همایش مشترک گفتگوهای فرهنگی ایران و روسیه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۰۱ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۲۰۲ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۲۸۶
دومین همایش مشترک دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ با عنوان «گفتگوهای فرهنگی ایران و روسیه» یکم آبان ماه جاری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و در محل تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
همایش مشترک گفتگوهای فرهنگی ایران و روسیه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با اشاره به توسعه همکاری های علمی دانشگاه علامه طباطبائی در طی چند سال اخیر گفت: در بین ده‌ها کشور که طرف ارتباط دانشگاهی هستند، روسیه در بین پنج کشور برتر قرار دارد تا امکان بهره‌برداری از محیط‌های علمی دو کشور فراهم شود. او با اشاره به ضرورت ارتباطات فرهنگی میان کشورها گفت: گفتگوهای فرهنگی تنها به معنای گفتگوی نخبگان نیست، بلکه ارتباط بین فرهنگ دو کشور نیز است.

او افزود: فرهنگ، صرفا آداب و رسوم یا آداب تغییر ناپذیر نیست، بلکه نظام‌های معنایی هستند که روح یک جامعه و اندیشه‌ها و مفاهیم یک جامعه را هماهنگ می‌کند. اگر فرهنگ دو کشور را نظام‌های معنایی جاری دو کشور بدانیم که فرهیخته‌تر و رو به بالا حرکت می‌کند، آن‌گاه درمی‌یابیم که فرهنگ ایران و روسیه دائم در حال گفتگو بوده‌اند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اهمیت توسعه گفتگوهای فرهنگی و رسالت دانشگاهیان در این خصوص افزود: جریان‌های روشنفکری که محصول مواجهه اندیشمندان دو کشور با پدیده‌های مدرن است، تقریبا به صورت هم‌زمان در دو کشور اتفاق افتاده است. بدین ترتیب به نوعی گفتگوهای تاریخی میان دو کشور پیش از این آغاز شده است. وظیفه ما دانشگاهیان پیشبرد این گفتگوهای فرهنگی است. او اضافه کرد: تعمیق روابط فرهنگی بین ایران و روسیه، می‌تواند موجب تغییر روابط دو کشور از حالت فعلی که به صورت موردی و دوره‌ایست، به روابطی مستمر و گستره‌تر بین دو کشوری شود که روابط دیرینه داشته‌اند.

دکتر سلیمی در پایان سخنانش تصریح کرد: امروز بیش از هر زمانی، دیدگاه‌ها و منافع ما و روسیه به هم گره خورده است و  اگر در عرصه فرهنگ هم اجرایی شود، تعاملات بیشتری را در پی خواهد داشت. او افزود: دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی گسترش ارتباطات دانشگاهی را دارد.

لازم به ذکر است ارزش های فرهنگی مشترک تمدن های ایران و روسیه، روابط فرهنگی میان ایران و روسیه معاصر و تحلیل فرصت ها و موانع فرهنگی موجود برای گسترش همکاری های ایران و روسیه از مهم ترین محورهای این همایش است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر سجادپور، معاون آموزشی و پژوهشی و رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در سخنانی با تبیین اهمیت توجه به روابط ایران و روسیه و نقش فرهنگ در تعمیق رابطه بین دو کشور گفت: فرهنگ، سرشت سرنوشت‌سازی دارد و همسایگی هم پیوندی و به دنبال آن‌هم سرنوشتی را در پی دارد. او افزود: اگر یک زاویه دید علمی، فنی و دقیق به روابط دوجانبه بین ایران و روسیه داشته باشیم، سرشت سرنوشت سازی را درمی‌یابیم. او افزود: این رابطه برای ایران و روسیه مهم است چراکه این همسایگی هم سرنوشتی را نیز به دنبال دارد.

دکتر سجادپور در ادامه گفت: نکته مهم دیگر ابعاد منطقه‌ای این روابط است که بی‌تردید در جهت صلح و امنیت منطقه‌ای بوده است. اگر این همکاری‌های منطقه‌ای نبود دمشق در اختیار داعش قرار می‌گرفت و این اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای را در سرشت سرنوشت‌ساز این روابط در ابعاد بین‌المللی را نشان می‌دهد. او خاطرنشان کرد: هر جا روابط دو کشور متوازن بوده، تأثیر آن را دیده‌ایم. روابط ایران و روسیه پس از جنگ سرد، عامل چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل بوده است. او با اشاره به تأثیرات همکاری‌ها دوجانبه تصریح کرد: دو کشور با روابط متعادل و متوازن تأثیر بسزایی در نظام بین‌الملل داشته‌اند و در حال حاضر شاهد نظام چندقطبی در دنیا که متأثر از روابط ایران و روسیه است هستیم. او افزود: این تعاملات منافع بسیاری از مردم جهان و به‌خصوص ملت دو کشور را فرم و شکل دیگری داده است و به رابطه‌ای مهم، اثرگذار و سرنوشت‌ساز تبدیل کرده است که خوشبختانه در مسیر درست و در حال پیشرفت است.

