دانشگاه علامه طباطبائی به ایستگاه «ایران شناسی» رسید

۰۱ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۸۲۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۹۷۵
تفاهم نامۀ میان دانشگاه علامه طباطبائی و بنیاد ایران شناسی و همچنین بنیاد حکمت اسلامی صدرا به امضای روسای این دو نهاد رسید.
دانشگاه علامه طباطبائی به ایستگاه «ایران شناسی» رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این تفاهم نامه، برگزاری کرسی «ایران شناسی»، تبادل اطلاعات علمی-پژوهشی مرتبط با فعالیت های دانشگاه و بنیاد ایران شناسی، اجرای طرح های تحقیقاتی، تالیف یا ترجمه کتب و مقاله های مرتبط، تربیت دانشجویان دکتری در رشته های مورد نیاز بنیاد برابر ضوابط و مقررات وزارت علوم، برگزاری همایش ها، نشست های علمی، دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی مرتبط و... از جمله محورهای همکاری دانشگاه با بنیاد ایران شناسی است.

در این نشست که با حضور آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس بنیاد ایران شناسی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر حسین کلباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، دکتر سلیمی ضمن معرفی کوتاهی از دانشگاه علامه طباطبائی، تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی در زمینۀ کرسی های نظریه پردازی رتبۀ اول در بین دانشگاه های سراسر کشور دارد. همچنین این نهاد در زمینۀ کمک به حل مشکلات کشور پیشرو بوده است و نشست هایی در دانشکده های این دانشگاه در این راستا برگزار و به هیئت دولت و سازمان های هدف ارائه شده است.

وی با اشاره به فعالیت های بین المللی دانشگاه گفت: ما با دانشگاه های خارجی بسیاری در تعامل هستیم به عنوان مثال به عضویت شبکه دانشگاه های مسیر جاده ابریشم که بیش از 100 دانشگاه هستند در آمده ایم. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: این دانشگاه هم اکنون جزو 13 دانشگاه برتر و سطح یک کشور است که نقش «سیاست گذاری در حوزه های علوم انسانی» به این دانشگاه واگذار شده است. امروزه بسیاری از مسئولان کشوری از فارغ التحصیلان و استادان این دانشگاه هستند.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه در دیداری که با معاون آموزشی سازمان یونسکو داشته است و پیشنهادی مبنی بر تصویب «جایزۀ بین المللی علامه طباطبائی» ارائه شده است، اظهار کرد: برای تعیین این جایزه باید شخصیت علامه طباطبائی بیشتر به جهانیان شناخته شود. در همین زمینه یکی از مواردی که می تواند به ما کمک کند همکاری با بنیاد ایران شناسی و همچنین بنیاد حکت اسلامی صدرا است.

در ادامه این نشست، آیت الله سید محمد خامنه ای نیز با اشاره به فعالیت ها و پیشرفت هایی که دانشگاه علامه طباطبائی داشته است، تصریح کرد: پیشرفت هایی که این دانشگاه داشته است با مدیریت خوبی که داشته به اوج خود رسیده است. ما از بسیاری از داشته هایمان در داخل کشور بی خبر هستیم و برای معرفی دارایی هایمان باید بیشتر تلاش کنیم. رئیس بنیاد ایران شناسی و بنیاد حکت صدرا تاکید کرد: هنوز هم بسیاری از مردم کشورمان با فرهنگ ها و حتی خود کشورمان، ایران آشنایی لازم را ندارند. تاریخ، جزو هویت هر فردی است و کسی که تاریخ نداند، هویت خود را نشناخته است.

آیت الله خامنه ای با اشاره به امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: امضای این تفاهم نامه پیشنهاد خوبی بود که هم بنیاد ایران شناسی و هم بنیاد صدرا آمادگی همکاری های لازم را دارند. گفتنی است از جمله محورهای همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با بنیاد حکت صدرا هم می توان به برگزاری کرسی «حکت ایرانی»، تبادل اطلاعات علمی-پژوهشی مرتبط با فعالیت های دانشگاه و بنیاد صدرا، برقراری ارتباط با موسسات و مجامع مرتبط داخلی و بین المللی و نیز دانشگاه های داخل و خارج از کشور به منظور برپایی همایش های داخلی و بین المللی در زمینه های مرتبط، اجرای طرح های تحقیقاتی، تالیف یا ترجمۀ کتب و تنظیم مقاله های مرتبط و... اشاره کرد.


نظر شما :