دهقانی فیروزآبادی، کاشانی، سلیمی و عباس عراقچی در افتتاحیه همایش نظام بین الملل، تحولات منطقه ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۴۶۹ خبر روز
تعداد بازدید:۶۰۸۶
چهارمین همایش نظام بین المللی تحولات منطقه ای و سیاست خارجی ایران، صبح دوشنبه ۲۸ آبان در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.
دهقانی فیروزآبادی، کاشانی، سلیمی و عباس عراقچی در افتتاحیه همایش نظام بین الملل، تحولات منطقه ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این همایش دو روزه که استادان داخلی، مسئولان سیاسی کشور و همچنین استادان بین‌المللی از ۱۲ کشور جهان در آن حضور دارند، دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه، دکتر کاشانی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل و دبیر علمی همایش و دکتر سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه به ایراد سخن پرداختند.

سید جلال دهقانی فیروزآبادی: هدف این همایش تبیین سیاست خارجی منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایرنا، «سیدجلال دهقانی فیروزآبادی» در چهارمین همایش بین المللی نظام بین الملل، تحولات منطقه ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: تلقی ما درمورد برجام این بود که اگر مساله هسته ای را با قدرت های بزرگ حل کنیم به طبع آن مشکلات منطقه ای نیز حل می شود، ولی برخی معتقد بودند که به موازات تنظیم روابط بین الملل باید همسایگان و رقبا را نیز توجیه کنیم که این موضوع اتفاق نیفتاد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: امروز ما باید برای هر منطقه راهبرد متناسب با آن داشته باشیم. وی تصریح کرد: امروز شرایط بین المللی و منطقه به گونه ای است که هیچ کشوری قادر به تامین منافع ملی خود بدون توجه به منافع ملی دیگر کشورها نیست و برگزاری چنین همایش هایی فهم و درک مشترکی از موضوعات منطقه ای را به همگان یادآوری می کند و تاکید دارد که به نحو احسن باید منافع ملی تامین شود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی با تاکید بر این که منطقه یک «برساخت اجتماعی است»، اظهار داشت: این بدان معناست که وجود چند کشور یک منطقه را شکل نمی دهد بلکه ای نکه کشورهای مختلف در منطقه چگونه با هم رفتار می کنند و چگونه بر امنیت یکدیگر تاثیرگذار هستند این برساخت را شکل می دهد. دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: سه دیدگاه درمورد نسبت بین سیاست خارجی، سیاست منطقه ای و سیاست بین المللی وجود دارد. براساس دیدگاه اول عده ای این سه موضوع را مستقل از هم می دانند به این معنا که نباید انتظار داشته باشیم که این سه موضوع، دیگری را تبیین کند و برای این سه موضوع استقلال قائل هستند.

وی یادآور شد: عده دیگری هستند که در مقابل این دیدگاه هر سه موضوع را یکسان می دانند حتی گاهی سیاست خارجی و سیاست بین الملل را یک موضوع می دانند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: دیدگاه سومی نیز وجود دارد که براساس آن می گویند این سه موضوع از هم مستقل هستند ولی تعامل بین آنان وجود دارد که این دیدگاه درباره روابط بین الملل نیز وجود دارد. دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: بعد از فروپاشی شوروی چتر دوقطبی بودن از دنیا برداشته شد تا آن زمان تاثیرگذاری مناطق در نظام بین الملل بیشتر بود در حالی که براساس الگوی کلی، نظام بین الملل می بایست بر مناطق تاثیر بیشتری بگذارد.

وی مهم ترین هدف این همایش را تبیین سیاست خارجی، منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: 327 چکیده مقاله و 203 چکیده در قالب کتاب به این همایش ارسال شد. وی اظهار داشت: ما در این همایش 43 مقاله از شرکت کنندگان خارجی دریافت کردیم که 29 مقاله آن پذیرفته شده است. دبیر چهارمین همایش بین المللی تحولات منطقه ای اضافه کرد: از 113 مقاله دریافت شده نیز 69 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.

