دستاوردهای پژوهشی دانشگاه درمراسم بزرگداشت هفته پژوهش از زبان معاون پژوهشی دانشگاه

۰۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۸۴۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۷۹۴۴
دکتر حمید رضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که اول دی ماه با حضور اعضای هیات علمی و مدیران و کارشناسان پژوهشی دانشگاه برگزار شد با تبریک هفته پژوهش و تقدیر از حضور اعضای هیئت‌ علمی در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در طول یک سال اخیر پرداخت.
دستاوردهای پژوهشی دانشگاه درمراسم بزرگداشت هفته پژوهش از زبان معاون پژوهشی دانشگاه

آزمایشگاه علوم شناختی و دهکده آزمایشگاهی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی تأسیس می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام خبر تأسیس آزمایشگاه علوم شناختی در حوزه علوم انسانی در آینده نزدیک گفت: تاکنون 2 مدرسه علوم شناختی در دانشگاه برگزار شده است و مقدمات تأسیس آزمایشگاه علوم شناختی در دانشگاه فراهم‌ شده است که امیدواریم با همکاری اعضای هیئت‌ علمی و کمکی که تأسیس این آزمایشگاه به انجام تحقیقات میان‌ رشته‌ای خواهد کرد شاهد به بار نشستن گونه جدیدی از تحقیقات در دانشگاه باشیم.

دکتر علومی یزدی همچنین از مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی به‌ عنوان یک دهکده آزمایشگاهی در حوزه علوم انسانی و هنر خبر داد و گفت: این دهکده آزمایشگاهی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری اعضای هیئت‌ علمی تبدیل به یک آزمایشگاه در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و هنر خواهد شد.

تدوین شیوه‌ نامه اخلاق در پژوهش، دوره پسا دکتری از سوی معاونت پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به تدوین چند شیوه‌ نامه پژوهشی در طی یک سال گذشته افزود: در زمینه شیوه‌ نامه‌ ها و مقررات پژوهشی جای چند شیوه‌نامه در امور پژوهش خالی بود که آن را برطرف نمودیم، شیوه‌نامه اخلاق در پژوهش با همکاری اعضای هیئت‌علمی در حال تدوین است و در مراحل پایانی قرار دارد. او افزود: این شیوه‌ نامه گشایشی است در حوزه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و علوم ورزشی و رشته‌هایی که با سوژه‌های علوم انسانی سر و کار دارند تا در چهار چوب این شیوه‌ نامه برنامه‌های خودشان را سامان دهند.

او اضافه کرد: دوره پسا دکتری همواره یکی از تقاضاهای اعضای هیئت‌ علمی و متقاضیان از دیگر دانشگاه‌ها بوده است و در این خصوص نیز شیوه‌نامه‌ای تنظیم‌شده است. معاون پژوهشی گفت: تعیین موظفی اعضای هیئت‌ علمی پژوهشی که سال‌ها تابع نظام خاصی نبود نیز در این راستا و بر اساس استانداردهای لازم در حال تدوین و نهایی شدن است. 

ضرورت هدایت پایان‌ نامه‌ های تحصیلی بر اساس مأموریت کلان پژوهشی دانشگاه

دکتر علومی یزدی با اشاره به مأموریت کلان پژوهشی دانشگاه بیان داشت: در سال گذشته با کمک اعضای هیئت‌ علمی برای اولین بار مأموریت کلان دانشگاه با محوریت شناسایی و پاسخگویی به مسائل و نیازهای جامعه بر مبنای پایداری توسعه ملی و با رویکرد میان‌رشته‌ای، تعریف شد. او خطاب به اعضای هیئت‌علمی گفت: تقاضا این است که فعالیت‌ها و پایان‌ نامه‌ های دانشجویان را متوجه این مأموریت نماییم تا دانشگاه بتواند بخشی از مسئولیت اجتماعی و دینی را که بر عهده دارد با متمرکز شدن بر این موضوع به انجام برساند. در این راستا به دنبال تقاضای معاون اول رئیس‌جمهور برای ارائه راه‌حل‌ها و راهکارهای علمی از طریق ارائه خوشه‌های مشورتی طراحی و دنبال شد که بر اساس موضوعات موردنیاز دولت، توصیه‌های سیاستی و مشورتی علمی ارائه خواهد شد. 

معاون پژوهشی دانشگاه بیان داشت: به دنبال استقبال از خوشه‌های مشورتی در دستگاه‌های سیاست‌گذار، قانون‌گذار و در دستگاه‌های اجرایی، بنا داریم از ظرفیت همه اعضای هیئت‌علمی در مسائل کلان کشور استفاده گردد. او در این خصوص اضافه کرد: تقاضا در این خصوص از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها واگذارشده است و بر این اساس تأسیس شبکه دانشگاهی ملی با مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی در حال انجام است. در این خصوص جلسات مختلف متعددی با مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی امنیت ملی و وزارت علوم داشتیم که امیدواریم با انجام این فرایند و ساختار گام دیگر در جهت انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه برداشته باشیم.

دکتر علومی یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری نشست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی بیان داشت: همایش‌ها و نشست‌هایی در چهار دانشکده اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری و حقوق و علوم سیاسی با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزارشده است. این برنامه‌ها در قالب یک سند سیاستی تدوین و به دستگاه‌های اجرائی ارسال‌ شده است که با استقبال خوبی نیز از سوی دولت همراه بوده است.


نظر شما :