تاکید رئیس دانشگاه بر تاثیر گذاری اجتماعی و مشارکت در شبکه جهانی دانش

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۸۳۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۲۷۰
دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که اول دیماه با حضور اعضای هیات علمی و مدیران و کارشناسان پژوهشی دانشگاه برگزار شد در سخنانی بر ضرورت اهتمام اعضای هیات علمی به هویت جمعی، تاثیر گذاری اجتماعی و مشارکت در شبکه جهانی دانش، از طریق انجام فعالیت های پژوهشی بر اساس شاخص های نظام رتبه بندی و نیازهای کشور تاکید کرد.
تاکید رئیس دانشگاه بر تاثیر گذاری اجتماعی و مشارکت در شبکه جهانی دانش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه با سخنرانی رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی و با برپایی نشستی با عنوان مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه برگزار شد. در این مراسم دکتر سلیمی رئیس دانشگاه با تبریک هفته پژوهش به اعضای هیات علمی دانشگاه در سخنانی بر اهمیت و ضرورت توجه به هویت جمعی اعضای علمی دانشگاه علامه طباطبائی و جایگاه دانشگاه در عصر حاضر اشاره کرده و بیان داشت: در مقطع کنونی اگر هویت جمعی نداشته باشیم و به استادی دانشگاه تنها به‌عنوان مشغله فردی و کار شخصی نگاه کنیم، مشمول مفهوم نوین دانشگاه در جهان امروز  نخواهیم شد. او در همین خصوص با توجه به اقدامات انجام‌شده در طی چند سال گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی افزود: خوشبختانه گام‌های بزرگی برداشته‌شده است، اما در این مسیر راه طولانی در پیش است.

رئیس دانشگاه سپس با اشاره به تغییر در وضعیت، ماهیت و جایگاه دانشگاه در جهان کنونی گفت:  هویت جمعی دانشگاهی و دانشگاه علامه طباطبائی ما را در یک خانواده علمی مشترک قرار داده است اما اگر بر اساس شرایط جدید دانشگاه‌ها در عصر کنونی خود را تبدیل به دانشگاه تأثیرگذار  در عرصه اجتماعی ننماییم، هویت خود را از دست خواهیم داد و بعد از مدتی جایگاه و اعتبار آکادمیک خود را نیز نخواهیم داشت. او تأکید کرد: استادی دانشگاه علامه طباطبائی به همه ما یک هویت جمعی می‌دهد که اگر از آن حفاظت نکنیم و آنرا روبه‌جلو نبریم هویت ما پایدار نخواهند ماند. او تصریح کرد: لازم است برای حفظ این هویت گام‌های بلندی برداشته و به‌سوی مفهوم جدیدی از دانشگاه حرکت نماییم. او با اشاره به تغییر مفهوم دانشگاه سنتی در عصر کنونی گفت: نه‌تنها در جهان، بلکه در ایران امروز نیز دانشگاه دیگر به‌عنوان جایی که در آن معلومات عمومی به دانشجو ارائه شد  و به کمک استادان چند مقاله در آن تولید  ‌شود نیست. 

دکتر سلیمی با اشاره به دو ویژگی متمایزکننده دانشگاه در عصر حاضر گفت: شاخص اصلی دانشگاه بودن در عصر حاضر تأثیرگذاری اجتماعی است. او با توضیح و تبیین مقصود خود از تأثیرگذاری اجتماعی گفت: این تأثیرگذاری به معنای سیاسی آن نیست بلکه تأثیرگذاری به معنای عام کلمه است و البته به معنای مشروعیت بخشی یا سلب مشروعیت سیاسی از سوی دانشگاه نیست. او اضافه کرد: شاخص دوم، حضور در شبکه جهانی دانش است، چراکه اگر در شبکه جهانی دانش حضور نداشته باشیم، انگار دانشگاه نیستیم. 

رئیس دانشگاه با تبیین برخی شاخصه‌های تأثیرگذار اجتماعی دانشگاه افزود: این‌که چگونه می‌توانیم در جامعه خود تأثیرگذار باشیم، از طریق ارتباط با صنعت، ارتباط با حوزه اجرا، راه‌اندازی و ایجاد مراکز رشد و کارآفرینی، انتشارات متنوع، برگزاری نشست‌ها برای کمک به مسائل کشور و فعالیت‌هایی از این قبیل در سال های اخیر توسط دانشگاه برنامه ریزی شده است. او تصریح کرد: باید به جامعه، دولت،  اقتصاد و کارآفرینان و کسانی که اندیشه می‌سازند و می‌آفرینند نشان دهیم که هستیم و بودن ما می‌تواند بر حیات اجتماعی آن‌ها تأثیر بگذارد. او بابیان اینکه حیات اجتماعی کنونی عمدتاً دولتی است افزود: دانشگاه کارآفرین که بسیار مورد تأکید در نظام آموزشی است و در دنیا از طریق این راه‌اندازی این دانشگاه‌ها دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی را شاهد بوده‌ایم به این دلیل است که این دانشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود و از این طریق سرمایه‌گذاری، این بخش از نتایج این سرمایه‌گذاری در بلندمدت بهره‌مند خواهند شد. این شرایط در کشور ما با توجه به وابستگی کامل به دولت در همه بخش‌ها به ویژه علوم انسانی و اجتماعی بسیار با وضعیت ایده آل فاصله دارد. او خاطرنشان کرد: با شرایط وابستگی بسیار زیاد اعتبارات پژوهشی به دولت و دستگاه‌های اجرایی باید تأثیرگذاری خودمان را به سمت جامعه هدف پیش‌بریم.

