رئیس بسیج اساتید:دستاوردهای انقلاب غرورآفرین، الهام‌بخش و پیشبرنده حرکت ملت بوده‌اند

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۱۰۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۳۴۵۷
دکتر عبدالله معتمدی عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی روان‌شناسی بالینی در مرتبه دانشیاری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است. ایشان در طی مدت حضور خود در دانشگاه مسئولیت‌های مختلف اجرایی همچون مدیر گروه آموزش و معاونت‌ دانشگاه را بر عهده داشته‌اند. به بهانه چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی با چند عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی به‌ عنوان دانشگاهی تخصصی در حوزه علوم انسانی است به گفتگو در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختیم. این گفتگوها در خصوص آسیب‌های حوزه علمی و فرهنگی و ارائه راه‌حل‌هایی برای جبران این آسیب‌ها، سهم دانشگاه علامه طباطبائی در این دستاوردها و نیز در خصوص بایدها و راهبردهای آموزش عالی نقش دانشگاه علامه طباطبائی است. در طی ایام دهه فجر پیروزی انقلاب این گفتگوها منتشر خواهد شد.
رئیس بسیج اساتید:دستاوردهای انقلاب غرورآفرین، الهام‌بخش و پیشبرنده حرکت ملت بوده‌اند

-دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ازنظر جناب‌عالی چیست؟  

دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی بسیار گسترده است و در این مجال امکان ذکر همه موارد نیست؛ اما مهم‌ترین مواردی که به در بخش‌های مختلف به ذهن بنده می‌رسد این‌که در برخی علوم مانند نانوفنّاوری، بیوتکنولوژی، هستهای، سلول‌های بنیادی، علوم مختلف مهندسی، صنایع نظامی و دهها مورد دیگر ما تقریباً از صفر حرکت کرده و امروز در رتبههای ممتاز جهانی رسیدهایم. در علوم پزشکی رشد علمی پس از انقلاب بسیار چشمگیر بوده و مورد اذعان سازمان‌های جهانی قرارگرفته است درحالی‌که در سال های 56 و 57 ما حتی در پزشکی عمومی کمبود شدید داشتیم و هزاران پزشک عمومی هندی و پاکستانی در ایران فعالیت می‌کردند. در حال حاضر ایران یکی از قطب‌های پزشکی تخصصی منطقه است و تقریباً برای هیچ‌یک از اقدامات تخصصی پزشکی نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم. افزایش سطح بهداشت و مراقبت‌های پزشکی در ایران باعث شده است که امید به زندگی از 55 سال در قبل از انقلاب به حدود 78 سال برای خانمها و حدود 74 سال برای آقایان برسد.

Image result for â«Ø¯Ú©ØªØ± عبدالله معتمدیâ¬âŽ

از سوی دیگر، تعداد دانشجویان از حدود دویست هزار نفر به حدود چهار میلیون و تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی از چند مورد خاص به صدها رشته در سطح ارشد و دکتری رسیده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف ضمن ارتقا سطح کارشناسی دستگاه‌های اجرایی، زمینه رشد آگاهی‌های عمومی و تخصصی جامعه را فراهم کرده‌اند.

ازنظر فرهنگی گسترش فرهنگ مذهبی و انقلابی پس از پیروزی انقلاب تحول عمیقی را در ادبیات، هنر، فرهنگ عمومی و تعاملات اجتماعی ایجاد کرد. آن چنانکه اوج این فرهنگ در سال های دفاع مقدس ضمن آنکه باعث مقاومت قهرمانانه ملت ایران شد، در سال های بعد نیز این فرهنگ تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرد.

