بطحائی: ضرورت توجه دانشگاهیان به توضیح و تبیین مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۶۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۵۶۱
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز 27 بهمن ماه در کحل دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی آغاز به کار کرد.
بطحائی: ضرورت توجه دانشگاهیان به توضیح و تبیین مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در این همایش با اشاره به مسائل و مشکلات فراروی این مهم در حوزه اجرا گفت: اولین مانعی که باید در این مسیر به آن توجه کنیم، تلقی نادرستی است که از مفهوم علم اقتصاد آموزش‌وپرورش مطرح است. متأسفانه بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاران کشور برداشت غلطی از این مفهوم دارند و به‌محض اینکه اسم اقتصاد آموزش‌وپرورش بیان می‌شود، صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش‌وپرورش و اختصاص آن به سایر بخش‌های جامعه به ذهن‌ها متبادر می‌شود. او بیان کرد: به خاطر همین تلقی ناصحیح است که باید جامعه علمی به کمک نهاد اجرایی بیایند و نسبت به تبعات و آثار تصمیمات گرفته‌شده اخطار بدهند.

بطحایی افزود: علم اقتصاد آموزش‌وپرورش در کشورمان کمتر موردتوجه قرارگرفته است. البته تلاش‌هایی برای توجه به مؤلفه‌های آموزش‌وپرورش صورت گرفته است اما عموماً هدفمند نبوده است. تلاش برای حذف تکرار پایه تحصیلی یکی از گام‌هایی بوده است که در حوزه اقتصاد آموزش‌وپرورش در این سالها برداشته‌ایم. وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تصمیماتی که درگذشته برای آموزش‌وپرورش گرفته‌شده است و متأسفانه کاملاً بیگانه با آموزش‌وپرورش بوده است، زیان‌باری به این نهاد زده است.

بطحایی بیان کرد: امروز بالغ‌بر ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و اعتبارات آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان پیشنهادشده است و این رقم نسبت به سال ۹۷ قریب به ۳۰ درصد، افزایش را نشان می‌دهد. اصلاح روش‌ها و اینکه اعتبارات برای فعالیت‌های اولویت بالاتر در نظر بگیریم یکی از راه‌های پیش روی ماست. اقتصاد آموزش‌وپرورش از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است بنابراین اولین مانع که دست نیاز به سمت دانشگاهیان دراز می‌کنیم این است که مفهوم علم اقتصاد آموزش‌وپرورش را توضیح و تبیین کنند. دانشگاهیان باید مشخص کنند که منظور از خدمات آموزشی، واگذاری آموزش به بخش خصوصی نیست! آموزش عمومی وظیفه اصلی و اساسی همه دولت‌هاست و خدمات آموزشی به این معناست که باکیفیت بالاتری خدمات آموزشی ارائه دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: دومین مانع جدی برای توجه به آموزش‌وپرورش، تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیم‌گیری ما هست؛ گزارش اخیر نشان می‌دهد در برخی استان‌ها در طول سال هزار بخشنامه به مدارس داده‌شده است. احساس تکلیف در مدیر مدرسه و مدیران کل دیگر وجود ندارد چون چشمشان به این بخشنامه‌هاست. شایسته‌سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در سال گذشته انجام شد و سنجش شایستگی مدیران مدارس نیز به اجرا درآمد و امسال در سطح گسترده اجرا می‌شود و بعدازآن تفویض اختیار به مدیران مدارس است زیرا مسائل آموزش‌وپرورش باید در درون مدرسه حل شود.

لازم به ذکر است این همایش به همت دانشگاه علامه طباطبائی، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌وبودجه کشور و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی باهدف مدیریت منابع انسانی و مالی (چالش‌ها، مسائل و راهکارها) و با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین به مدت دو روز برگزار می‌شود.


نظر شما :