دکتر سلیمی: پیش از آنکه با بحران روبرو شویم، نیازمند اندیشه‌های خارج از سیستم آموزش‌وپرورش هستیم

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۶۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۸۶۹
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش‌وپرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی (چالش‌ها، مسائل و راه‌کارها) با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و وزارت آموزش‌وپرورش صبح امروز 27 بهمن‌ماه با سخنرانی دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر سید محمد بطحائی وزیر آموزش‌وپرورش در محل تالار اجتماعات دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی آغاز به کارکرد.
دکتر سلیمی: پیش از آنکه با بحران روبرو شویم، نیازمند اندیشه‌های خارج از سیستم آموزش‌وپرورش هستیم

دکتر حسین سلیمی در مراسم افتتاحیه این همایش در سخنانی با خیرمقدم به وزیر آموزش‌وپرورش و سایر مهمانان شرکت‌کننده آن گفت: آرزو می‌کنم این همایش که برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کشور برگزار می‌شود، موفق باشد. او با اشاره به همکاری دانشگاه‌های سطح یک با دولت برای ارائه راهکارهایی برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف افزود: با توجهی که دولت در یک سال اخیر انجام داده است، می‌توانیم بگوییم که دانشگاه و حوزه اجرا با تقاضای دولت به هم نزدیک شده‌اند.

دکتر سلیمی ادامه داد: امروز دولت از دانشگاه‌ها خواسته در حوزه مشکلات کشور به دولت راه‌حل بدهند و خوشبختانه بسیاری از آن‌ها در حال اجراست. او افزود: در هر حوزه‌ای اگر نهاد دانشگاه در کنار نهاد اجرا قرار بگیرد اتفاقات خوبی می‌افتد. وقتی می‌گوییم نهاد دانشگاه، منظور افراد و اشخاص نیست، منظور همکاری بین نهاد دانشگاه و دولت است؛ چراکه معتقدیم، شیوه‌ اندیشه‌ورزی نهاد اجرا با نهاد دانشگاه متفاوت است. امیدوارم همایش‌ها و هم‌اندیشی‌هایی ازاین‌دست همکاری کارکردی بین نهاد دانشگاه و وزارت آموزش‌وپرورش را شکل دهد و این نقطه آغازین باشد و گام مستحکمی برداریم.

رئیس دانشگاه ضمن اشاره به دستاوردهای آموزش‌وپرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: کارنامه آموزش‌وپرورش در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی به‌راستی درخشان است. او افزود: امروز متأسفانه عادت کرده‌ایم نقاط منفی را ببینیم و برجسته کنیم، درحالی‌که عملکرد آموزش‌وپرورش و نتایج این عملکرد در انقلاب اسلامی درخشان است.

او در ادامه سخنانش بابیان این‌که امروز سخن از اقتصاد آموزش‌وپرورش است و در این زمینه همه سریع به سراغ بودجه دولتی و راهکارهای تأمین این بودجه می‌روند، اضافه کرد: پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی هم در چرخه‌های چهل‌ساله دچار مشکلاتی می‌شوند. او افزود: وجود برخی بحران‌ها به معنای نادیده گرفتن عملکرد درخشان گذشته نیست و به نظر می‌رسد آگاهی جمعی در حوزه اقتصاد آموزش‌وپرورش شکل‌گرفته است و همه مدیران این حوزه دغدغه کارشناسی دارند و این نشان می‌دهد که مشکلات این حوزه حل خواهد شد.  

رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت بازاندیشی جدی در چند حوزه اقتصاد آموزش‌وپرورش اضافه کرد: این نهاد نیازمند این است که یک مدیریت مالی را در درون خود طراحی کند، چراکه باوجود بودجه بالای آموزش‌وپرورش، امروز شاهد مدارسی هستیم که فقیر محسوب می‌شوند و این به معنای آن است که دولت نمی‌تواند بیشتر از این کمکی نماید. او با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در این خصوص تصریح کرد: دانشگاه علامه آمادگی کامل برای همکاری و حمایت با وزارت آموزش‌وپرورش در این زمینه دارد.

