گفتگو با دکتر نعمت الهی به بهانه افتتاح و استقلال دانشکده علوم ریاضی ورایانه

۱۳ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۲۹۱ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۴۷۴
مجوز تاسیس دانشکده علوم ریاضی و رایانه در سال 1392 توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد اما علیرغم تفکیک اداری آن از دانشکده اقتصاد، عملا استقلال آن تا زمان احداث ساختمان این دانشکده میسر نشد. در طی سال های 92 تا 96 دانشکده با 3 گروه آموزشی فعالیت خود را در محل دانشکده اقتصاد دنبال نمود و در طی این مدت ریاست دانشکده اقتصاد، سرپرستی آن را عهده دار بود، تا اینکه در سال 1396 با ابلاغ ریاست دانشگاه سرپرستی این دانشکده به دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه و از اعضای هیات علمی گروه آمار، به هدف پیگیری و اجرایی شدن روند استقلال و انتقال آن به محلی جدید واگذار شد. این دانشکده در تاریخ 6 آبان ماه 1397 با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه و شورای دانشگاه رسما افتتاح شد.
گفتگو با دکتر نعمت الهی به بهانه افتتاح و استقلال دانشکده علوم ریاضی ورایانه

به منظور اطلاع از روند شکل گیری، تاسیس و استقلال آن گفتگوی کوتاهی با دکتر نعمت الهی انجام داده ایم:

با سلام و سپاس از فرصتی که د ر اختیار روابط عمومی دانشگاه قرار دادید. سابقه شکل گیری رشته آمار و علوم ریاضی در دانشگاه علامه طباطبائی به چه زمانی برمی گردد؟

از سال ۱۳۶۳ پس از ادغام برخی واحدهای دانشگاهی و تاسیس دانشگاه،  رشته آمار سیر تکاملی خود را آغاز نمود و استادان اینن رشته در طول دوران همواره یاری کننده دیگر دانشکده ها در امر تدریس دروس ریاضی- آمار و رایانه و امور پژوهشی و پایان نامه ها و رساله ها بوده است. با توجه به اهمیت علوم ریاضی و رایانه در دیگر علوم به خصوص علوم انسانی، تشکیل این دانشکده در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور در سال های اخیر دنبال شد که خوشبختانه به ثمر رسید.

سابقه اولیه فعالیت این دانشکده به سال 1368 با اخذ مجوز برای راه اندازی رشته آمار در دانشکده اقتصاد بر می گردد. در سال 1376 اولین دوره کارشناسی ارشد تحت عنوان آمار اقتصادی و اجتماعی راه اندازی شد و به ترتیب در سال های بعد با راه اندازی رشته های ریاضیات مالی و علوم کامپیوتر ادامه پیدا کرد. دانشکده علوم ریاضی و رایانه از سال 92 با تشکیل 3 گروه آموزشی شامل: آمار، ریاضی و علوم رایانه به طور رسمی تاسیس و در محل دانشکده اقتصاد فعالیت داشت. از زمان تاسیس این دانشکده مسئولان وقت دانشگاه قول مساعدت برای در اختیار قرار گرفتن ساختمانی مستقل برای این دانشکده تازه تاسیس را دادند. خوشبختانه با همراهی و همراهی ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم ایشان در حوزه توسعه و منابع انسانی با انتقال موسسه آموزش عالی بیمه اکو به پردیس تحصیلات تکمیلی این ساختمان تابستان سال جاری برای انتقال دانشکده علوم ریاضی و رایانه در اختیار قرار گرفت.

با کار بی وقفه، پیگیری همکاران، مساعدت ها و حمایت های معاون محترم توسعه و منابع انسانی در حوزه امور فنی، تجهیز و تدارکات، معاونان محترم دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی در حوزه راه اندازی و تجهیز سلف دانشجویی، نمازخانه و بوفه، و معاون محترم پژوهشی در خصوص استقرار کتابخانه این دانشکده، این ساختمان برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده و در اختیار قرار گرفت.

این ساختمان شامل چه فضاهایی است و آیا امکانات موجود در آن پاسخگوی نیاز استادان و دانشجویان خواهد بود؟

این ساختمان شامل 17 اتاق برای استادان، 9 کلاس درس، 2 سایت کامپیوتر، 2 اتاق برای دانشجویان دکتری، یک سالن کنفرانس و نیز فضاهای پیش بینی شده برای استقرار واحدهای اداری است.

در حال حاضر این دانشکده چه تعداد عضو هیات علمی و دانشجو دارد؟

این دانشکده 21 عضو هیات علمی و 400 دانشجوی شاغل به تحصیل دارد که در رشته های آمار، آمار ریاضی، آمار اجتماعی و اقتصادی، ریاضیات مالی، علوم کامپیوترو در سه مقطع تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند.

نقش و جایگاه دانشکده علوم ریاضی و رایانه را در دانشگاه علامه چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشکده‌ها و رشته‌های موجود در دانشگاه علامه طباطبائی هر یک در تخصص‌ها و گرایش‌های خود دارای اعتبار و هویت علمی برجسته ای در سطح داخلی و بین المللی هستند. فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی این دانشکده به عنوان تنها دانشکده علوم پایه دانشگاه علامه، که همراه با سایر شاخه های علوم انسانی ظرفیت بالایی در تولیدات پژوهشی بین المللی دارد، توانسته سهم بالایی در جایگاه علمی و بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی را به بار بیاورد و در زمینه مقالات در نشریات بین المللی بسیار موفق بوده است. همچنین تخصص های موجود در این دانشکده عملا به عنوان تخصص های مکمل در سایر رشته ها از جمله رشته های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ظرفیت بالایی را در انجام پژوهش های مشترک و نیز ارائه آموزش دروس پایه در سایر دانشکده ها داراست.

لازم به ذکر است دانشکده علوم ریاضی و رایانه با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه در تاریخ 6 آبان ماه در محل ساختمان جدید این دانشکده واقع در خیابان خالد اسلامبولی افتتاح شد و همچنین طی این مراسم، از زحات دکتر نعمت الهی به عنوان سرپرست دانشکده تقدیر شده و دکتر پورطاهری به عنوان اولین رئیس دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی معارفه گردید.


نظر شما :