افتتاح مدرسه علوم شناختی با سخنرانی معاون پژوهشی دانشگاه

۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۰۵۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۹۳۰
مراسم افتتاح نخستین مدرسۀ پاییزه علوم شناختی با حضور معاون پژوهشی دانشگاه، مدیر امور پژوهشی و اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه 18 مهرماه در محل تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
افتتاح مدرسه علوم شناختی با سخنرانی معاون پژوهشی دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این مدرسه پاییزه که از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم فناوری‌های شناختی برگزار می‌گردد، در راستای سیاست‌های ستاد توسعۀ علوم و فناوری‌های شناختی مبنی بر  ترویج علوم شناختی در دانشگاه‌ها و باهدف آشنایی دانشجویان، دانش‌آموختگان دکتری و اعضای هیأت علمی رشته‌های مرتبط با حوزۀ علوم شناختی، به‌منظور افزایش تعامل با صاحب‌نظران علوم شناختی کشور برپاشده است. 

دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی در بخش افتتاحیه ضمن تقدیر از همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم فناوری‌های شناختی در برگزاری این مدرسه گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور مأموریتی برای شناخت و حل مسائل اجتماعی پیش رو دارد. او افزود: قطعاً مسائل اجتماعی گذشته و  پیش رو متفاوت است و بدیهی است ابزار شناخت، تحلیل و حل آن‌ها در طول زمان متفاوت خواهد بود و در اختیار داشتن ابزار لازم برای شناخت و انجام تحقیق اهمیت ویژه‌ای دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث و انتقادات مطرح‌شده در خصوص کفایت حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی افزود: باید این نقد را در خصوص دانشگاه نیز مطرح کرد. او ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نقش امروز خود را پاسخگویی به مسائل روز می‌دانند باید ابزار شناخت، تحقیق و درک مسائل روز را در اختیار داشته باشند، به آن مسلط باشند و برای انجام این مهم باید شناخت ابزار تحقیق و درک مسائل روز نیز بهره‌مند باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به رویکردهای نوین و ابزار شناخت انجام تحقیقات در رشته‌های مختلف علوم افزود: در این میان ضروری است تا استادان علوم مختلف با رویکردهای این علم جدید آشنا شوند، چراکه این شناخت، نه‌تنها به رسیدن به نتایج بهتر کمک خواهد کرد، بلکه نقش عمده‌ای در جابه‌جایی مرزهای دانش خواهد داشت. دکتر علومی یزدی سپس خطاب به استادان و دانشجویان شرکت‌کننده در این مدرسه گفت: امیدواریم ازاین‌پس شما شرکت‌کنندگان، سفیران علوم شناختی در دانشکده خود باشید و انتظار این است با بهره‌مندی از آموزش‌های این مدرسه، در دانشکده‌ها، ازاین‌پس هسته‌های علوم شناختی به‌عنوان هسته‌های تحقیقاتی تشکیل شود و شاهد تولید علم و حوزه‌های جدید مبتنی بر دریافت‌های استادان از علوم شناختی باشیم. 

او در خاتمه سخنانش با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه علوم رفتاری در دانشگاه علامه طباطبائی با حمایت‌ها و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و ستاد توسعه علوم و فناوری‌ها در آینده نزدیک گفت: امیدواریم با ادامه این حمایت‌ها در زمان کوتاهی شاهد راه‌اندازی اولیه این آزمایشگاه باشیم و با این زمینه به سمت ایجاد دانشکده علوم شناختی در دانشگاه علامه طباطبائی حرکت نمائیم.

لازم به ذکر است قرار است در مدرسه پاییزه علوم شناختی در طی سه مرحله اجرای دوره‌های شناخت مفاهیم و مبانی نظری علوم شناختی، شناخت تکنیک‌ها و  ابزارهای علوم شناختی و شناخت کاربردهای علوم شناختی موردبحث قرار گیرد. بر اساس سیاست‌های موردنظر از برگزاری این مدرسه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دورۀ دکتری دانشگاه علامه طباطبائی با حضور در این سلسله مباحث مطرح‌شده ضمن آشنایی با حوزۀ علوم شناختی؛ با انجام پژوهش‌های شناختنی_کاربردی و نیز ایجاد و گسترش تعامل علمی و پژوهشی با مراکز علمی و پژوهشگران داخلی و خارجی صاحب‌نظر در حوزه علوم شناختی و انجام تحقیقات در این خصوص را آموزش خواهند دید. این مدرسه در طی مدت 2 روز در دو هفته پایانی مهرماه برگزار خواهد شد.


نظر شما :