دکتر سلیمی درباره اقتصاد آموزش‌وپرورش چند سؤال و پیشنهاد مطرح کرد و افزود: وقتی سخن از اقتصاد آموزش‌وپرورش به میان می‌آید، ذهن همه سراغ بودجه‌های دولتی می‌رود. او با اشاره به‌ضرورت بازاندیشی جدی در چند حوزه تصریح کرد: نیاز به یک طراحی مالی و مدیریتی مجدد در درون آموزش‌وپرورش داریم. امروز یک‌سوم بودجه جاری کشور را آموزش‌وپرورش به خود اختصاص می‌دهد و در این حال برخی از مدارس و حوزه‌هایش به‌عنوان فقیرترین حوزه‌های کشور شناخته می‌شوند؛ چگونه می‌توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه ما داریم بیشترین سهم بودجه کشور را به آموزش‌وپرورش می‌دهیم و دست مدیران آن همیشه خالی است؟

او ادامه داد: چگونه حدود نه‌ صد هزار کارمند در آموزش‌وپرورش هستند و این‌ها امکان آن را ندارند که آموزش‌وپرورش دولتی را اداره کنند، چگونه می‌توان بهره‌وری این حوزه در آموزش‌وپرورش را ارتقا داد؟

رئیس دانشگاه در ادامه گفت: حجم بزرگی از کمک‌های خیران آموزش‌وپرورش آیا می‌تواند تغییر جهت پیدا کند؟ آیا ما همچنان در آموزش‌وپرورش نیازمند ساختن دیوارهای سیمانی هستیم و این پول‌ها باید به آن اختصاص یابد؟ آیا این کمک‌ها را نمی‌توان به نیروی متخصص و تشکیل یک شبکه مدارس خیریه و تأمین نیروی انسانی متخصص اختصاص داد؟ آیا می‌شود بخش مهمی از بودجه دولت که خارج از بودجه رسمی مصوب مجلس است را به سمت آموزش‌وپرورش کشاند؟ صدها هزار میلیارد تومان در جریان شرکت‌های دولتی است، آیا نمی‌توان از این بودجه برای تشکیل شبکه آموزشی مناسب استفاده کرد؟

او افزود: به نظر می‌رسد می‌شود راه‌حل‌‌های مناسب برای اقتصاد آموزش‌وپرورش پیدا کرد و این نیازمند تفکرهای خارج از سیستم است. مطمئن هستم که با حضور دکتر بطحایی و معاونان این زمینه فراهم است. او خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت جامعه علمی کشور که پشتوانه‌ای برای خدماتی که در آموزش‌وپرورش است، این مسیر دنبال شود.

دکتر سلیمی در ادامه سخنانش بالا بردن بهره‌وری آموزش‌وپرورش را بهترین راه برشمرد و افزود: امروز نزدیک به یک‌میلیون نفر در آموزش‌وپرورش مشغول هستند و هنوز امور درست پیش نمی‌رود. درواقع بهره‌وری اقتصادی در آموزش‌وپرورش دارای فرمول مشخصی نیست. امروز حجم بزرگی از کمک خیرین در حوزه آموزش‌وپرورش را مشاهده می‌کنیم اما آیا نمی‌توان جهت‌گیری این کمک‌ها را تغییر داد؟ مدرسه‌هایی با کمک خیرین می‌سازیم که در تأمین بودجه آن‌ها دچار مشکل هستیم، این روند ایراد دارد.

وی در پایان بیان کرد: می‌توان راه‌حل‌های عمقی در حوزه اقتصاد آموزش‌وپرورش تبیین کرد پیش از آنکه با بحران روبرو شویم اما نیازمند اندیشه‌های خارج از سیستم آموزش‌وپرورش هستیم.


نظر شما :