی ظرفیت‌ها و نیز برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات تخصصی ورزشی خود، هرساله با برگزاری طرح پایش اسکلتی-عضلانی دانشجویان جدیدالورود به سنجش و ارزیابی دانشجویان ورودی جدی پرداخته است و با بررسی وضعیت قوای جسمی و توانایی‌های هریک به برگزاری کلاس‌ها و تشکیل گروه‌های ورزشی اقدام نموده است.

همچنین اعزام گروه‌های ورزشی در 8 رشته، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی، برگزاری لیگ‌های والیبال و فوتسال دختران و اعزام گروه‌ها به مسابقات المپیاد منطقه‌ای و کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمان کشوری، برگزاری مسابقات بومی محلی ... و گلگشت‌های تفریحی ، اعزام گروه های بدمینتون - کاراته - شنا و تیراندازی ( دختران ) به چهاردهمین المپیاد قهرمان کشوری– و کسب دو مدال نقره و برنز در شنا و یک مدال برنز در تیراندازی و مقام ششم بدمینتون و نیز مقام چهارم تیم شنا در سطح کشور ازجمله دستاوردها و موفقیت‌های این حوزه است.

دکتر سلیمی بجستانی توجه به تجهیز فضای های موجود ورزشی در کنار آموزش رشته‌های ورزشی را از دیگر اقدامات این بخش برشمرد و افزود: برگزاری کلاس آموزشی شنا، خرید وسایل بدن‌سازی با توجه به مصوبات کمیته خرید دانشگاه و ارسال آن‌ها به خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها در این مدت موردتوجه بوده است.

معاون دانشجویی دانشگاه در پایان این گفتگو افزود: همه این توفیقات در سایه لطف خداوندی و باهدف سلامت و رفاه دانشجویان و کارکنان عزیز مرهون زحمات کارکنان و مدیران معاونت دانشجویی و حمایت همه‌جانبه رئیس و هیئت‌رئیسه دانشگاه بوده است و از این‌همه همراهی و همکاری سپاسگزاریم.


نظر شما :