توافق در همکاری های استراتژیک دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه دولتی هرات

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۰۷۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۹۶۷
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در راس هیاتی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۸ مهرماه جاری میهمان استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی هرات در کشور افغانستان بود.
توافق در همکاری های استراتژیک دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه دولتی هرات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این هیات طی این دو روز، ضمن بازدید از دانشکده های گوناگون دانشگاه هرات، گفتگوها و توافقاتی برای گسترش همکاری های علمی میان دو دانشگاه داشتند. دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در دیدار با دکتر عبداله فایز رئیس دانشگاه دولتی هرات گفت: همکاری با دانشگاه های افغانستان، پیوند دوباره تکه های جدا شده یک تمدن تاریخی برای شکل دادن به یک پیکره نوین فرهنگی است. او افزود: همکاری با دانشگاه هرات از اهمیت استراتژیک برخوردار است و می تواند زمینه ساز ورود دانشگاه های دو کشور به شبکه دانش جهانی باشد.

راه اندازی نشست های سالانه مشترک میان دانشگاه های سطح یک دو کشور، دعوت از دانشگاه هرات برای پیوستن به شبکه دانشگاه های راه ابریشم، تشکیل کارگروه های مشترک در حوزه های زیست محیطی، بازرگانی و اجتماعی برای ارایه پیشنهادهای مشترک به دو دولت و نیز راه اندازی مراکز مشترک افغانستان پژوهی و ایران پژوهی در دو دانشگاه، از جمله پیشنهادهای رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به همتای خود بود.


دکتر عبداله فایز نیز در سخنان خود با تشبیه افغان های مهاجر و ایرانیان میزبان به مهاجرین و انصار صدر اسلام، ضمن اعلام آمادگی کامل برای همکاری دوجانبه، افزود: خوشحالیم که آنچه  می خواهیم تقاضا کنیم، شما به پیشنهاد می دهید. وی با اشاره به ابتکار راه اندازی مرکز پژوهشی مشترک منطقه ای در حوزه خراسان بزرگ، از دانشگاه علامه طباطبائی دعوت کرد تا نخستین گروه پژوهشی با عنوان گروه مطالعات ایران را در این مرکز راه اندازی نماید.
در نشست دوم، روسای دو دانشگاه در زمینه اعطای بورسیه به استادان خانم در دانشگاه هرات برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه علامه طباطبائی، آموزش کتابداران دانشگاه هرات و تشکیل یک گروه کاری برای برنامه ریزی درسی در رشته های گوناگون به توافق رسیدند.


در این سفر همچنین دکتر محمدرضا ویژه  عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه نیز به سخنرانی درباره بررسی تمرکز زدایی اداری، مطالعه موردی ایران برای استادان و دانشجویان رشته اداره عامه پرداخت.
همچنین دکتر فایز دین پرستی صالح رئیس پژوهشکده فرهنگ پژوهی دانشگاه سخنرانی خود را با موضوع طراحی پژوهش برای مسئوولین کمیته های تحقیقات دانشکده ها و استادان پژوهشگر و دکتر ماندانا تیشه یار مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه درباره ویژگی های دیپلمات ها و فرستادگان به روایت شاهنامه فردوسی  در جمع استادان و دانشجویان رشته های حقوق و ادبیات ارائه داشتند.


در این سفر قرارداد انجام سه پژوهش مشترک در حوزه های بررسی تطبیقی فرهنگ سیاسی در ایران و افغانستان، مطالعه وضعیت مهاجران و بازگشتگان افغانستانی در ایران و نیز سنجش ارزش ها و نگرش های مردم ولایت هرات میان دکتر فایز دین پرستی صالح، رئیس پژوهشکده فرهنگ پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی و جناب آقای عبدالوهاب اویس، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هرات به امضا رسید.


همچنین دانشگاه علامه طباطبائی تعداد 220 جلد کتاب از انتشارات دانشگاه  را به کتابخانه دانشگاه هرات هدیه داد.


نظر شما :