دهقانی فیروزآبادی با یادآوری این که این همایش در دو روز برگزار می شود، خاطرنشان کرد: ما در این همایش 35 ارائه شفاهی از سوی اساتید و دانشجویان خواهیم داشت. همچنین مجموع مباحث در 10 پنل ارائه می شود. وی یادآور شد: بعدازظهر امروز نیز در 2 پنل ارائه مقاله خواهیم داشت و فردا نیز 6 پنل برگزار می شود. این استاد دانشگاه با بیان این که قلمرو گستره این همایش فراتر از تهران است، خاطرنشان کرد: از شهرهای دیگر نیز برای ارائه مقاله و حضور در این همایش حضور یافته اند. دهقانی فیروز آبادی با بیان این که در این همایش چکیده ای با عنوان الزامات منطقه گرایی موفق در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است، گفت: سیاست خارجی، نظام بین الملل و تحولات منطقه ای سه موضوع مهمی است که تمام موضوعات بین المللی را در بر می گیرد.

جواد کاشانی: سیاست خارجی بر اساس همسایگی، ایران را به کشوری مرجع در محیط پیرامونی تبدیل خواهد کرد

در ادامه مراسم افتتاحیه دکتر جواد کاشانی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان شرکت کننده در این همایش به معرفی دانشکده میزبان برگزاری همایش و ظرفیت های آن پرداخت و گفت: این دانشکده در مدت 20 سال از تاسیس و فعالیت، توفیقات قابل ملاحظه ای را در نظام آموزش عالی کشور داشته است. او با اشاره به موفقیت فارغ التحصیلان این دانشکده در کسب مقامات اجرایی و علمی کشور افزود: چهارمین همایش بین المللی نظام بین الملل، سیاست خارجی و سیاست منطقه ای با این سرمایه برگزار می گردد، که مایه مباهات است.

او در ادامه به تبیین پیچیدگی و تلاطم عصر کنونی در عرصه های مختلف علوم اجتماعی و در عرصه بین الملل پرداخت و بر ضرورت بازاندیشی در این حوزه ها تاکید کرد و بیان داشت: این جهان به هم پیوسته با مسائل در هم تنیده، مرزبندی مسائل را تیره می کند و لزوم بازاندیشی در نظم های کهن در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی را برجسته می نماید. رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی با تاکید بر ضرورت بازاندیشی در سیاست خارجی، نظام های منطقه ای و نظام های بین الملل بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک کارگزار برآمده از ساختار انقلاب اسلامی پیش برنده یک آرمان حقیقی است. او افزود: انقلاب اسلامی یک هدف و شعار سلبی در سطح بین المللی و هدف و شعار ایجابی در داخل ایران داشته و دارد. او ایجاد عدالت در داخل کشور و اعتراض به بی عدالتی در نظم موجود بین المللی را دو هدف آرمانی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی و دولت های برآمده از آن باید در خدمت این دو هدف آرمانی باشند.

او با اشاره به اتخاذ سیاست خارجی دولت های برسرکار آمده در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در این میان برخی از دولت ها در پی تعدیل تبعات این معنا بوده اند، برخی آن را زمینه گفتگو با نظم کهن بین المللی قرار دادند و برخی غلظت آن را افزودند تا اهداف اعلامی خود را در پرتو آن محقق نمایند. دکتر کاشانی این رویکردهای مختلف را زمینه ساز مسائل و تناقض سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نظام بین الملل برشمرد و بیان داشت: چگونه می توان در چارچوب کنونی بین المللی حیات داشت و همچنان و همزمان در مقابل بی عدالتی، سلطه طلبی و ظلم سازمان یافته موجود به مواجهه پرداخت.