او با اشاره به نشست های کمک به حل مشکلات کشور گفت: در ابتدای امر انگار دستگاه‌های اجرایی ما علیرغم تلاش دانشگاه خودشان را بی‌نیاز از تأثیرگذاری علمی و پژوهش‌های ما و نتایج نشست های مشورتی می دانستند. اما زمانیکه کشور دچار مشکلات جدی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد، نتایج این نشست ها که چنان مورد توجه دولت قرار گرفت که هم اکنون به دستور معاون اول رئیس جمهور به وزارت خانه های مختلف ارجاع شده و در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر سلیمی تصریح کرد: اگر دانشگاه خودمان را متصل به این حوزه تأثیرگذار ننماییم بعد از مدتی بی‌معنا می‌شویم. او با درخواست از اعضای هیات علمی که در دستگاه‌های اجرایی مأمور می‌باشند تأکید کرد: بدون تردید با همکاری اعضای هیات علمی خود که در دستگاه‌های اجرایی مأمور به انجام خدمت می‌باشند، می‌توانیم به حیطه تأثیرگذاری اجتماعی وارد شویم. 

او در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و مشارکت استادان در تدوین بسته‌های سیاستی به دولت گفت: پیگیری و اصرار در این بخش‌ها به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و درخواست‌های اخیر مسئولان عالی کشور در کمک از دانشگاه برای ارائه راه‌حل و راهکار در بخش پولی و بانکی و در حوزه ارتباطات بیانگر این دستاورد است. او افزود: شاخص‌های این پیشرفت همان‌طور که در گزارش‌ها عنوان شد رو به گسترش است. او اضافه کرد: دانشگاه به لحاظ شاخص‌های پژوهشی به‌طورکلی ازنظر سرعت رشد در سطح دانشگاه‌های کشور جایگاه برتر را دارد ولی به لحاظ جایگاه عمومی جایگاه مناسبی ندارد.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با دعوت از اعضای هیات علمی برای تلاش بیشتر به‌منظور ارتقا جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی جهانی گفت: با توجه به این‌که جایگاه کلی علوم انسانی و اجتماعی در کل جهان وضعیت بالایی نیست ولی سهم در داخل کشور نیز در این میان بسیار کم است. او افزود: هویت جمعی و حضور در شبکه‌های دانش وقتی محصولش ایجاد خواهد شد که ما این جایگاه را تغییر دهیم و پیش‌داوری ذهنی خود را در خصوص تحقیق در علوم انسانی پاک نماییم، آنگاه می‌توانیم مقالات علمی  پژوهشی در استانداردهای بین المللی و به هدف سهیم شدن در شبکه جهانی دانش تولید کنیم. باید بپذیریم مادامیکه تولیدات پژوهشی ما در سطح بین المللی دیده نشوند و در رتبه بندی های دانشگاه مورد ملاحظه قرار نگیرند موجودیتمان در سطح جهانی نادیده گرفته خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های انجام‌ شده در خصوص همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: در این خصوص گام‌های بلندی برداشته‌ شده است اما باید راه بسیار زیادی را طی نماییم تا بتوانیم به شبکه دانش جهانی متصل شویم. رئیس دانشگاه گفت: امیدوارم بتوانیم شرایط و زمینه‌هایی که ایجاد نمودیم را به نتیجه برسانیم و راه‌حل‌هایی که در سند راهبردی دانشگاه تدوین‌شده است را برای ایجاد جایگاه دانشگاهی که درشان آن هستیم برسانیم.

دکتر سلیمی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: تمام مباحث مطرح‌ شده در این جلسه تنها به این خاطر بود که حرکت، جایگاه و انگیزه مضاعفی برای افزایش تولیدات بین‌المللی و تأثیر در دانشگاه ایجاد شود. البته این مباحث نافی تلاش‌های تأثیرگذار و بسیار ارزشمند اعضای هیات علمی نیست و فقط به هدف ایجاد انگیزه‌ای برای برداشتن گام های بلندتر است.

در ابتدای مراسم دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه با تبریک هفته پژوهش و تقدیر از حضور اعضای هیأت علمی در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه در طول یک سال اخیر پرداخت.