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه در ادامه تحلیل خود افزود: اگر گزاره اول این بحث در مورد سرشت سرنوشت‌ساز رابطه موردقبول واقع شود، موضوع بعد این است که هرچه این رابطه چندوجهی‌تر و مستقل از عوامل دیگر شود منافع مردم دو کشور بیشتر تأمین خواهند شد. دکتر سجادپور گفت: رابطه ایران و روسیه در حال چندوجهی شدن در حال حرکت است و این رابطه در ابعاد مختلفی موردتوجه قرار می‌گیرد. در حوزه‌های اقتصادی، حوزه‌های جدیدی در روابط بانکی، تجاری و انرژی و در ابعاد سیاسی همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و در ابعاد فرهنگی نیز شاهد تبادلات و تعاملات زیادی در طی چند سال اخیر هستیم که بیانگر چندوجهی شدن این تعاملات است. او تأکید کرد: هرچه روابط چندوجهی‌تر شود، استراتژی لحظه‌ای و منطقه‌ای اثر حداقل روی آن می‌گذارد و عایقی برای استحکام و حفظ این روابط خواهد شد. او تصریح کرد: چندوجهی شدن بیشتر در طی چند سال گذشته از ویژگی‌های مهم و قابل‌توجه در روابط و تعاملات بین دو کشور بوده است.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه افزود: اگر این گزاره مهم و استراتژیک نیز روشن باشد باید به سمت چندوجهی شدن بیشتر در روابط در حوزه‌های مختلف حرکت نمائیم، چراکه درنهایت در تأمین امنیت و در توسعه اقتصادی اثرگذار خواهد بود. او با تأکید بر اهمیت توسعه این روابط خاطرنشان کرد: تأمین امنیت با یک ابزار و یا چند ابزار فراهم نمی‌شود و مجموعه عوامل و عناصر را شامل می‌شود که مجموع آن به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد و ضرورت دارد که با توسعه همه‌جانبه و چندوجهی در لایه‌های مختلف بتوانیم گسترش این روابط را شاهد باشیم.

دکتر سجادپور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت تعاملات و روابط فرهنگی میان  دو کشور گفت: بعد مهم دیگر برجسته کردن بعد فرهنگی است که خود دارای وجوه مختلفی است که تعاملات فرهنگی و لایه‌های گوناگون آن باید ابعاد متنوع به خود بگیرد و دریای بی‌نظیری از مطالعات علمی و اکتشافات در مبانی نگرش علمی، فرهنگ و ابعاد شناختی بین دو کشور در آن موردتوجه قرار بگیرد. او خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در برجسته کردن روابط فرهنگی، همکاری‌های دانشگاهی است. او در پایان سخنانش تصریح کرد: تقویت و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور باید حوزه‌های گوناگونی را دربر بگیرد که درنهایت به یک درک مشترک منجر گردد. 

در پایان‌بخش افتتاحیه این نشست پیام دکتر الکساندر زاپیسوتسکی، رئیس دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سنت پترزبورگ، پیام دکتر ایریا کرایوا، رئیس دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو و پیام دکتر آلان اوگیف، رئیس دانشگاه دولتی اوستیای شمالی توسط معاونانشان قرائت شد.  در بخشی از این نشست از کتاب مشترک دکتر  الکساندر پلیشوک از استادان دانشگاه زبان‌شناسی مسکو و دکتر مریم شفقی از اعضای هیات علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد. لازم به ذکر است این نشست یک‌روزه با برگزاری 4 نشست تخصصی با عنوان‌های، روابط ایران و روسیه: نگاه فلسفی تمدنی؛ پیوندهای فرهنگی ایران و روسیه؛ دیپلماسی عمومی روابط ایران و روسیه و نیز پیوندهای زبانی ایران و روسیه و با ارائه دیدگاه‌های استادانی از دانشگاه‌های ایران و روسیه برگزار شد.

 


نظر شما :