او با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از آغاز حیات خود درگیر تنش های منطقه ای بوده و می باشد افزود: کنش ایران در سطح منطقه ای آن را وارد روزمرگی سیاست خارجی نموده است. این روزمرگی و کنشگری در فرآیند متوازن سازی تعریف می شود، فرایندی که خواسته امریکا و شوروی در جنگ سرد بوده است و بازتولید کننده هژمونی آن ها در سطح بین الملل است. او در ادامه اضافه کرد: فرآیند متوازن سازی بازتولیدکننده نظم کهن بین المللی و تناقض دوم در رابطه با سیاست خارجی ایران و نظام بین الملل است. او با طرح این سئوال که چگونه می توان در سطح منطقه ای بازیگر تاثیرگذاری بود و تهدید های منطقه ای علیه ایران را کاهش داد، اما همزمان ابزاری برای بازتولید نظم بین الملل هم نشد خاطر نشان کرد: تنشهای منطقهای، حضور قدرت های فرامنطقه ای و دخالت آن ها در مسائل منطقه ای را توجیه و زمینه سازی می نماید، حال آنکه استراتژی جمهوری اسلامی باید خارج شدن قدرت های بزرگ از منطقه و عدم دخالت آن ها در مسائل منطقه ای باشد. او تصریح کرد: ایران مانند فنر فشرده ای است که آزاد شدن آن در گرو خروج قدرت های بزرگ از منطقه است.

دکتر کاشانی در ادامه الزامات و بایسته های نظام بین الملل در روابط ایران با نظام بین الملل را تناقض دیگر برشمرد و بیان داشت: این الزامات روابط ایران با همسایگان را نه تنها متاثر بلکه محدود کرده است. او تاکید کرد: آغاز سیاست خارجی، روابط با همسایگان هر کشور است. او یکی از آسیب های بزرگ در روابط خارجی ایران را عدم توجه کافی به روابط با همسایگان برشمرد و افزود: مهم ترین دلیل آن این بوده است که سیاست خارجی ایران در داشتن روابط با قدرت های بزرگ تعریف می شده است. او این آسیب را بعد از انقلاب اسلامی نیز در اتخاذ سیاست روابط خارجی وارد دانست و تصریح کرد: استراتژی کلان ایران در سیاست خارجی به واسطه مزیت فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی باید روابط حسنه با همسایگان باشد.

او اضافه کرد: سیاست خارجی ایران بر اساس همسایگی باعث می شود مفهوم منطقه و الزامات آن نیز از روابط همسایگی تکوین شده و ایران تبدیل به کشوری مرجع در محیط پیرامونی خود گردد. بر این اساس پرسش اساسی این استکه چگونه می توان روابط همسایگی خود را در سیاست خارجی دنبال نمود و همزمان تنش های موجود منطقه ای و بین المللی را مدیریت کرد. او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم ظرفیت استادان و شرکت کنندگان دریچه ای را به سوی پاسخ به پرسش ها می گشاید و نتایج پایانی این همایش با ارائه سخنرانی های کاربردی و مبتنی بر منافع ملی دریچه ای برای تعالی سیاست خارجی جمهوری اسلامی باز می نماید.

حسین سلیمی: فرهنگ اسلامی می تواند زمینه ساز پیوستگی بازیگران منطقه ای باشد

دکتر سلیمی در سخنانی در این همایش با اشاره به اقدام دانشگاه برای برگزاری این همایش گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی و سطح یک جمهوری اسلامی کارکردهای متفاوتی را برای حل مسائل تعریف کرده است و این دانشگاه توانسته است در سال های اخیر پلی ارتباطی بین دانشمندان و دستگاه های تصمیم ساز و یا تاثیر گذار در تصمیم سازی را برقرار نماید. او به رویکرد دولت به دانشگاه در حل مسائل و معضلات اشاره کرد و  افزود: به دلیل رویکرد ویژه ای که دولت به دانشگاه دارد مسلما طرح و بررسی این مباحث تاثیر گذار خواهد بود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه با تحلیل محورهای همایش از منظر و سطح روابط بین الملل گفت: در حال حاضر در حال تجربه نقطه عطفی در نظام بین الملل هستیم و دگرگونی اساسی را در آن شاهدیم. با مرور و مطالعه تاریخ نظام بین الملل نوعی تحولاتی را شاهد هستیم که نشانه تلاطم بنیادین در نظام بین الملل است. او اضافه کرد: امروز تحول در نظام بین الملل با تحول درک از نظام بین الملل و با تحول چگونگی فهم جهان همراه شده است. دکتر سلیمی با تاکید بر ضرورت درک و فهم مسائل مهم در این عرصه جدید بیان کرد: بازیگران نظام بین الملل دیگر توزیع قدرت های مادی را شکل نمی دهند، بلکه نظام بین الملل دیگر یک نظام معنایی و مجموعه گفتمانی است که چگونگی درک بازیگران مختلف، آن را شکل می دهد. او تصریح کرد: اگر ما دنیا را پر از منازعه فهم نماییم نظام بین الملل ما، در این نقطه نظامی پر منازعه ای خواهد شد و اگر دنیای همکاری را درک کنیم دنیا، دنیای همکاری خواهد بود.

