اولین همایش ملی مشاوره مدرسه در دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کارکرد

۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۳۵۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۱۹۳
اولین همایش ملی مشاوره مدرسه با ارائه 61 مقاله علمی 20 آبان ماه جاری به مدت دو روز در محل دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.
اولین همایش ملی مشاوره مدرسه در دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کارکرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم افتتاحیه این همایش با حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش، مسئولان دفتر مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش‌وپرورش، استادان و صاحب‌نظران مشاوره در محل تالار اجتماعات دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در مراسم افتتاحیه این همایش در سخنانی با اشاره به اهمیت مشاوره در نظام آموزشی گفت: اگر به‌دقت به احوال شبکه آموزش کشور بنگریم متوجه اهمیت مشاوره مدرسه به‌عنوان امری لازم، تخصصی و حیاتی و تأثیرگذار پی خواهیم برد. او افزود: لازم است که به مشاوره به‌عنوان امری تخصصی بنگریم، متأسفانه این مهم مدت طولانی به فراموشی سپرده‌شده بود و در حال حاضر نیز باز با این معضل روبرو است. او در این خصوص اضافه کرد: در شرایطی که مشاوره در جهت‌گیری ذهنی دانش آموزان، برنامه‌ریزی درسی، و فضای ذهنی خانواده‌ها در حین تحصیل فرزندان خود بسیار تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است، همچنان به‌عنوان مقوله غیرتخصصی توسط شبکه‌های سوداگر پی گیری می‌شود که متأسفانه بخشی از نظام آموزشی و نظام اجتماعی را به بیراهه می‌برد.

رئیس دانشگاه در ادامه سخنانش با تأکید بر ضرورت انجام مشاوره در بخش‌های مختلف و بهره‌گیری از حضور مشاوران متخصص بیان داشت: متأسفانه دراین‌باره استدلال غلطی مطرح می‌شود که مشاوره یک دانش بین‌رشته‌ای است. او ادامه داد: امروزه دانش‌ها و رشته‌های بسیاری ماهیت بین‌رشته‌ای پیداکرده‌اند اما این به معنای نادیده گرفتن تخصص آن‌ها نیست چراکه همه دانش‌ها به یکدیگر نیاز دارند، ولی این نیاز به معنای آن نیست که باید عده‌ای صرفا در یک حوزه تخصصی مشخص متمرکز شوند و در آن زمینه دانش و مهارت لازم را کسب نمایند و بی توجه به سایر حوزه های دانشی مرتبط، بتوانند یک راهبری درست در حیطه تخصصی خود داشته باشند.

رئیس دانشگاه با انتقاد از تشکیل شبکه سوداگر در بخش مشاوران درسی گفت: همه ما امروز شاهد شکل‌گیری شبکه‌ای از مشاوران درسی و مدرسه هستیم که با اقتصاد سیاسی بسیار پیچیده به فعالیت سوداگرانه خود می‌پردازند. او افزود: در این شبکه تعداد زیادی از افراد علیرغم تخصص‌های مختلف، بدون هیچ دانش و تخصصی در امر مشاوره و آشنایی با بنیادهای فکری، تئوری‌های اساسی و تأثیری که مشاوره می‌تواند بر ماهیت امر آموزش داشته باشد با ورود غیر تخصصی به موضوع مشاوره فضایی وحشت‌آور و رعب‌انگیز را در مدرسه ایجاد می‌نمایند.

دکتر سلیمی در ادامه با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای همکاری با مسئولان و متولیان نظام آموزشی به هدف حل این معضل بیان داشت: بسیار امیدواریم که با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش، استادان و صاحب‌نظران و دانشجویان بتوانیم به مقوله مهم و تخصصی مشاوره در مدرسه بپردازیم و تلاش کنیم که دیگر هر فردی با هر نوع تخصصی به جز مشاوره، صاحب صلاحیت برای ورود به این حوزه شناخته نشود.

دکتر سلیمی در ادامه با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای همکاری با مسئولان و متولیان نظام آموزشی برای حل این معضل بیان داشت: بسیار امیدواریم که با همکاری مسئولان آموزش‌وپرورش، استادان و صاحب‌نظران و دانشجویان بتوانیم به مقوله مهم و تخصصی مشاوره در مدرسه که هر فردی با هر نوع تخصصی جزء مشاوره صلاحیت ورود به آن را نداشته باشد بپردازیم. او افزود: امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه‌ای برای بدل شدن مقوله مشاوره در مدرسه به امر تخصصی باشد و به این سبب نظام آموزشی مستقل برای آن ترسیم گردد و شرایطی را برای ایجاد تحول بنیادین در این خصوص فراهم نمائیم. او یادآور شد: به‌عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی این آمادگی را برای همکاری با آموزش‌وپرورش داریم که باهدف گیری یک نظام مشاوره مدرسه جهت مدارس را به‌تدریج تغییر دهیم. 

