معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه: بدون فضای نقد و بحث، عقلانیت انتقادی دانشگاه حرکت نخواهد کرد

۰۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۸۰۳۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۲۵۵۵
دومین نشست تخصصی کارشناسان کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه‌های کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و به همت دفتر سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم‌، 6 بهمن در سالن اجلاس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه: بدون فضای نقد و بحث، عقلانیت انتقادی دانشگاه حرکت نخواهد کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که در راستای ارتقای کمی و کیفی کرسی‌های آزاداندیشی، با حضور مسئولان ستادی و کارشناسان دانشگاه‌ها برگزار شد، دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی با تأکید بر ضرورت توجه به آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: بدون آزاداندیشی کار دانشگاه حرکت نخواهند کرد. او با بیان اهمیت توجه به عقلانیت انتقادی و آزاداندیشی افزود: بدون فضای نقد و بحث، عقلانیت انتقادی و مدارا دانشگاه حرکت نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها و دست‌اندرکاران اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: برگزاری این‌گونه نشست‌ها به دلیل تمرکز بیشتر کارشناسان بر مسائل و چالش‌های این حوزه حائز اهمیت است چرا که در این‌گونه نشست‌ها علاوه بر تبادل اطلاعات، انبوهی از تجارب و ایده به بحث و گفتگو گذاشته خواهد شد و نتایج سودمندی از آن گرفته خواهد شد و اینجاست که باید بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته باشیم.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ و آزاداندیشی در دانشگاه گفت: اگر معتقدیم که فرهنگ و آزاداندیشی همزاد دانشگاه است باید بدانیم که بدون آن دانشگاه ممکن نیست. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید دارند.

او تأکید کرد: باید با صبوری در حوزه آزاداندیشی ضمن این‌ که کماکان مصر باشیم و با اصرار و پافشاری در این حوزه عمل نماییم. او اضافه کرد: در مقطع کنونی در نقطه‌ای که در مباحث مربوط به آزاداندیشی نسبت به سال پیروزی انقلاب قرار داشتیم بسیار فاصله‌ داریم و می‌توانیم از پیشرفت‌های در این زمینه صحبت کنیم و به همین دلیل هنوز در تحقق برخی از وعده‌های انقلاب اصرار داریم. او خاطرنشان کرد: آزادی از آن عرصه‌هایی است صفر و یکی نیست و نیازمند فرهنگ و ساختارهایی است که باید روی آن کار شود. او با اشاره به زمان‌بر بودن تغییر فرهنگی و ایستارهای ذهنی تصریح کرد: تا ایستارهای ذهنی بخواهد تغییر نماید شاید نسل‌ها لازم باشد و زمان‌بر است باید بر تاریخ‌های طولانی‌تر بیندیشیم و با استمرار و پافشاری در مطالبات و ازجمله آزادی و مطالبه اندیشه و بیان تأکید داشته باشیم و از آفت‌های آن نیز پرهیز نماییم و افراط  نکنیم . 

دکتر شالچی در پایان سخنانش گفت: اگر به دانشگاه اعتقاد داریم که قطعاً داریم و اگر دانشگاه را ضرورت کشور می‌دانیم باید به‌ ضرورت آزاداندیشی اعتقاد داشته باشیم. امیدوارم ادامه این راه در طولانی‌مدت مثمر ثمر باشد.

در جهان سوء فهم و سوء تفاهم به سر می بریم

دکتر نعمت الله ایرانزاده معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این مراسم در سخنانی با اشاره به چالش های اجتماعی جدید و ابزارهای گفتمان ساز جدید و تاب آوری و آزمون انسان عصر حاضر در این عرصه بیان داشت: گفتمان خشونت کلامی و نا پروایی در حال رواج و گسترش در بین آحاد جامعه است. او به نقش متصدیان و اربابان جراید و هژمونی رسانه در این مقوله آشکار پرداخت و گفت: بی اعتنایی به رسالت الهی تقدم تزکیه بر تعلیم، پرهیز از گفتمان های شفاف و خرد ورزانه، حمله های ناجوانمردانه در ساخت و بافت کلامی مغلطه آمیز، ارجاعات غیر قابل دسترسی به داده ها و رویدادهای نه چندان روشن و مغرضانه، نادیده انگاشتن حقوق شهروندی و پاسخگو نبودن، به تیرگی این مساله و آبهامات آن مدد رسانیده است.

او با تاکید بر ضرورت گفت و گو و خردورزی در چنین فضایی افزود: در چنین میدان اجتماعی با معادلات چند گانه مجهول که هر کدام در صدد تخریب و تاثیر گذاری مقطعی برای منافع آنی است، چاره ای جز تقویت گفت و گو، خرد ورزی و فرزانگی نداریم.

فرهنگ ورزی بدون درک و دریافت عمیق از ضرورت‌ها و اصالت‌های ریشه‌دار همسو با منافع عمومی، شدنی نیست

دکتر ایرانزاده با برشمردن ابعاد فرهیختگی اضافه کرد: فرهیختگی ابعادی دارد که به نظرم در بعد انسانی و کلامی و رفتارهای آرام‌بخش و به‌ دور از خشونت کلامی، بسیار از آن فاصله‌ داریم. فرهنگ ورزی بدون درک و دریافت عمیق از ضرورت‌ها و اقتضائات گفتمان فرزانگی و اصالت‌های ریشه‌دار همسو با منافع عمومی، شدنی نیست.

آزاد اندیشیدن دوری از جانب‌داری در سایه اندیشه باز در مواجهه با دیگری معنا و مفهوم می‌یابد

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی در ادامه سخنانش بیان داشت: پرسش از کار ویژه کرسی‌های آزاداندیشی و نقد همین برساخته ذهنی آزاداندیشی، نقطه عزیمت به‌ سوی مراحل بعدی است. آزاد اندیشیدن به معنی دوری از جانب‌داری و در سایه افق نگاه و اندیشه باز در مواجهه با دیگری معنا و مفهوم می‌یابد. آزاداندیشی در فضای سوء فهم امری دشوار است و کار شما کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی برای گشودن ابهامات و گره‌های سنگین و خطیر، ارج می‌یابد. آزاداندیشی کوششی است صادقانه و پویا برای ایستادن با یکدیگر و نه در مقابل همدیگر.

دکتر ایران زاده در پایان سخنانش اظهار داشت: امید است کارگاه‌های مؤثر روش ِزیستن در حوزه فرهنگ، به‌قصد کاستن از سوء فهم‌ها و سوءتفاهم بیش‌ از پیش برگزار شود تا با شناخت دیگری در آن‌ سوی میز گفت‌وگو و شکیبایی و تاب‌آوری در برابر درشتی‌های احتمالی بتوانیم یاریگر کنشگران اجتماعی شد.


نظر شما :