او با اشاره به ضرورت توجه به درک از تحولات مختلف در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه گفت: در نقطه عطفی که دنیا در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی تحولات مختلفی را تجربه می نماید، چگونگی درک ما از این تحولات آینده جهان را خواهد ساخت. رئیس دانشگاه با اشاره به بی سابقه بودن تحولات و اتفاقات اخیر نظام بین الملل در طی ۱۵۰ سال گذشته بیان داشت: برای اولین بار است که تنها ابرقدرتی که کشورش ویژگی ابرقدرتی را دارد تصمیم های اساسی می گیرد که اتفاق نمی افتد و در برخی از زمینه ها مثل برجام تقریبا اجماع جهانی علیه او شکل می گیرد. او افزود: این کشور خواسته های دارد که محقق نمی شود و متحدین استراتژیک با الگوی رفتاری او عمل نمی نمایند. این نشان دهنده یک جابه جایی تدریجی قدرت در عرصه جهانی است.

دکتر سلیمی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری دگرگونی بنیادی نظام جهانی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و طرح یک پرسش در این خصوص بیان داشت: به همین دلیل یک پرسش اساسی در مورد نظام منطقه ای در خاورمیانه مطرح است و آن این که در این نظام در حال تحول، خاورمیانه می خواهد چه جایگاهی را در نظام بین الملل داشته باشد. او با اشاره به در نظر گرفتن منطقه خاورمیانه از سوی بازیگران اصلی نظام بین الملل به عنوان مخزن احتراق، اگزوز ماشین و محلی برای تخلیه تعارضات دنیا تصریح کرد: آیا خاورمیانه قرار است این جایگاه را داشته باشد. در حال حاضر بسیاری چنین برنامه ای را برای خاورمیانه دارند.

رئیس دانشگاه با تبیین عدم توجه به این پرسش پس از پایان جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و نیافتن پاسخی برای این جایگاه افزود: در جریان تغییر جدید روابط بین الملل قرار گرفته ایم و باید دقت نماییم که آیا این منطقه با تعارضاتش ثبات را برای دیگر مناطق دنیا به ارمغان خواهد داشت؟

او با اشاره به نقش کشورهای چین، روسیه و اروپا در برقراری نظم در نظام بین الملل و نقش آنان در تحقق این مهم گفت: آیا این کشورها نمی خواهند پس از گذشت چندین دهه به بازیگران مستقل و تاثیرگذار در روابط بین الملل تبدیل شوند. رئیس دانشگاه به تمایلات کشورهای اروپایی برای این تمایل بعد از خروج امریکا از برجام اشاره کرد و افزود: آیا اروپا نمی خواهد با بنیاد گذاشتن یک شیوه جدید، کنش و الگوی جدید رفتاری ارائه کرده و  از وابستگی و چتر حمایتی سنتی خود از نظام بین الملل سنتی خارج شود. آیا اروپا نمی خواهد در کنار چین و روسیه تبدیل به گرانیگاه ثبات شود. او گفت: اگر خاورمیانه کانون تنازعات باقی بماند، اولین تشعشعات این ناامنی ها متوجه اروپا خواهد بود. او با اشاره به نقش استراتژیک خاورمیانه در این خصوص اضافه کرد: این منطقه می تواند بنیاد یک جهش اقتصادی برای نظام بین الملل فراهم نماید و اگر این منطقه کانون منازعه باقی بماند، اثراتش به سایر کشورها خواهد رسید.