رئیس دانشگاه با تأکید بر چند رشته‌ای بودن رشته مشاوره اضافه کرد: مشاوره یک حوزه چند رشته‌ای است که روان‌شناسی در آن نقش اساسی و بنیادی دارد و مشاوران نیازمند بهره‌مندی از دانش‌های مختلف هستند. او اضافه کرد: برای تشکیل یک نظام مشاوره‌ای جدید در مدارس باید یک نگرش جدید مبتنی بر نگرش چند رشته‌ای در این حوزه شکل بگیرد و معتقدیم این حوزه نباید صرفاً به مطالعات روان‌شناسی محدود بماند و ضرورت دارد از سایر رشته‌ها در این انجام این مهم بهره گرفته شود. او خاطرنشان کرد: امیدواریم این نگاه به‌تدریج در کشور و در دانشگاه‌ها گسترش پیدا نماید و منتهی به استقلال حوزه تخصصی مشاوره گردد. او اضافه کرد: امیدواریم در حوزه مشاوره مدرسه به شرایطی برسیم که بتوانیم با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها  نظام مستقل مشاوره مدرسه را طراحی نمائیم و پیش ببریم و بر این اساس نیازهای مشخص مدارس دولتی و غیردولتی کشور را برطرف نمائیم.

دکتر سلیمی تصریح کرد: امیدواریم که دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه صرفاً به دانشگاه به‌عنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز خود نگاه نکنند چراکه دانشگاه‌ها می‌توانند زمینه اصلی برای پرورش، سازمان‌دهی و گسترش مشاوره مدرسه باشد. در ابتدای این مراسم دکتر آتوسا کلانتر هرمزی دبیر علمی همایش در سخنانی به اهداف شکل‌گیری و برگزاری اولین همایش ملی مشاوره مدرسه پرداخت و گفت: در سند بنیادین آموزش‌وپرورش به‌عنوان مهم‌ترین سند تحولی کشور به جایگاه مشاوره و مشاوران توجه شده است و تبیین و عملیاتی شدن این مهم نیازمند همت تصمیم سازان عرصه مشاوره مدرسه است.

دبیر علمی همایش با اشاره به نیاز جدی دانش آموزان و خانواده‌های آنان به مشاوره گفت: این دو گروه نیازمند حامیان جدی، مؤثر و اثر گذار به نام مشاوران است که عادلانه، منصفانه و بامهارت های حرفه‌ای زمینه‌ساز رشد و پیشرفت تحصیلی، شغلی و شخصی و اجتماعی آنان را فراهم سازند. او رفع چالش‌های امروزه مدارس جهت تحقق مدارس 1404 را نیازمند نگاه تیمی، برنامه‌ای، قابل‌سنجش و پاسخگویانه برشمرد و افزود: تغییرات جمعیت‌شناسی، ساختار خانواده، گسترش نظام‌های ارتباطی، پیشرفت‌های فناوری و نیز انتظارات آموزش‌وپرورش و نظام سلامت، بهزیستی، کودکان و نوجوانان موضوعاتی است که نقش مشاوره مدرسه و تعیین کارکردهای مؤثر آن را تائید می‌نماید. بر این اساس لازم است وظایف و نقش مشاوران مدارس، منطبق بر رسالت ارتقا سلامت و موفقیت دانش آموزان باشد.

دکتر کلانتر هرمزی با توجه به اهتمام دانشگاه علامه طباطبائی به این مهم از طریق برگزاری این همایش گفت: در دنیای امروز مشاوران مدارس را راهبران تحول و تغییر می‌نامند. او برگزاری این همایش را به منظور، تعامل و همکاری مؤثر همه منابع انسانی در مدرسه ازجمله مدیران و معلمان و همچنین حمایت همه‌جانبه و هماهنگ سیاست‌گذاران، برنامه ریزان، مجریان حوزه آموزش و پروش و متخصصین موضوع را طلب می‌نماید. ازاین‌رو دانشگاه علامه طباطبائی برآن شد تا باهدف تبیین جایگاه مشاور مدرسه در سند تحول بنیادین در راستای تحقق مدارس 1404، بررسی نقش و کارکردهای حرفه‌ای مشاوران مدارس، بررسی چالش‌ها و مشکلات ضمن اشتغال مشاوران مدارس و درنهایت تقویت و تثبیت نظام حرفه ای مشاوره مدرسه این همایش را برگزار نماید.

دبیر علمی همایش در پایان سخنش تصریح کرد: امیدواریم این همایش گام مؤثری در جهت تقویت و تثبیت جایگاه حرفه‌ای مشاوران مدارس باشد. معتقدیم که رشد این جایگاه و رفع چالش‌ها و مشکلات حرفه‌ای مشاوران مدارس جز باهم اندیشی و هم‌افزایی حوزه سیاست‌گذاری اجرایی و دانشگاهی امکان‌پذیر نخواهد بود. او با تقدیر از ارسال‌کنندگان مقالات به این همایش اعلام کرد: از مجموع 181 مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش با داوری‌های کمیته علمی 61 مقاله برای ارائه در این همایش موردپذیرش قرار گرفت.

لازم به ذکر است این همایش تا 21 آبان ماه در محل تالار اجتماعات دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار خواهد شد.

 


نظر شما :