این دستاوردها با چه آسیب‌هایی همراه بوده و فکر می‌کنید برای جبران این آسیب‌ها چه باید کرد؟

به نظرم این سؤال، سؤال اشتباهی است زیرا آسیبهایی که امروز با آن مواجه هستیم، ناشی از دستاوردهای انقلاب نبوده است. دستاوردهای انقلاب غرورآفرین، الهام‌بخش و پیش‌برند حرکت ملت ما بوده‌اند، آسیبهایی که امروز شاهد آن هستیم دو منشأ دارند یک منشأ آن بیرونی است و ناشی از خساراتی است که دشمنان بر ما تحمیل کرده‌اند و یک بخش ناشی از اشتباهات مدیران و مسئولان جامعه ما بوده است. انقلاب اسلامی حامل پیام آزادیخواهی و استقلال نه‌تنها برای ایران که برای جهانیان بود این پیام با منافع قدرت‌های امپریالیستی در تعارض بود، لذا دشمنی‌ها علیه انقلاب به شکل آشکار و پنهان در طول چهل سال گذشته همواره وجود داشته است و هرچند به لطف الهی نقشه‌های آن‌ها برای ضربه به انقلاب ناکام مانده است اما دردسرهایی را برای ما ایجاد کرده است. بخش دیگری از مشکلات جامعه به ضعف برخی ساختارها، برنامه‌ها و ناتوانی‌های مدیران برمی‌گردد که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به تکالیف خود عمل کنند. با این وصف برای آنکه بر دردسرها و شیطنتهای دشمنان غلبه کنیم تنها یک‌راه وجود دارد و آن افزایش اقتدار و قدرت ملی است. به هر نسبتی که ما توانمندتر شویم طمع دشمنان برای مقابله با ما کمتر و آسیب‌پذیری ما کاهش می‌یابد. همچنین برای اینکه به ضعف‌های داخلی خود غلبه کنیم باید ساختارها و قوانین خود را ارتقا بخشیده و دستگاه‌های نظارتی را برای پیشگیری از آسیب‌ها فعال‌تر نماییم.

دانشگاه علامه طباطبائی چه سهمی در این دستاوردها  داشته است و چه نقشی برای آن دانشگاه قائل هستید؟

دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی کشور در طول چهل سال گذشته در رشتههای مختلف علوم انسانی متخصصان فراوانی را تربیت‌کرده و به جامعه تحویل داده است. همچنین صدها استاد برجسته در این دانشگاه تدریس کرده یا در حال تدریس هستند که در کنار خدمات علمی، هم‌زمان در مسئولیت‌های اجرایی نظام نیز نقش برجسته و تأثیرگذاری داشته‌اند. دانشجویان این دانشگاه نیز به شکل فردی و یا در قالب تشکل‌های علمی، فرهنگی، اسلامی و... خدمات ارزشمندی را به انقلاب اسلامی ارائه کرده‌اند.

در کنار این خدمات نقشهای دیگری را برای کنش دانشگاه علامه طباطبائی می‌توان در نظر داشت تا به‌واسطه آن برخی از مشکلات امروز جامعه ما که به ضعف در حوزه‌های علوم انسانی برمیگردد نیز برطرف شوند. یکی از این کنشها رویکرد حل مسئله‌ای دانشگاه به مشکلات جامعه است که این رویکرد هنوز نهادینه نشده و به‌خوبی تبیین نشده است.

آینده‌ی آموزش عالی در ایران را چگونه پیش‌بینی میکنید؟ اهداف و  راهبردها در حوزه آموزش عالی چه باید باشد و  نقش دانشگاه علامه در آن چیست؟

آموزش عالی در ایران باید هدایتگر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد و درعین‌حال با شناسایی مرزهای دانش، پیش‌برند دانش نظری در علوم مختلف بوده، و خروجی آن انسان‌های متدین، انقلابی، اخلاق مدار، مسئولیت‌پذیر، کاردان و توانمندی بوده که مسئولیتهایی را در سطح ملی و بینالمللی برای خود قائل بوده و در جهت ارتقاء مادی و معنوی آحاد ملت و به‌طورکلی بشریت تلاش کنند. دانشگاه علامه طباطبائی با پتانسیل فراوانی که در رشته‌های تخصصی مختلف دارد می‌تواند برنامه و سند چشم‌انداز وزارت علوم را در دهه‌های آینده بازطراحی و مأموریت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های مختلف را با توجه به برنامه‌های بالادستی مشخص سازد.


نظر شما :