او با اشاره به برگزاری این همایش با حضور استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی گفت: امیدوارم با بررسی جنبه های مختلف و پاسخ به این سئوال مشترک دریابیم که چه هویتی را برای این منطقه رقم خواهیم زد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه در ادامه بحث خود به بیان دیگاه خود در ایجاد نظام بین الملل جدید در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود: می خواهم اصلاحیه ای از منظر ایرانی به این سئوال بزنم و یک پرسش مکمل برای آن مطرح نمایم که آیا نمی خواهیم به سمت فرهنگ اسلامی که رهاورد و آموزه هایش بسیار صلح آمیز است حرکت نمائیم. او افزود: فرهنگ اسلامی از آنچه در صلح جاوید کانت آمده است صلح آمیزتر است و فرهنگی است که می تواند رشته تسبیح به هم پیوستگی بازیگران منطقه ای باشد که متاسفانه در برخی موارد قرائت های مختلف آنها زمینه ساز منازعات شده است.

او در پایان سخنانش یادآور شد: امیدوارم هم اندیشی استادان و صاحبنظران در این همایش علمی پاسخ های مناسبی برای گره گشای مشکلات واقع گردد و زمینه ساز سیاستگذاری جدید را در منطقه هموار نماید.

عباس عراقچی: اروپا ناتوان از ثبت ساز و کار مالی است/ اروپا آماده پرداخت هزینه باشد

عراقچی گفت: هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند؛ اتریش و لوگزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است. به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از ایسنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در همایش تحولات منطقه و نظام بین الملل ضمن تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و سپس با 1+4 به مذاکرات عمان که در پشت صحنه به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا منجر شد اشاره کرد و گفت: در آن مذاکرات آمریکایی ها قبول کردند بدون تعلیق غنی سازی و استفاده از حق غنی سازی مذاکره کنند. در ادامه در مذاکرات ژنو در سال 92 این بحث مطرح شد و آمریکا گفت بدون تعلیق غنی‌سازی و با غنی‌سازی حاضر به مذاکره هستند. از نزدیک شاهد شوک به اروپایی ها بودم و مجبور بودند مذاکرات با ایران را بپذیرند. یکی از آنها  به شدت عصبانی شد و شاید روی هشتاد درصد آن خط کشیده بود. دو کشور دیگر اما خیلی مقاومت نکردند و در نهایت با اکراه پذیرفتند ایران غنی سازی داشته باشد. در ادامه مذاکرات مواضع اروپایی‌ها سخت‌تر از مواضع آمریکا بود و در نهایت که توافق به دست آمد وزارت خزانه داری آمریکا و اوفک شروع به بدقلقی کردند. در حالی که اروپایی ها سعی کردند از مزایای تعامل با ایران استفاده کنند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام بالعکس دوره های قبل اظهار کرد: اروپایی ها در این مرحله سفت و سخت ایستادند و با اقدام آمریکا مخالفت کردند. ابتدا ترامپ تمامی تلاشش را کرد ما را در موضعی قرار دهد خودمان از برجام خارج شویم اما این اتفاق نیفتاد. بعد سراغ کنگره رفت اما اروپایی ها در کنگره آمریکا لابی کردند و کنگره تصمیم به خروج از برجام نگرفت. ترامپ بعد از آن وارد مذاکرات دوجانبه با اروپایی ها شد اما آنجا هم مقاومت کردند و در نهایت ترامپ جز اینکه راسا از برجام خارج شود راهی برایش نماند.

