دکتر سلیمی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی: مبارزه با سلفی گری نیازمند تولید اندیشه است

۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۸۷ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۵۷
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه به همراه اعضای علمی همایش ملی نقد سلفی گری با آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید دیدار کرده و به بیان گزارشی از روند اقدامات انجام‌شده در خصوص برگزاری این همایش پرداختند.
دکتر سلیمی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی: مبارزه با سلفی گری نیازمند تولید اندیشه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این دیدار که 28 بهمن‌ماه در بیت این مرجع تقلید انجام شد، در ابتدا دکتر سلیمی در سخنانی با اشاره بر ضرورت کار علمی و پژوهشی برای مقابله با پدیده سلفی گری گفت: متأسفانه سلفی گری در جهان امروز بلایی شده است که باید برای رها شدن از این اندیشه ویرانگر که جهان اسلام را نه‌فقط نه در حوزه سیاست بلکه در حوزه اندیشه نیز در برگرفته است، فکر و اندیشه‌ای را دنبال نمود.

او با بیان این‌که در مراودات و تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف برای همکاری و ارائه گونه دیگری از اندیشه اسلامی که خط تفاوت آن با سلفی گری روشن باشد، مورد پیگیری و درخواست واقع‌ شده است افزود: در جهان اندیشه به‌شدت با این شرایط مواجهیم که نقد جدی سلفی گری را در یک گفتمان جایگزین مطالبه می‌نمایند و آن گفتمان نجات‌بخش عقلائی شیعی است. او با اشاره به رسالت دانشگاهیان مسلمان در این عرصه اضافه کرد: در این عرصه که سلفی گری با کمک ابزارهای مالی به نحوی فضاهای علمی را در سطح دنیا تحت تأثیر خود قرار داده است، بر آن شدیم تا با برگزاری همایشی با عنوان نقد مبانی سلفی گری و ارائه اندیشه‌های جایگزین برای آن زمینه مناسبی را فراهم نماییم. دکتر سلیمی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و پیشتاز بودن این دانشگاه درزمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس مفاهیم دینی و بومی گفت: خرسندیم که امروز به همت اندیشمندان این دانشگاه و همکاری دانشمندان سایر دانشگاه ها شرایطی فراهم‌شده است که به‌نقد جدی علمی ابعاد مختلف سلفی گری بپردازیم و امیدواریم که به نتایج قابل‌توجهی دست پیدا نماییم. 

رئیس دانشگاه در ادامه به اقدامات انجام‌شده و توجه به مسائل فرهنگی و علمی در دانشگاه در دوره مسئولیت خود در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته یکی از زیباترین مساجد دانشگاه‌های کشور و همچنین کتابخانه مجهزی در این دانشگاه افتتاح شد. او اضافه کرد: در بازدید اخیری که از کتابخانه دانشگاه داشتم یکی از قدیمی‌ترین نشرهای کتاب «فیلسوف نماها» حضرت‌عالی را که در دوره جوانی خود؛ یعنی زمانی که تفکرات مارکسیستی در جامعه آن روز بر ذهن جوانان اثر گذاشته و آنان را دچار ابهامات و سؤالات زیادی می‌نمود؛ رؤیت نمودم و به یاد بازشان گره ذهنی‌ام در این خصوص بامطالعه آن کتاب ارزشمند افتادم. او اضافه کرد: امیدوارم با برگزاری این همایش و چاپ نتایج آن در مجلدی که حضرت‌عالی بیاناتی در آن به‌عنوان مقدمه درج خواهید نمود، در آینده افرادی گره‌های ذهنی که دراین‌باره با آن مواجه خواهند شد را بازنمایند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز در سخنانی بابیان این‌که مسئله سلفیه و وهابیت از بلاهای بزرگی است که دامن‌گیر اسلام شده است و همه باید در مقابل آن بایستند، تصریح کردند: سلفی گری و وهابیت در حقیقت ریشه آن در جمود و افراطی‌گری است و محصول آن نیز جز ویرانی، کشتار و مفاسد اخلاقی نیست.

ایشان تأکید کردند: وهابیت و سلفی گری را نباید تفسیری از اسلام دانست، این‌ها براثر جمود فکری و انتخاب گزینشی از آیات قرآن کریم، مطابق امیال خودشان عمل می‌کنند. این مرجع بزرگ شیعه وهابیت و تکفیری‌ها را مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض دانسته و اظهار داشتند: وهابیت تحریف کاملی در اسلام به وجود آورده‌اند و ریشه آن نیز سیاسی است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ادامه بابیان این‌که پایان عمر سلفیت و وهابیت نزدیک است، گفتند: ده سال قبل از فروپاشی شوروی کتابی تحت عنوان پایان عمر مارکسیسم نوشتیم، الآن نیز می‌گوییم پایان عمر وهابیت و سلفیت نزدیک است. ایشان محصول تفکر سلفی گری و وهابیت را داعش و تکفیری‌ها و نابودی و کشت و کشتار دانستنه و افزودند: این‌ها برای بقای خود در حال دست‌وپا زدن هستند و البته تلاش آن‌ها نیز فایده‌ای نخواهد داشت و راه به‌جایی نخواهند برد.

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم مواجهه فعالانه با وهابیت و تکفیری‌ها، بیان داشتند: محصول اندیشه وهابیت جز تخریب و نابودی نیست، جهاد نکاح یک رسوایی بزرگ برای وهابیت بود و دنیا نیز به این مسئله پی برده است. ایشان ضمن توصیه بر ارتباط ستاد برگزاری همایش با دارالاعلام لمدرسه اهل البیت اظهار داشتند: این مرکز در نقد سلفیه و وهابیت کارنامه و دستاوردهای ارزشمند علمی و تحقیقاتی دارد.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار مکتوب دبیرخانه کنگره جریان‌های تکفیری اشاره و تأکید کردند: شما می‌توانید از این آثار نیز بهره بگیرید؛ کتاب زادگاه تروریسم که از محصولات و آثار این کنگره هست از هشتاد منبع و مدرک مستدل و از منابع اهل سنت بهره گرفته است. بعد از اتمام برگزاری کنگره فعالیت‌ها خاتمه نیافت و در حال حاضر دبیرخانه کنگره فعال است و برنامه‌های مختلفی را در دستور کاردارند؛ شما ارتباط خود را با دبیرخانه کنگره بیش‌ازپیش تقویت کنید.

در ادامه دکتر خلعتبری دبیر علمی این همایش و عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز به ارائه گزارشی از روند اجرایی همایش پرداخت و افزود: تاکنون بیش از 100 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال‌شده است که از این تعداد 60 مقاله مورد پذیرش نهایی قرارگرفته است. او ابراز امیدواری کرد تا این همایش مسیری در مقابل سلفی گری که عقلانیت تفریطی است ایجاد شود.

لازم به ذکر است همایش ملی نقد سلفی گری 13 اسفندماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 


نظر شما :