آزمایشگاه علوم شناختی و دهکده آزمایشگاهی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس می شود

معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام خبر تأسیس آزمایشگاه علوم شناختی در حوزه علوم انسانی در آینده نزدیک گفت: تاکنون 2 مدرسه علوم شناختی در دانشگاه برگزار شده است و مقدمات تأسیس آزمایشگاه علوم شناختی در دانشگاه فراهم‌ شده است که امیدواریم با همکاری اعضای هیات علمی و کمکی که تأسیس این آزمایشگاه به انجام تحقیقات میان‌ رشته‌ای خواهد کرد شاهد به بار نشستن گونه جدیدی از تحقیقات در دانشگاه باشیم.

دکتر علومی یزدی همچنین از مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان یک دهکده آزمایشگاهی در حوزه علوم انسانی و هنر خبر داد و گفت: این دهکده آزمایشگاهی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری اعضای هیات علمی تبدیل به یک آزمایشگاه در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و هنر خواهد شد.

تدوین شیوه نامه اخلاق در پژوهش، دوره پسا دکتری از سوی معاونت پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به تدوین چند شیوه‌ نامه پژوهشی در طی یک سال گذشته افزود: در زمینه شیوه‌ نامه‌ها و مقررات پژوهشی جای چند شیوه‌ نامه در امور پژوهش خالی بود که آن را برطرف نمودیم، شیوه‌نامه اخلاق در پژوهش با همکاری اعضای هیئت‌علمی در حال تدوین است و در مراحل پایانی قرار دارد. این شیوه‌نامه گشایشی است در حوزه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و علوم ورزشی و رشته‌هایی است که با سوژه‌های علوم انسانی سروکار دارند که در چهارچوب این شیوه‌ نامه برنامه‌های خودشان را سامان دهند. او اضافه کرد: دوره پسادکتری همواره یکی از تقاضاهای اعضای هیئت‌علمی و متقاضیان از دیگر دانشگاه‌ها بوده است در این خصوص نیز شیوه‌ نامه‌ای تنظیم‌شده است. او اضافه کرد: تعیین موظفی اعضای هیئت‌علمی پژوهشی که سال‌ها تابع نظام خاصی نبود نیز در این راستا و بر اساس استانداردهای لازم در حال تدوین و نهایی شدن است. 

ضرورت هدایت پایان نامه های تحصیلی بر اساس ماموریت کلان پژوهشی دانشگاه

دکتر علومی یزدی با اشاره به مأموریت کلان پژوهشی دانشگاه بیان داشت: در سال گذشته با کمک اعضای هیئت‌ علمی برای اولین بار مأموریت کلان دانشگاه با محوریت شناسایی و پاسخگویی به مسائل و نیازهای جامعه بر مبنای پایداری توسعه ملی و با رویکرد میان‌ رشته‌ای، تعریف شد. او خطاب به اعضای هیئت‌ علمی گفت: تقاضا این است که فعالیت‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان را متوجه این مأموریت نماییم تا دانشگاه بتواند بخشی از مسئولیت اجتماعی و دینی را که بر عهده دارد با متمرکز شدن این موضوع به انجام برساند. در این راستا به دنبال تقاضای معاون اول رئیس‌جمهور برای ارائه راه‌حل‌ها و راهکارهای علمی از طریق ارائه خوشه‌های مشورتی طراحی و دنبال شد که بر اساس موضوعات موردنیاز دولت، توصیه‌های سیاستی و مشورتی علمی ارائه خواهد شد. 

تاسیس شبکه دانشگاهی ملی با مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی

معاون پژوهشی دانشگاه بیان داشت: به دنبال موفقیت‌ آمیز بودن خوشه‌های مشورتی در دستگاه‌های سیاست‌گذار، قانون‌گذار و در دستگاه‌های اجرایی و برای این کار بنا داریم از ظرفیت همه اعضای هیئت‌ علمی در مسائل کلان کشور استفاده گردد. او در این خصوص اضافه کرد: این تقاضا از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها واگذار شده است و بر این اساس تأسیس شبکه دانشگاهی ملی با مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی در حال انجام است. در این خصوص جلسات مختلف متعددی در مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی امنیت ملی و وزارت علوم داشتیم که امیدواریم با انجام این فرایند و ساختار گام دیگر در جهت انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه برداشته باشیم.

دکتر علومی یزدی با اشاره به نتایج همایش‌ها و نشست‌هایی که در چهار دانشکده اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری و حقوق و علوم سیاسی با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزارشده است اضافه کرد: این برنامه‌ها در قالب یک سند سیاستی تدوین و به دستگاه‌های اجرائی ارسال‌ شده است که با استقبال خوبی نیز از سوی دولت همراه بوده است.

 


نظر شما :