عراقچی تاکید کرد: در دولت ترامپ قویا معتقد بودند که آمریکا در برجام ضرر کرده و امتیازات زیادی داده بدون اینکه امتیازی بگیرد به ویژه مواضع منطقه‌ای ایران و سیاست های ضد استعماری تغییر نکرده و فروش نفت هم ادامه دارد از این رو از برجام خارج شد. معاون ظریف در ادامه تصریح کرد: از وقتی آمریکا از برجام خارج شد اروپا تلاش کرده است خواسته های ایران در حوزه های مختلف از جمله نفت و بانک تامین شود و تا الان به طور جدی به کار ادامه دادند.

عراقچی گفت: به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این شش ماه کم نگذاشته اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکا است که بسیار سنگین بوده است. آمریکایی ها هر کشوری که SPV در آن مستقر شود یا بانک هایی که با آن کار کند را تهدید کرده اند. با این حال اروپایی ها تلاششان را متوقف نکرده‌اند. اما هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی این ساز و کار را قبول کند. اتریش، لوگزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند. اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده ای ندارد. اگر تا الان ماندیم به این دلیل است که در ابعاد سیاسی و اقتصادی ماندن به نفع ماست. در حال حاضر شرایط مطلوبی است اما این حتما پایدار نخواهد ماند و اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: هزینه تحریم برای ایران کم نیست اما ما در نهایت راه خود را پیدا خواهیم کرد. آنها باید بدانند کسی در ایران به خاطر تحریم های آمریکا دست خودش را بالا نمی‌برد. الان اجماع جهانی به نفع ماست و همه اعتراف دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و سیزده گزارش آژانس سند حقانیت ایران است که به تعهداتش پایبند بوده است. انشالله اگر انسجام داخلی که محل بحث است باشد بهتر از گذشته با مسایل کنار خواهیم آمد.

وی با بیان اینکه اروپا باید مراقب صدمات فشارها و تحریم های آمریکا به شرکت ها و کشورهای اروپایی باشد تصریح کرد: چند مقام اروپایی به خود من گفتند که بعد از برجام فهمیدیم چقدر به دلار وابسته هستیم و شرکت های ما به جای دستور گرفتن از دولت هایشان از وزارت خزانه داری آمریکا دستور می گیرند و اینکه آمریکا می گوید همه پشت اراده او بایستند برای اروپایی ها قابل قبول نیست. در جلساتی بودم در کمیسیون مشترک که مقامات اروپایی به مقامات آمریکایی می گفتند خروج شما (آمریکا) از برجام اعتباری برای ما و شورای امنیت نمی‌گذارد چرا که خروج آمریکا نقض قطعنامه 2231 است.

وی گفت: بنابراین اگر اروپایی‌ها اگر کوتاه بیایند حاکمیت، اعتبار و امنیت آنها زیر سوال می‌رود. اگر اروپا فکر می کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می تواند امتحان کند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد! بی شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست. عراقچی در پایان تاکید کرد: اگر اروپا تصور می کند برجام برای حاکمیت و امنیت و اعتبارش مهم است باید آماده پرداخت هزینه برای آن باشد.

لازم به ذکر است این همایش با هدف تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار حوزه رهیافت های نظری، تحولات جهانی، تحولات منطقه و سیاست خارجی در دولت یازدهم برگزار شده است. تولید علم و پرداختن به مسائل نوین و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مطالعه و بومی‌سازی نظریات معتبر در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و تلاش در جهت کاربردی سازی این نظریات در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از اهداف این همایش است.

فایل صوتی سخنرانی دکتر دهقانی فیروزآبادی 1

فایل صوتی سخنرانی دکتر دهقانی فیروزآبادی 2

فایل صوتی سخنرانی دکتر جواد کاشانی

فایل صوتی سخنرانی دکتر حسین سلیمی

فایل صوتی سخنرانی دکتر عباس عراقچی 1

فایل صوتی سخنرانی دکتر عباس عراقچی 2

فایل صوتی سخنرانی دکتر عباس عراقچی 3




نظر شما :