امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه علامه طباطبائی

۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۲۵۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۰۷۸
تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و انتشاراتی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان بورس و اوراق بهادار عصر روز دوشنبه 7 آبان ماه به امضای دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این تفاهم‌نامه باهدف ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری بیشتر طرفین در حوزه‌های علمی-پژوهشی، آموزشی، مشاوره‌ای، انتشاراتی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی با استفاده از امکانات، توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربه و تخصص دو طرف امضا شد.

دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی در این جلسه با تسلیت دهه پایانی ماه صفر و ایام اربعین حسینی و گرامیداشت ارزش‌های قیام حضرت امام حسین (ع) که این روزها در صدر اخبار و توجهات جهانی قرارگرفته است گفت: حضور پرشور استادان و دانشجویان در این مراسم پیاده‌روی اربعین نشانه همدلی دانشگاه با این حرکت بزرگ است.

دکتر سلیمی در ادامه سخنانش برگزاری جلسه امضای تفاهم‌نامه سازمان بورس و اوراق بهادار با دانشگاه علامه طباطبائی را یک اتفاق مهم در تحولات دانشگاهی برشمرد و افزود: معتقدیم که در شرایط فعلی جامعه، دانشگاه نیاز به تغییر خط‌مشی و تحول کارکردی در درون جامعه دارد چراکه در عرصه جهانی و در شرایط خاص جامعه ایران شاهد تغییرات بنیادینی هستیم. او با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه و آموزش‌ها و تحقیقات در آن در این عرصه تصریح  کرد: دانشگاه نباید تنها موسسه‌ای باشد که آموزش‌هایی را ارائه دهد که به خارج شدن فارغ‌التحصیلانی در تخصص‌های مختلف و یا چاپ مقالاتی از استادانش در نشریات بین‌المللی محدود باشد. او افزود: در شرایط امروز جامعه  و در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی شرایط و نیازهای جدیدی به وجود آمده است که شاید تنها دانشگاه بتواند به آن پاسخ دهد.

رئیس دانشگاه با اشاره به‌ضرورت توجه به‌گونه‌ای مختلفی از آموزش برای حل مسائل و مشکلات گفت: به گونه‌های مختلفی از آموزش در کشور نیازمندیم و جامعه دانشگاهی علامه طباطبائی پیشتاز در این مهم است. او به توافقات و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده میان دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان بورس اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: برپایی این‌گونه نشست‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک نشان از بسته شدن نطفه‌های جدیدی از آموزش و پژوهش در درون جامعه است.

دکتر سلیمی در ادامه به شکل‌گیری دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باهدف آموزش‌های تخصص‌های مکمل در هر رشته برای آمادگی بیشتر برای ورود به عرصه کار اشاره کرد و افزود: این دوره‌ها از 2 سال پیش برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور در دانشگاه علامه طباطبائی در حال اجرا است و تاکنون 4 هزار دانشجو در آن مهارت‌های تکمیلی را کسب نموده‌اند.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به نیاز جامعه برای کسب مهارت‌آموزی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اگر دانشگاه وارد این عرصه نگردد، بازار مکاره و پرطمطراق این نیاز آن را به قهقرا خواهد برد. او به دغدغه‌های دانشگاه در این خصوص اشاره و تأکید کرد: به‌عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور با سازمان‌های مختلف ازجمله سازمان بورس وارد مذاکره شدیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم نیازهای تخصصی‌شان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی جدید برآورده نمائیم.

او اضافه کرد: خوشحالیم که نگاه عمیقی برای برطرف شدن نیازهای آموزشی و پژوهشی در سازمان بورس اوراق بهادار به‌وسیله یک دانشگاه سطح یک کشور وجود داشت و امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و اجرایی شدن مفاد آن شاهد نتایج محسوس و عملی از این همکاری باشیم. او اضافه کرد: امیدواریم این تجربه موفق الگویی برای حوزه‌های دیگر شود. معتقدیم اگر سایر حوزه‌ها به دانشگاه اعتماد نمایند و بخشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را با همکاری دانشگاه انجام دهند ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها، شاهد به ثمر نشستن نظام آموزش عالی در کشور خواهیم بود.

در ابتدای این نشست دکتر نعمت اللهی معاون آموزشی دانشگاه به معرفی دانشگاه علامه طباطبائی و ظرفیت‌های آن پرداخت و افزود: این دانشگاه علاوه بر آموزش‌های رسمی خود و با توان علمی استادان خود دوره‌های آموزشی غیررسمی را در مجموعه آموزش‌های تخصصی آزاد دانشگاه برگزار می‌نماید که این امکان زمینه همکاری خوبی را برای این تفاهم‌نامه فراهم می‌نماید.

در ادامه مراسم دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تسلیت این ایام گفت: امیدوارم پیام عاشورا در زندگی و در حوزه های شخصی و اجتماعی ما ساری و جاری باشد و درسی که از این واقعه می گیریم رعایت حقوق مردم، انصاف، عدالت، راستگویی و صداقت باشد. او سپس به برپایی این جلسه اشاره و افزود: خوشحالیم که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی به طور تخصصی این موضوع را پیگیری می نماید. 

دکتر محمدی در بخش دیگری از سخنانش به نیازهای این سازمان و کمک دانشگاه برای برطرف شدن آن اشاره کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار حمایت خود از پایان‌نامه های دانشجویی را آغاز کرده است و در حال حاضر با دانشگاه تهران و الزهرا همکاری دارد. او اضافه کرد: این آمادگی وجود دارد تا پایان‌نامه‌ها استاد محور تعریف شوند و بر اساس موضوعات مورد نیاز انتخاب و درباره آن پژوهش‌های لازم انجام شود.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر دوره‌های آموزشی کاربردی، فراتر از دوره‌های کلاسیک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند و این هم افزایی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بازار سرمایه بسیار مغتنم است. او افزود: به عنوان سازمان بورس باید در حوزه آموزش و هم پژوهش در بازار سرمایه نظارت کنیم و برای انجام این پژوهش ها از بدنه دانشگاه استفاده کنیم این توفیقی است که مطمئنیم می‌توانیم از توان بالای استادان و دانشجویان استفاده کنیم. لازم به ذکر است در قالب این تفاهمنامه بخشی از خدمات آموزشی و پژوهشی مورد نیاز سازمان بورس و اوراق بهادار به ویژه در زمینه برگزاری دوره های آموزشی MBA و DBA توسط دانشگاه علامه طباطبائی ارائه خواهد شد.


نظر شما :