گزارش عملکرد یک ساله مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با دکتر صحرائی

۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۹۱۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۳۳۴
دانشگاه علامه طباطبائی در راستای اجرایی نمودن مفاد نقشه جامع علمی کشور و با هدف گسترش فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» را در سال 1396 راه اندازی و تاسیس کرد. این مرکز با توجه به ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه بهره مندی از ظرفیت اعضای هیات علمی و با حمایت مسئولان دانشگاه در ۲۸ آذرماه سال ۱۳۹۶ با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هئیت رئیسه دانشگاه در محل ساختمان خیابان ایتالیا افتتاح شد. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های این مرکز گفتگویی با دکتر رضا مراد صحرایی مدیر محترم این مرکز انجام داده ایم؛ که توجه شما را به این گفتگو جلب می نماییم.
گزارش عملکرد یک ساله مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با دکتر صحرائی

لطفا در خصوص معرفی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان توضیحاتی را بفرمایید.

همان‌ طور که می‌دانید بیش از دو دهه از تأسیس رشته ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌ زبانان در دانشگاه علامه طباطبائی می‌گذرد. بر این اساس این دانشگاه با بهره‌مندی از ظرفیت‌های اعضای هیات علمی خود و باهدف گسترش فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی به‌ عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و بر اساس مصوبه هیئت‌ امنای دانشگاه و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال گذشته «مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌ زبانان» را تأسیس نمود.

Image result for â«دکتر رضا مراد صحرایی≎

خوشبختانه این مرکز با حمایت مسئولان دانشگاه و با حضور و همراهی دانش‌آموختگان رشته زبان‌آموزی زبان فارسی به غیر فارسی‌ زبانان طی یک سال گذشته شاهد برگزاری دوره‌های مختلف آموزش زبان فارسی بوده است.

دکتر صحرائی با اشاره به سیاست‌های کلی دانشگاه در خصوص توسعه و گسترش روابط علمی بین‌المللی گفت: با در نظر داشتن این سیاست‌ها در طی یک سال گذشته برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی در این مرکز به اجرا درآمده است. از جملۀ این برنامه می توان به برگزاری 33 دورۀ آموزشی با شرکت 200 فارسی آموز از دانشجویان 11 کشور دنیا اشاره کرد. این دوره ها تحت عناوین دوره های دانش افزایی زبان فارسی، فارسی مهارتی و فارسی دانشگاهی برگزار شده است. 

فارسی آموزان خارجی در این مرکز در یک دورۀ یک ماه در 80 ساعت کلاس آموزشی و قریب به 40 ساعت فوق برنامه شرکت می کنند. به این صورت که از شنبه تا پنجشنبه، هر روز از 8 صبح تا 12 در کلاس هستند و از ساعت 16 به صورت یک روز در میان، در برنامه های تهران گردی شامل: بازدید از موزه ها، اماکن تاریخی، بوستان ها، تفرجگاه ها، سینما و ... حضور پیدا می کنند، همچنین برگزاری کلاس آشنایی با خط و خوشنویسی ایرانی، صنایع دستی و موسیقی سنتی ایرانی از موارد دیگر فوق برنامه می باشد.

 او افزود: برگزاری اولین مدرسه تابستانی زبان فارسی، نخستین تجربه دانشگاه علامه طباطبائی بعد از تأسیس مرکز آموزش فارسی به غیر فارسی‌ زبانان در این خصوص بود. او با اشاره به اهداف برگزاری این مدرسه گفت: گسترش زبان فارسی، شناساندن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، توسعه روابط بین دانشگاهی در سطح بین‌المللی با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه علامه طباطبائی از اهداف برپایی این مدرسه بوده است. او اضافه کرد: معتقدم در برگزاری این دوره به هر سه هدف خود دست‌ یافتیم.

مدیر مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گزارشی از برگزاری مدرسه تابستانی ادامه داد: ۳۵ زبان آموز از ۱۱ کشور: چین، آلمان، بلژیک، قزاقستان، روسیه، کره جنوبی، هلند، اسپانیا، عراق، لهستان و ارمنستان به مدت یک ماه در سطح نوآموز، مقدماتی، پیش میانی و میانی در این مدرسه تابستانی به فراگیری زبان فارسی پرداختند. او اضافه کرد: علاوه بر دوره‌های آموزشی پیش‌ بینی‌ شده که به مدت ۸۰ ساعت برگزار شد، فوق‌ برنامه‌هایی از جمله دوره آشنایی با صنایع‌دستی و خوش‌نویسی خط فارسی، بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی شهر تهران و عزیمت به یک سفر چهار روزه در مسیر جاده ابریشم و بازدید از شهرهای کاشان، اصفهان، نطنز و روستای ابیانه و مکان‌های تاریخی آن نیز انجام‌ شده است.

لطفاً در خصوص نحوه ورود متقاضیان آموزش زبان فارسی و انتخاب آنان و همچنین سنجش آموزش میزان یادگیری فارسی آموزان در این مرکز توضیحاتی را بیان بفرمایید.

بر اساس ضوابط موجود در مرکز آزفا به‌ منظور ورود زبان آموزان آزمون تعیین سطح برگزار می‌شود. این آزمون بر اساس الگوی میشیگان و آکسفورد و شامل دو بخش کتبی (چهارگزینه‌ای و نگارش) و شفاهی است. در طول برگزاری دوره و در پایان دوره نیز آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار می‌شود و بر اساس سطح‌بندی استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی از مقیاس 7، کارنامه و گواهینامه¬ای مطابق نمره کسب‌شده از میزان پیشرفت فارسی آموزان و ساعات آموزشی گذرانده شده به آن‌ها داده می‌شود. او اضافه کرد: پس از گذراندن ساعات آموزشی و گرفتن آزمون پیشرفت، به‌طورمعمول سطح زبانی فارسی آموزان یک تا دو سطح و حتی بیش از دو سطح، پیشرفت می کند.

در خصوص فضای اختصاص‌یافته این مرکز و تسهیلات و امکانات برای زبان آموزان این مرکز اطلاعاتی را در اختیار قرار دهید.

ساختمان این مرکز منسوب به پروین اعتصامی است که دارای بافتی سنتی و جذاب است. این ساختمان دارای سه‌طبقه شامل؛ ۶ کلاس درس، ۵ اتاق اداری، غذاخوری، اتاق استراحت استادان و ...  است. کلاس‌های درس مرکز به تجهیزات الکترونیکی آموزشی است. همچنین به‌منظور فراهم نمودن امکان اسکان  فارسی آموزان، خوابگاه شهید بهشتی با ظرفیت 45 نفر برای اسکان دختران به‌طور کامل به مرکز آز فا اختصاص پیداکرده است و به میزان 40 نفر ظرفیت خوابگاهی پسرانه در خوابگاه شهید مطهری پیش‌بینی‌شده است.


نظر شما :