پیام نوآم چامسکی به‌مناسبتِ دهمین همایش جهانی زبان‌شناسی در ایران

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۶۹۴۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۸۵۰
دهمین همایش بین المللی زبان شناسی در ایران 3 و 4 مهرماه جاری با حضور استادان، صاحبنظران داخلی و خارجی و در محل دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار شد.
پیام نوآم چامسکی به‌مناسبتِ دهمین همایش جهانی زبان‌شناسی در ایران

نوام چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی پدر زبان‌شناسی مدرن در پیامی به این همایش جهانی، ضمن اشاره به فرهنگی غنی و دستاوردهای خیره کننده ایران در هنر، ادبیات و علوم تجربی ابراز امیدواری کرد تا این کشور به مرکزی مهم برای گسترش جامعه‌ی جهانی پژوهش‌گران زبان در ابعاد گوناگون آن بدل شود.

متن این پیام به این شرح است:

خبر برگزاری دهمین همایش بین‌المللیِ زبان‌شناسی در ایران مایه‌ی مسرت بسیار شد. برای من افتخار بزرگی است که بتوانم حمایت شوق‌مندانه‌ی خود را از فعالیت‌های مبتکرانه‌ی ایرانیان در زمینه‌ی زبان‌شناسی، در قالب چند کلمه‌ی کوتاه بیان کنم. مطالعات زبان‌شناسی در سال‌های اخیر رشد و گسترش فوق‌العاده‌ای داشته است و از این ره‌گذر پیش‌رفت قابل‌توجهی در عمق و وسعت پرسش‌های مربوط به طبیعت زبان و فراگیری و کاربرد آن رخ داده است و افق‌های تازه‌ای به‌سوی زبان‌شناسی تطبیقی و درزمانی گشوده شده و تحقیقاتی در ساز-و-کار مغز انجام شده است که گواهی ست بر ظرفیت‌های انسان در مقوله‌ی زبان – این ویژگیِ منحصربه‌فرد نوع بشر که زیربنای خلاقیت و یگانگیِ او ست.

ایران، با فرهنگ غنی و دستاوردهای خیره‌کننده‌ای که د‌ر هنر، ادبیّات و علوم تجربی داشته، می‌باید به مرکزی مهم برای گسترش جامعه‌ی جهانی پژوهش‌گران زبان در ابعاد گوناگون آن بدل شود. برای شما بزرگ‌ترین توفیقات را در تلاش‌هایی که انجام می‌دهید آرزو می‌کنم.

نوآم_چامسکی

لازم به یادآوری است نوام چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی پدر زبان‌شناسی مدرن است. مقالات و کتاب‌های آغازگر پژوهش‌های نوینی در عرصه‌ی روان‌شناسی زبان شد .همچنین او مقالات متعددی در نقد سیاست‌های خارجی دولت ایالات متحده آمریکا دارد. 

 


نظر شما :