رئیس دانشگاه: اندیشه های علامه محدود به زمان و مکان نیست

۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۳۶۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۴۸
همایش یادمان علامه طباطبائی (ره) با محوریت تشیع و مختصات فرهنگ شیعی، علوم انسانی- اسلامی، عرفان علامه طباطبائی صبح امروز با حضور رئیس دانشگاه، استادان و صاحب‌نظران فلسفه و الهیات در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار شد.
رئیس دانشگاه: اندیشه های علامه محدود به زمان و مکان نیست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این مراسم دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی گفت: امیدواریم  برگزاری این نشست و سلسله نشست هایی که طی این هفته تحت عنوان هفته علامه طباطبائی(ره) در این دانشگاه تدارک دیده شده است زمینه ای برای استفاده بیشتر دانشگاه علامه طباطبائی به گونه های مختلف باشد تا به این وسیله ضمن گرامی داشت یاد و خاطره این عالم برجسته از اندیشه ها و تفکرات ایشان در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی استفاده نماییم.

او به رایزنی های انجام شده برای معرفی بیشتر این عالم دینی در سطح بین المللی اشاره کرد و افزود: امیدوار هستیم این نشست زمینه ای برای ایجاد جایزه ی بین المللی علامه طباطبائی و همین طور برگزاری نشست های بین المللی برای معرفی بیشتر ایشان در عرصه جهانی را فراهم سازد.

دکتر سلیمی در ادامه با اشاره  به شخصیت برجسته علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: این فیلسوف معاصر دارای اندیشه هایی است که محدود به یک زمان و مکان نیست. او اضافه کرد: فیلسوفان، متفکران و صاحبان اندیشه ای هستند که فقط در ظرف تاریخی، اندیشه آنها را می توان درک کرد و به گونه ای اندیشه آن ها کاملاً تاریخ مند و زمان مند است و بدون شناخت مشخصات تاریخی امکان فهم ابعاد اندیشه های آنها نیست ولی متفکرانی همچون علامه طباطبائی هستند که علاوه بر اینکه از شرایط و زمان و مکان تأثیر پذیرفته اند و در یک شرایط تاریخی خلق شده اند اما دامنه ای تأثیرگذاری شان فرا تاریخی و فرا مکانی است و علامه طباطبائی(ره) جزو این شخصیت هاست. او اضافه کرد: اجلاسیه هایی از این قبیل می تواند شرایطی را ایجاد کند که در آن امکان بهره برداری بیشتر و تأثیرگذاری عمیق تر و تفاسیر موسع تری از اندیشه علامه طباطبائی فراهم گردد.

دکتر سلیمی در پایان سخنانش با اشاره به ضرورت نوآوری در حوزه تفکر فلسفی در سطح بین المللی گفت: در عرصه تفکر جهانی به نظر می رسد که دانشگاهیان آن سوی جهان هم از تکرار مبانی و تکرار اندیشه فلسفی خسته شده اند و به دنبال اشکال جدیدی از فلسفه هستند. معتقدیم که چنین نشست هایی باعث شکل گیری شرایط لازم برای جهش نوآورانه در تفکر می شود و به متفکران بزرگ ما توان و امکان دستیابی به استفاده از این ظرفیت و مفاهیم را خواهد داد.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد از شاگردان مرحوم علامه طباطبائی (ره) نیز در سخنانی با اشاره به تأثیر ویژه برخی متفکران بزرگ در دانش الهیات گفت: آنچه که امروز برای الهیات مطرح است نگاه جدید به انسان است. او افزود: امروز الهیات دنبال حق مداری انسان می گردد و نه تکلیف مداری انسان و دانش الهیات باید به این مباحث بپردازد.

او در ادامه به بیان ویژگی های دانش الهیات پرداخت و افزود: علامه طباطبائی یکی از معیارهای دانش الهیات است و در یکی از هنگامه های تاریخ است که افرادی که با قلم و متن نوشته های ایشان آشنایی دارند می توانند وسعت بیشتر و درک والاتری از مباحث مطرح شده توسط این عالم را داشته باشند. 

لازم به یادآوری است این یادمان با توجه به نام‌گذاری هفته بزرگداشت علامه طباطبائی از  ۱۹ تا ۲۴ آبان در دانشگاه مزین به نام این فیلسوف معاصر، باهدف بررسی افکار و اندیشه‌ها واکاوی آثار ارزشمند ایشان با برگزاری ۴ نشست تخصصی و با حضور استادان و صاحب‌نظران فلسفه و الهیات در حوزه و دانشگاه برگزار شد. محوریت تشیع و مختصات فرهنگ شیعی، علوم انسانی- اسلامی، عرفان علامه طباطبائی، بررسی نقش این فیلسوف در تحول دانش الهیات، اصول و مبانی تشیع در دیدگاه این عالم دینی از موضوعات محوری مورد بحث در این یادمان بود.

 


نظر شما :